Varmt

Antar att ingen har missat vilken het varmebolja som befinner sig over sydostra europa dessa dagar. Det ar ingen lek kan jag saga. Uppemot 42 grader i luften mitt pa dagen och som i badkaret hemma i havet. Min ClasOlssontemp matte 30grader varmt i havet idag. Sa, ar det inte baklavan som gor mig fet(are) pa semestern, sa kan jag alltid skylla pa odem hogt och lagt.

Det har gatt at tre isglassar kan jag ocksa meddela.
Om jag okat i vikt av dessa glassar ar det vart vartenda gram.
Vid 42graders hetta finns inga ursakter.

Just nu ar klockan 22:45 och termometern alldeles har bredvid visar 33 grader.
Det maste vara nat allvarligt fel med jorden nar en del ska drunkna och andra brinna...

By the way; jag kommer att anvanda mycket mer turkisk youghurt framover. Vi far dagligen alldeles sagolikt goda roror med turkisk youghurt som bas. Och hinkarna som de sjalva koper pa supermarket ar i stil med svenska skurhinkar...till storlek alltsa.

image257

Hotellet haller med buffe. Ýdag fick vi bland mycket annat kalkon grillad i bitar. Med stekta/grillade gronsaker med rosmarin och en pepprig youghurtsas. Det var mycket gott.

Till dessert serverades bland mycket annat; Baklava ;-)


Baklava

image255

Har skrevs nyss ett livstecken fran Kemer i Turkiet.
Pa ett helknepigt tangentbord.
Det tog en evýghet att skriva.
Och bara en sekund att forsvýnna...

42 grader i luften.
28 i havet ar inga fel...

Klockan 05:30 imorse visade termometern 32.
Ýnte konstigt att luftfuktigheten nu pa kvallen ar olidlig.
For en fettknopp iaf.

Man BLIR fetare an nansýn om man ska "provsmaka" Baklava
hela tiden. Har jag markt...

image256 
Foto: www.yogurtland.com

Uppdatering: Jag gjorde det idag igen. Mumsade i mıg varldens godaste Baklava.
Jag ar vısst bara manniska. Under inflytande av allinclusivevarstınghotellmatsal.

Men, imorgon ar en annan dag....

Len kantarellsoppa med kantarellostplättar

image252

Bäst att markera det med en gång: jag har inte bakat korintkakor idag - för på bild ser det ju nästan ut så)
.

Nä, det blev härliga kantarellplättar, som alternativ till bröd. Till den lena kantarellsoppan. Vars bas av buljong är avkok från benen av den hela kotlettraden häromdagen. Ljuvlig sommarsoppa är bara förnamnet.

Ingredienser: Kantareller (eller annan svamp), buljong, lök, grädde, creme fraiche, smör, salt & vitpeppar, ost, äggula.


image253


Koka ur benen tillsammans med nån lök, lite kryddor och lite tomatpuré. Sila och reducera och detta kan göras flera dagar i förväg. Koka upp buljongen. Fräs kantarellerna tillsammans med lite finhackad lök, i smör. Ös över två tredjedelar svamp i buljongen och spar resten. Tillsätt grädde (en trea) och en redig klick creme fraiche. Krydda med salt & peppar och ev någon ört (färsk oregano). Mixa soppan så den blir alldeles slät. Rör ev ner en klick smör som slutfinish.

Klipp eller hacka kantarellerna en aning. Blanda med riven ost och en äggula. Klicka ut på bakplåtspapper och grädda i 250gr tills de bubblar, blir gyllenbruna och ger ifrån sig en härlig doft.

image254

Bjud kolhydratsfolket en ostmacka till. Vi andra äter hela plåten med kantarellostplättar.

Helstekt kotlett med balsamsås och örter

image249


Inspirerad av ett krogbesök komponerades idag nåt jag med all säkerhet kommer att göra igen. Egentligen blev mitt resultat långt ifrån själva inspirationskällan, men det lilla jag hämtade där blev verkligen pricken över i. Nämligen örtoljan.

Ingredienser: Hel kotlettrad med ben, torkade eller färska hackade örter (rosmarin, salvia, ingefära), pressad vitlök, rapsolja, salt, vitpeppar, creme fraiche, grädde, balsamvinäger eller rött vin + lite valda grönsaker & svarta oliver.


image250

Vrid upp ugnen till 175gr. Snitta ett rutmönster i fetthöljet på köttet. Blanda/stöt örterna & kryddorna med vitlöken och saltet. Blanda ned oljan och låt dra och svälla en stund. Gnid in köttet med kryddblandningen och placera i stekpåsen. Sätt in köttpåsen på ugnsgallret och stek 1½-2 timmar.
Häll ur buljongen och låt stormkoka i gryta tills en tredjedel återstår. Slå på en gräddskvätt och en burk creme fraiche. Vispa såsen slät och låt sjuda. Smaka av med ett par msk balsamvinäger eller en halv dl rött vin. Ta grytan från värmen och vispa ner så många smörklickar som samvetet tillåter.

Mixa färska örter med aning salt i kallpressad rapsolja.
Woka tex lök, vitlök, paprika, broccoli och kalamataoliver i smör.
Krydda sparsamt med salt & peppar.


image251

Komponera Din tallrik och droppa örtolja lite här och där. Servera med potatis till kolhydratsfolket medan vi andra ev tar ett kryddsmör till.

Den är aldrig ensam: som är i goda tankars sällskap

Ikväll skulle jag verkligen behövt ha med mig ett såntdär visitkort jag (och många med mig) snackat om förr. För att ge till personen framför mig i Konsum.

Till han som handlade ett par tre liter lättmjölk, Becel smörgåsmargarin, magert nötkött och keso. I matväg alltså.
För det han skulle ha till mellanmål var förstås nåt helt annat.
Tre tvåliters läsk, tre chipspåsar - nån av dem var light och som grädde på moset: kanske ett helt kilo plockgodis.

Tror han tyckte att han höll igen. Han satsade ju på fettfritt.

Det är sällan jag bryr mig om vad folk köper. Men det här snubben hade nåt i blicken jag kände igen. Ett slags drogsug. Han såg både ledsen och genomtrött ut. Och svett. Han var grå och undvek alla blickar. Och tycktes ha ont i kroppen när han rörde sig. Det måste vara gräsligt tungt att väga bortemot 200pannor...

Tänk om jag kunde gett honom en lapp vart han skulle komma i kontakt med alla oss som vet hur BRA man mår utan socker och MED fett.

Men det kommer aldrig att bli så. Jag avskyr själv att bli påhoppad av alla som vill berätta nåt häftigt för mig på stan. Det är ju om inte annat häftiga mobilabbonemang i varje gathörn. Och andra stridsrop...

Kanske kommer man en bit med goda tankar ändå.
Hoppas det...

Baconlindad korv med blomkålsmos och friterad persilja

image243

Korv är inte det mest spännande jag vet, men handlar det om köttig Chorizo är jag med på noterna. Den här gången lindad i bacon och gratinerad med västerbottenost. Till det härligt blomkålsmos och friterad persilja.

Ingredienser: Korv, bacon, blomkål, ost, grädde, creme fraiche, rapsolja, färsk persilja, smör.


image248


Börja med att koka/reducera en trea grädde (till ett helt huvud blomkål) tills dess hälften kvarstår. Koka blomkålsbuketter i lätt saltat vatten. Skåra under tiden korven (så den inte spricker) och linda med bacon. Stek korvarna lätt på spisen. Riv över en god smakrik ost och låt steka färdigt i ugnen. Skölj persilja och skaka ur vattnet. Rulla in persiljan i hushållspapper så att den berfrias helt från vätska. Värm oljan. Häll av blomkålen när det kokat såpass att den vill falla isär. Ånga av i kastrullen ett slag och låt den torka upp i hushållspapper. Mosa blomkålen med potatisstöt eller elvisp. Bind ihop moset med en smörklick och vispa i den reducerade grädden. Salta & peppra och avsluta med en redig klick creme fraiche. Fritera persiljan i omgångar och låt även den rinna av på papper. Krydda lätt med en aning flingsalt.


120088-246

Komponera tallriken och avnjut en riktigt superb korvanrättning.


Html

I brist på intresse för matlagning dessa dagar, lattjar jag med koder. Egentligen fattar jag ingenting. Men det är kul!
Vad tycks?
För rörigt?
För många färger?
Larvigt typsnitt?

Ros eller ris?

Uppdatering -  Övar mig på annan plats. Har öppnat en testblogg helt enkelt. Och återkommer med nya koder om och när jag gjort "rätt" val.

Rostas med broccolisallad, vinglace & kapris

image239

Nu känns det lite som en upprepning, men jag bloggar ändå. Rostbiff kan man aldrig få för ofta. Och det passar ju såhär i sommartid extra bra på picknick. Som alternativ till den sedvanliga potatissalladen bytte jag bara ut pluggen mot broccoli som fick torka ur efter förvällning på hushållspapper. Jag kan ha fel, men kapris är visst kolhydratsfritt. Åtminstone på innehållsförteckningen på den burk jag har. Gott är det också.

Ingredienser: Rostbiff, rikligt med krossad peppar (jag kör blandad), salt och lite fett.
Ingredienser broccolisallad: Kall förvälld broccoli, majonäs, dijonsenap, lök (flera sorters), creme fraiche.

image240

Vill man ha rosa kött rätt igenom kallas den fransk och tillagas sakta i svag värme (125gr) i ungefär 1½timma/kg. Vill man ha grå kanter och rött innanmäte kallas den engelsk och tillagas varmare (175gr) i ungefär 1 timma/kg kött. Jag lagar fransk och lägger bara oredigerat köttstycke i gjutjärnsppanna, droppar några droppar smör eller olja som kryddorna får fastna i samt saltar och steker i ugnen från start.  När den är klar får den vila orörd ett slag och lyftes sedan över på annat fat för att kylas.

Glacen tillverkas genom att reducera den tillvaratagna köttbuljongen ihop med någon deciliter rött vin + 1 dl grädde och en skvätt kinesisk soja tills dess knappt något alls återstår - mer än en seg tjock sås. Ta grytan från plattan och montera ner smörklickar. Min mättades med 75gram.

Salladen: Låt kolhydratsfolket skala/skrapa sin egen plugg och koka tärningar som kyles. Använd alltså samma grund, men blanda salladerna för sig.



Droppa den starka och smakrika såsen lite försiktigt över köttet. Låt var o en själv välja tillbehör. I det här huset älskar barnen rostbiff & potatissallad. Jag själv älskar numera broccolisallad.

RSS 2.0