Färsbåt från Libanon med Valnötstzatziki

image419

En frissa kan man ha till många saker. I alla fall min. Hon med till synes goda matlagningskunskaper och rötter i Libanon. Det är som poesi när hon pratar typisk Libanonmat.

Senast jag var hos henne fick jag en detaljrik beskrivning av  en anrättning med sju kryddor. Den skulle förvisso även innehålla "grillkrydda", men det försökte jag glömma lika fort.  Det hela skulle serveras med tzatziki fylld av grovkrossade valnötter. Jag åkte direkt hem och anrättade nåt snarlikt. Nästa gång kanske jag steker/grillar färsspetten det "egentligen" handlade om.

Sju Kryddor är en blandning av peppar, ingefära, spiskummin, kanel, kardemumma, muskot och kryddnejlika.

Jag fräste min färs i smör med kryddorna så att det s.a.s blev torrt.
Jag fick veta att vi svenskar är lite fega vid anrättning av Tzatziki. Vi saltar för lite. Så jag gjorde som hon sa - dvs eftersträvade en tydlig balans mellan syrligt och salt. Vitlök, nymalen peppar och ev några goda droppar olivolja avslutar det hela. Och det blev rasande gott.

Som synes fick min färs vila i en isbergssalladsbåt. Och ätas med nyttigt fet avokado.
Gott, är bara förnamnet.

~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~

Påsklamm med gräddsås och Aioli av långkokt vitlök

image418

Stekpåse och låg ugnstemp såklart. Sen är man i hamn. Med världens smakupplevelse.

image420

Jag har kostat på mig ett äkta lager. Färska kryddor är livet på nåt vis. Mitt lamm fick trivas med drivor av lök & vitlök, lagerblad, rosmarin och torkad mynta. I 150gr i fyra timmar.

     

Aiolin tillreddes med minst tio av de avsvalnade vitlöksklyftorna förutom sedvanliga ingredienser. Kokt eller rostad vitlök har en mycket mjuk och behaglig smak. Den toppades med torkad mynta och fick dra tills anrättningen var färdig i sin helhet. Tips: tillsätt lite vinäger när Du kokar ihop buljongen så binder sig grädde och smör utan risk för att gräddsåsen skall skära sig.


~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~

Salsiccia fläskbullar med Parmesan

Den här gången är inte jag själv mamma till inspirationen. 
Det är Per Morberg från sitt program "vad blir det för mat" - som är upphovsman här.
Morberg är inte bara sexig, han är fettvänlig oxå - och det gillas !

image417 
Foto: tv4.se


Kopierat recept av Per Morberg:
Antal portioner:
  4

Förberedelsetid: 15 min

Tillagningstid: 15 min

Färdigt på: 30 min

Ingredienser
800 g rimmad fläsk eller rimmat bogfläsk
1 st vitlöksklyfta
3 dl tort vittvin
500 g champinjoner
4 dl grädde
Salt och svartpeppar
100 g parmesanost

Fast, jag använde två klyftor vitlök till 11hg rimmat sidfläsk. Och i brist på anständigt vitt vin fick det bli låtsasvarianten. Och eftersom jag inte heller hade champinjoner, men istället champinjonkräm som är så himla gott, fick det bli så istället.

Och jag lovar - detta är görgott!

image415

Jag gjorde min fläsksmet i matberedaren enligt principen "det SKA gå". Och det gjorde det. Men, nästa gång mobiliserar jag i alla fall kraft och tar fram kvarnen. Det blev inga fel, men apparaten tvekade...
Färsen blandades kvickt. Av lättja föredrar jag att spritsa mina köttbullar. Särskilt om de ändå ska djupdyka i sås.
Och sen lät jag dem steka i hyggligt het panna med smör. Såsen kokades ihop raskt och sen fick allt sjuda några minuter. Ja, märkvärdigare var det inte. Gott blev det, rasande gott - glöm inte det!

image416


~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~


Lyckas med omeletten

Nu blir det filmpremiär på Airams matblogg.

På förekommen anledning och inför påsk kommer här ett försök att visa hur man "kan" lyckas att få sin omelett att dels hålla ihop och att dels  släppa pannan vackert och aptitretande. Några viktiga detaljer att komma ihåg först:

Absolut ren panna  - teflonpanna är ingen sport ;-)
Absolut varm/het panna
Snåla absolut inte med fett
Vispa absolut inte äggstanningen för mycket
Överdriv inte gräddskvätten
Rör/cirkulera stekpannan under hela stekprocessen
Salta ev först efter stekning
Absolut innehavande av omelettjäklaranamma

Den här gången fick det bli omelett med pepparrot och baconröra. Både traditionell och vändstekt rullad.



Inte så svårt, eller hur !?


~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~

Kall omelettrulle med pepparrot och baconröra

image411

Ganska nyss blev den här husmodern utsatt för manipulation från den högre skolan. Den utflugne ställde en fråga som fick Airam att rusa till köket:
- Vet Du nånting annat som är gott till omelett? 

Nu såhär efteråt funderar jag på: Annat än vadå?

Men han är värd allt en nyfrälst LCHF:are kan tänkas. På tre veckor har hans kropp nämligen reducerats med exakt sju kilo fett. Ska den våga släppa mer, är det bäst att tillföra ännu lite fett.

Ingredienser: Ägg & grädde till en lagom omelett, riven pepparrot, nymald svartpeppar, baconröra
och lite krisp.

Stek en omelett på båda sidor. Låt snabbkyla i tex frysen.
Strö över riven pepparrot.

image412


Bred över baconröra över hela ytan och rulla en tajt omelettrulle
image413

Voila !

image414


~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~


Baconröra

image409

Världens godaste tillbehör.
Som passar till det mesta. Till den grillade kycklingen, biffen, kokta äggen eller som grönsaksdip eller varför inte inrullat i ostskivor. En bra fetthöjare och gott alternativ till aromsmör.
Mumsfilibabba kort och gott. Särskilt dagen efter.

Finstrimla bacon. Finhacka gul lök och någon klyfta vitlök. Fräs försiktigt i smör. Låt svalna på papper för att det ska behålla sin krispighet. Spara stekflottet.
Rör samman två delar majonäs med en del creme fraiche. Salta och peppra. Blanda ner den avsvalnde baconet och löken. Rör till sist  försiktigt ner det svalnade fettet.

image410


~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~

Revbensspjäll i påse med ingefärsgrönt och brunsås

image401

I det Airamska hemmet används mycket stekpåsar. Det blir extra saftigt och gott, buljongen blir koncentrerad och ugnen behöver inte rengöras. Jag klipper aldrig hål i mina påsar - och det har aldrig hänt att de spruckit.
Oftast lagar jag i max 175grader.


Revbensspjäll som bara kryddas med salt, peppar och mald ingefära blir ljuvliga. Hos mig får det gärna steka med lite lök också.
image404

Efter en och en halv timma i ugnen är de färdiga.
image405

Sammankokt buljong, grädde och smör ger en alldeles magnifik sås.
(observera min egna design på såskanna - makalös proportion va! -
handtaget skulle kunna bära en hel hink tror jag)
image406

Blandat grönt får fräsa i smör tillsammans med färskriven ingefära och pressad lime.
Fräs det grövsta först och tillsätt salladskål på sluttampen.
image407

Servera en laddning billig och vällagd LCHF-husmanskost.

image408



~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~

Fantastisk Moussaka med tuggmotstånd

image400

Den uppmärksamme har noterat att det inte finns någon köttfärsångest i det Airamska hemmet. Nu har det varit färs på längden och tvären ett tag. När kilopriset är 29:90 blir det lätt så.
Jag fullkomligen älskar Moussaka. Men det har tills nu, inte blivit riktigt samma sak utan den traditionellt stabbiga bechamelsåsen. Fast nu har jag ett alternativ som duger långt. Och med lite svamp får man anledning att tugga och inte bara svälja när det är så gott.

Ingredienser: Aubergin, köttfärs, lök, vitlök, champinjoner, ost, majonäs, grädde, ägg, tomatpure, oregano,
salt & peppar.


image402

Bryn färsen och gör en god (och i konsistensen kort) röra. Bryn auberginskivor liksom svampen torra.
Riv osten och blanda med majonäs, ägg och grädde. Fördela i ugnsfast form. Slå över ostsåsen och gratinera tills det hela antagit tilltalande färg. Sno under tiden ihop en Tzatziki.

image403

Serveras till fördel med lite krisp och Kalamataoliver. Njut och förundras hur härligt det är för både kropp & själ  med god hemlagad LCHF-mat.

~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~



Tacofärs lite kvickt

I väntan på tid att publicera föregående inspiration kommer här något av en LCHF-snabbis.

Ingredienser: Fläskfärs, bambuskott, tacokryddor (salt, vitlökspulver, chilipulver, spiskummin, cayenne, paprikapulver) lök, smör, CF, vitlök, avokado, riven ost, sallad.

Fräs färsen med bambuskott och lök. Krydda. Stek samman utan att smula för intensivt.
Slå ihop en Guacamole. Riv ost och servera sen alla hungriga vargar.


image400


~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~








Jalapenostbiff med rostade grönsaker & bearnaisesås



Lite man tager vad man haver och det blev succé.
Jag saknar ibland något som liksom kan suga upp såsen. Zucchini skurna i klyftor som får rostas hett och fett är inget dumt tillbehör. Lite annat grönt fick hänga på och det blev mycket gott.

Ingredienser: Lövbiff, vitlöksost, jalapeno, zucchini, broccoli, lök, vitlök, paprika, smör-ghee-olja, salt & peppar.

Tidigare inlägg om bearnaise


image401

Skölj, ansa och skär det gröna. Smält smör/ghee eller olja i långpanna på högsta värme. Tillsätt det gröna och gärna även någon färsk krydda (tex Rosmarin). Låt steka 10-15min till det antagit en aning färg. Tillaga såsen.
Bred vitlöksosten på biffarna och strö på en aning finhackad jalapeno. Vik ihop i tre delar och stek i smör i het panna. Salta och peppra under stekningen.

image402

Salta de rostade grönsakerna. Den uppmärksamme ser här även tomat. Klyftor till kolhydratsfolket fick steka med den sista fem minutrarna. Servera.


image403

~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~

RSS 2.0