Glutamatfria tunna revbensspjäll med sting



Det höll på att ta en ände med förskräckelse.
Ica´s röda bokstäver syntes på långt håll och jag snålköpte två stora paket. Plus ett paket smör och en liten bytta Bregott. Men när hon ville ha 214kr av mig i kassan kändes det inte så billigt längre. Det var ett försäljningstrick och Airam ilsknade till medan kön blev längre o längre. För att få slut på den här utläggningen handlade det om att: Tjocka spjäll såldes för 29:90kr/kg. Men de var slut och man slängde fram dessa istället. Med förhoppningen att vi kunder skulle se det finstilta under de stora röda billiga siffrorna. Nämligen att tunna spjäll inte krängdes utan gick för 59:90kr/kg.

Vad jag betalade? 29:90kr/kg förstås!
Inte vill väl Ica Supermarket ha med Uppdrag Granskning att göra fler gånger heller ;-)

De kryddades giftfritt och blev så himla goda.
Ugn 150-175gr.

Riv gul lök och gärna lite vitlök. Vispa/rör samman god olja med tomatpuré och blanda ner löken. Krydda med hygglig mängd salt och fortsätt med mald ingefära, mald vitpeppar, vitlökspulver, paprikapulver och lite cayenne. Var inte snål med kryddorna. Tillsätt gärna någon rökig extrakt/kondens om det finns hemma.
Pensla geggan runt om spjällen och stek dem på ugnsgallret med långpannan under i drygt en timma.
Sätt om ugnsvredet till grill och låt dem anta "rätt" grillkänsla och färg.

Serveras till stor fördel med någon typ av coleslaw - här gjord på råriven blomkål, squash och paprika tillsammans med creme fraiche, majonäs och fransk senap.




~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~


LCHF-Guide

Måste slå ett slag för foldern som förlaget Optimal/Pagina ger ut.
Den kan beställas gratis här
Eller tryckas ut som pdf-fil

Dels är det en ovärdelig hjälp när man är gröngöling och plötsligt undrar hur det var nu igen.
Och dels är den toppen att dela ut till skeptiker och eller genuint nyfikna.

Dessutom är det inte så dumt att ha lite Annika Dahlqvist i fickan....






Bogsambalgryta

En rationaliserad "snabbrätt" som kan få komma till pass lite fram emot kalla höstkanten. I min affär såldes fint bogfläsk i bit riktigt billigt häromdagen. Det fanns varken tid, ork eller kraft att avancera något raffinerat, men som så många gånger förr, visade resultatet sig att det enkla ofta är det fiffiga. En alltiettgryta utan extramoment. På bas av vandringsreceptet.

Skär köttet i större kuber. Inget finlir - bitar rakt upp och ner är tillräckligt. Lägg i gryta (ingen förstekning alltså). Spetsa gärna med någon lök och några vitlöksklyftor. Slå på grädde, soja och sambal oelek men spara creme fraichen till serveringen. På med lock. Ge ett uppkok och dämpa så att innehållet bara sjuder. Skumma om det behövs. Sjud i en timma. Ta av locket och höj värmen. Koka ihop till simmig konsistens vilket även gör att anrättningen antar en mörk färg.




Servera med något krispigt och klickar av len syrlig creme fraiche.




~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~


Matmarknad



Jag känner mig lätt snuvad på konfekten när jag bara får "se men inte röra".
Att strosa runt på en matmarknad som denna i Palermo och komma på hur
mycket som helst att tillaga är å ena sidan jättemysigt, men skapar å andra sidan
världens antiklimax hos mig. 

Detta var tidigt på morgonen. Endast italienare. På en slags bakgata i en trång gränd.
Dock inte trängre än att även vespor framfördes. Herrelösa hundar fick skrovmål. Det
tjattrades och köpslogs om fiskar, sniglar och gambas. Jag blev erbjuden på ett slags
overifierat kroppsspråk att få köpa ett finfint hjärta till bästa pris.

Just hjärta är kanske inte precis vad jag hade nappat på, men jag ångrar egentligen
att jag ändå inte köpte en del spännande grejor. Saltade kapris och saltade oliver som ex.

Men man ska aldrig ångra sig.
Jag fick ju fina bilder i alla fall...

Skördetid

För fjorton dagar sig fick jag skörda mina lägenhetsodlade gurkor.
Men det blev inte så många som det i starten såg ut att kunna bli. Plantan drabbades av något slags angrepp. Troligtvis mjöldagg. Hade glömt ett gammalt tips om att plocka sidoskott och framförallt de blad som börjat gulna, snabbt som attan. Därför spred sig nog angreppet väldigt fort.



Det var ingen idé att låta odlingen fortgå. Så i samband med min semester klipptes den ner helt.

Men, två supergoda gurkor fick jag i alla fall skörda.
Som åts med hull och hår rakt av bara.
Som solmogen frukt.


RSS 2.0