Opanerad Fläskschnitzel med stekt Halloumi och beasmör

image316

Jag brukar aldrig provsmaka i butik när det demonstreras nya prylar. Det kan ha att göra med att jag inte velat bli sedd. Och ffa inte som glupsk... Nu för tiden bangar jag inte. Man har väl växt upp!
Igår demonstrerades olika ostar i min butik. Och jag åt av alla sorter och dumpade bara fikonmarmeladen, kexen och päronbitarna. Damen tog sin uppgift på fullaste allvar. Och stod på sig att jag "i alla fall" skulle smaka Halloumiost. Hon lovade till och med att den skulle gillas av mig. Och hon hade rätt. Oj, vad god den är. Stekt. En annan gång åkte en Halloumiost i sopen här. Det var som att äta frigolit. Damen igår höll med och påstod att den måste stekas eller grillas.
Somliga vid mitt matbord åt dubbelpanerad schnitzel. Min stektes in blanco i en blandning av ister & smör. Och till detta åt jag lite grönt och bearnaisesmör (som finns på recept här)


image317


Skiva Halloumiosten i halvcentimetersskivor och stek i smör på svag värme. Den ska steka så all vätska kokar torrt och sen vändas för samma procedur. Inget salt och inga kryddor.




Osten håller 24gr fett av hundra + hyggligt mycket protein men pytte kolhydrater. Ett trevlig och mycket gott tillbehör som kommer upprepas till köttanrättningar vid mina bopålar.


~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~

Räkfest

image316

Den första avklarade tentan har firats. Med fett och protein.
Räkmacka, utan macka.

Erkänner ett visst sug att fira med kolhydrater, men känslan kan aldrig förstärkas.
Surströmmingskivan förra helgen lät sig påminnas på tok för många dagar för att jag ska våga snubbla ånyo redan nu.

Men visst, en G&T, några glas vin och varför inte en Irisch Coffee hade suttit som en smäck....

Nåja, det som nu skulle firas hade iaf aldrig kunnat bli bättre än det redan är, som sagt.

Ett berg av ägg, majonäs och räkor uppepå isbergssallad blir verkligen en  komplett festlighet.

Stark Biffgryta med vitlökssås

image314

Strimlad biff som bryntes tillsammans med lök i fett från spjällen fick bli en mustig anrättning idag. Kryddad med diverse ur kryddskåptes alla hörn (paprika, chili, timjan, lagerblad, peppar, sambal) förutom inlagda hela vitlöksklyftor och en stor skvätt balsamicovinäger blev det en härlig gryta. Såsen av CF och turkisk youghurt spetsad med mycket finhackad vitlök satte pricken över i.

Surströmmingsbaksmälla

image313















Bild : DN

Jag är i startgroparna för en surströmmingsskiva.
Och snålvattnet rinner. Liksom hur oron för känslan imorgon bubblar.
Jag både vill och inte vill.
Det är absolut otänkbart för mig att äta surströmming utan potatis och tunnbröd. Samtidigt som det är otänkbart för mig att må bra med potatis och tunnbröd. I ätögonblicket och under kvällen kommer jag må hur bra som helst, men imorrn kommer sockerbaksmällan.

Snacka om ilandsproblem...

Saftiga tjocka revben med coleslaw

image311

Som sagt: antingen måste maten vara av snabbvarianten eller typen självlagande dessa dagar. Dagens rätt blev på sätt vis både ock. Billiga färska revben anrättades i stekpåse. Under lång stektid och svagare värme förvisso, men de skötte sig helt själva. Imorgon ska resterande serveras med sås och då får man nog kalla anrättningen snabbmat.
Blanda ihop lite gott i en skål. Tex olja, soya, pressad vitlök, riven ingefära ( eller pulver), peppar, salt, chilipulver och rosmarin. Pensla köttet ordentligt och putta in med bensidan upp i stekpåsen. Stek i 175 graders ugn, 1 timma per kilo.
Strimla vitkål fint. Klicka över majonäs, turkyoughurt eller CF, osötad senap, vitlökspulver, salt & peppar. Jobba ihop det hela så kålfibrerna mjuknar.

Ja, sen är det bara att hugga in....


image312

Och imorgon på den här...

~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~

Kebabtallrik

image310


Ganska ofta när barnen får bestämma fredagsmaten blir valet Kebab. Och det blir jag lika glad för varje gång. Enkelt, kanongott och billigt. Jag köper Eldorados Kebabsplit och får 1250gr för 70 spänn. Kolhydratinnehållet är försumbart. Därmed inte sagt att äkta vara alltid är att föredra. Jag kryddar på en höft, med: spiskummin, paprika, chilipulver, koriander, vitlök, oregano och salt.
Såsen är en blandning av 2/3 CF och 1/3 majonäs plus massor med pressad
vitlök såklart. Barnen serveras pommes till.

Själv hoppar jag valda delar och tar "massor" av sås & jalapeno istället.


~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~

Mat och viktrapport v 38

Tänker redovisa en vecka till bara för att ha en extrakoll på den där Airam. Det är liksom så lätt att unna sig när det går bra och ffa när man mår extrabra. Men jag skulle skämmas att dela det med nån annan. Visst, jag "skulle" kunna ljuga här, med det är inte riktigt min grej...

SÖNDAG
Uppäten vikt:... -0,4kg

Frukost: 2 hårdkokta ägg med 3 msk majonäs
Lunch: Mustig biffgryta med vitlökscremefraiche och grönsallad + 2 jalapeno
Mellis: ½dl blandade bär + 3msk grädde (tog undan av tårtgarnityr - tårtan i sig lockade inte alls)
Kvällskvisten: 4 skivor Serranoskinka, 1msk Taleggio, 1msk Magor, 1tsk jordnötsmör och 1 ruta choklad 85%


MÅNDAG
Uppäten vikt:... -0,4kg

Brunch: 3 skivor spansk salami + 2msk fet ost. Tre kokta ägg + 20gr smör.
Middag:

Brunch: 3 kokta ägg + 25gr smör + en mindre inlagd gurka á 3g kolhydrater
Middag: Flera ostskivor med bregott (i väntan på maten) Fläskfilé med gräddstuvade kantareller under osttäcke.
Dessert: Gino på jordgubbar, apelsin, kiwi och banan med kall vispad grädde (TVÅ portioner av nån anledning...)


TISDAG
Uppäten vikt:... -0,1kg  (dra på trissor )

Brunch: 3 kokta ägg + 20gr smör.
Middag: Kycklingfilé, gräddsås, ½dl broccolli och ett berg med vitkålssallad
Till kvällskaffet: 2 rutor mörk choklad 85%


ONSDAG
Uppäten vikt:... -0,4kg

Brunch: 3 skivor spansk salami + 2 msk fet ost. 3 kokta ägg + 20gr smält smör.
Mellis: Två rågade msk turkisk youghurt + 2msk vispgrädde + kanel - my god så gott!!
Middag: Stor portion revben med coleslaw.
Fika: 1 ruta mörk choklad.


TORSDAG
Uppäten vikt:... 0,7kg ( va? Det är alltså lönsamt att motionera...)

Brunch: 3kokta ägg + 15gr smör (det fanns inte mer!)
Middag: Revben, gräddsås, coleslaw + 4 skivor saltgurka.
Fika: 1 ruta mörk choklad 85%


FREDAG
Uppäten vikt:... +0,1kg  (javisst, det är helt okej...)

Brunch: 3 kokta ägg + 25gr smör
Fika: 1 ruta mörk choklad 86%
Middag: Vin, kantarellmacka, tunnbröd, mandelpotatis, smör, surströmming, lök, snaps, äppelpaj, grädde, äppelvin ( men jag rörde inte de salta pinnarna...)


LÖRDAG
Uppäten vikt:... +0,2kg ( okej idag igen - det springer jag nog snart av mig )

Frukost: Två feta kalla tjocka revben.
Lunch: Två Chorizo, 1dl pizzasallad, 2 msk potatissallad,1 glas mjölk.
Kväll: 1dl jordnötter, 2 rutor mjökchoklad.


SÖNDAG
Uppäten vikt:...+-0

Frukost: Två feta kalla tjocka revben.
Lunch: Köttgryta, sallad.
Fika: 3 rutor mörk choklad 86%
Upprepning: halstabletter


Summa sumarum: Minus 1,7kg den gångna veckan. Det känns bra, men ändå är jag inte nöjd. Jo, med vikten, men inte kolhydratsbakslaget sen i fredags. Hela jag är olustig och jag vet att det tar minst tre dygn innan jag blir som folk igen. Jag behöver inte tappa ett enda hekto kommande vecka, bara jag slipper känna mig förgiftad...

Ugnsbakad lax med turkisk dillmajonäs

image309

Pga tidsbrist hinns fotodokumentation på hela matlagningsproceduren, inte med alla dessa dagar. Men lite på slutspurten kan jag inte låta bli.

Dags för mer snabbmat á la LCHF.

Ingredienser: Färsk fisk (och lax är bara så gott), citron, salt & peppar, turkisk youghurt, majonäs, dill, citronpeppar.

Lägg fisken med skinnsidan nedåt i en ugnsfast form. Pressa citronsaft över och salta å peppra. Baka i 200grader tills fisken skivar sig bara man rör vid den, men passupp - överkokt fisk är ingen hit. Det går fortare än man tror. Rör under tiden ihop en röra på 75% turkisk fet youghurt (eller CF för den som vill) och resten majonäs. Krydda med rikligt av citronpeppar. Hacka ner massor av dill och låt även stjälkarna gå med - det ger en härlig krispighet. Låt kolhydratsfolket få äta vad de vill till. Vi andra kan ta lite mera fisk.

~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~

Mat & viktrapport v 37

Måste få ordning på mitt ätande. Jag håller på med någon slags bergodalbana sen i somras. Det är egentligen ingen återgång, men jag mår inte bra vare sig fysiskt eller psykiskt av att ha gått ur ketosen. Vill få fettbrasan att brinna igen och längtar verkligen efter att få speeda lite. Självdisciplinen är det dock sisådär med. Ett bra sätt för mig kan vara att hänga ut sig. Tar dokumentationen slut har jag spårat ur. Därmed inte sagt att jag publicerar efter precis varje mål...

SÖNDAG
Vikt: Katastrof !

Brunch: 125gr Ostkaka med 1 dl grädde
Mellis: 0
Middag: Kålgott med lingon

MÅNDAG
Uppäten vikt: ..... +1,1kg (sen i fredags)

Brunch: 3 kokta ägg + 25gr smör
Mellis: 1 Boursinost
Middag: Kycklinggryta med 2 blad isbergssallad + 1 tomatskiva
1 ruta belgisk choklad 85%

TISDAG
Uppäten vikt:... - 2,2kg

Brunch: 3 kokta ägg + 25gr smör
Mellis: 0
Middag: Omelettrulle med jägarstuvning
2 rutor belgisk choklad 85%

ONSDAG
Uppäten vikt:...-0,9kg

Brunch: 3 kokta ägg + 25gr smör
Mellis: 1 st mindre västeråsgurka + 15gr Taleggio+15gr Magor+1 salamiskiva
Middag: Omelettrulle med jägarstuvning
2 rutor belgisk choklad 85%

TORSDAG (En seg dag. Musklerna tycks inte veta var energin finns - det gör ont att forsla fram kroppen)
Uppäten vikt:... - 0,6kg

Frukost: sex supertunna skivor stark ungersk Salami
Lunch: 3 kokta ägg + 25gr smält smör
Middag: Ugnsbakad laxfile med dillmajonäs och ett berg isbergsallad
1 ruta belgisk choklad 85%

FREDAG (Omkoppling har skett. Jag är full av/med/på endorfin! Wow - livet är enkelt och kalasbra)
Uppäten vikt... -0,4kg

Brunch: 4 mindre( än vanligt) kokta ägg + 20gr smör
Mellis: 2skivor Serranoskinka + 2tsk Taleggio, 1 skiva Salami + 1msk Magor + 1 pyttetomat i ättikslag (utan socker) + 2 tsk Markattas jordnötssmör + 1 ruta belgisk choklad.
Middag: Kebabkött med vitlökssås, sallad, 2 ättiksinlagda grönsaker och några jalapeno

LÖRDAG
Uppäten vikt:...-0,3kg

Frukost: 1 kokt ägg + 1msk majonäs
Lunch: Pålägg från en kondismacka: salami, brie, torkad tomat, pesto, gurka, sallad + halva rågmackan!?
Mellis: ½dl kokt lax + 1msk majonäs + 1 skiva salami + 2 skivor Serranoskinka + 2msk Taleggio.
Middag: Rostbiff, bearnaise, balsamicosky, sallad/gurka/lök, 3 torkade tomater i olja.

Summa sumarum: minus 4,4 kg. Det är nog inte så illa skitet av en tunna. Jag mår kalasbra och tvekar inte en sekund på att detta är den rätta vägen i mitt liv. Hallelujah.


Omelettrulle med jägarstuvning

image306


Med risk för upprepning erkänner jag här att omelett inte är det bästa jag vet. Det funkar att svälja, men inte mer än så. Ugnsvarianten är en annan femma. Lite torrare och med knaprig yta.
Den här anrättningen tillverkades på en höft, ganska kvickt och med ingredienser som inte krävde nån planering. Man tager vad man haver...

Ingredienser: Ägg, grädde, bacon, lök, champinjoner, champinjonkräm, creme fraiche och smör att steka i.


image308


Smält smör eller annat fett (jag steker för tillfället i sparat flott från bacon) i långpanna på högsta värme i ugnen. Slå hastigt ihop en äggstanning på ägg, grädde och vitpeppar. Grädda tills den antar formen av en inbjudande ugnspannkaka.
Gör stuvningen kort. Bryn innehållet, rör ner champinjomcreme, CF och runda av med grädde.
Bred stuvningen på omeletten. Pudra gärna Persillade eller annan smakrik krydda på. Rulla ihop och skär i portionsbitar.

image307

Anrättningen ser kanske inte världsrolig ut, men hjälp så gott det blev. Och kanske ännu bättre dagen efter. Champinjoncreme är som rena trollstaven. Det blir sagolikt.

~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~

Kålgott med lingon

image302

Det är inga som helst fel på kålpudding. Inte alls, tvärtom, men det går inte lika fort att laga som kålgott. Och inte är det så gräddigt heller. Jag gör alltså min kålpudding i gryta kan man säga. Som får puttra ihop lite kvickt och plötsligt utan större ansträngning får man i sig riktig arbetarmat.

Ingredienser: Vitkål, färs, lök, soja, kryddpeppar, grädde, creme fraiche och smör att steka i.


image304


Inga konstigheter. Låt den tärnade kålen och löken svettas i smör. Salta och färga med kinesisk soja. Krydda med företrädesvis kryddpeppar, men gärna även med vit. Stek färsen för sig men rör inte sönder den i småsmulor. Blanda med kål och lökfräset. Låt puttra med grädde och CF. Salta om det behövs.


image305

Även osockrade lingon lite snabbt tinade från frysen är lingon. Kolhydratsfolket kan bjudas kokt potatis till. Vi andra tar lite kålgott till.

~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~

Plockmat

image300

Igårkväll plockade jag, tillsammans med två sköna tjejer, i mig ganska mycket av italienska härligheter. Förvisso ingår väl vare sig vin, tomater eller smördegspinnar i LCHF-tänket, men är så nära man kan komma och rasande mycket bättre än tex chips & dip.

Jag lät charkpersonalen i min butik tipsa och får såhär i efterhand komma ihåg att tacka för så väl valda rekommendationer. Korv och skinkvarianterna var kalasgoda, men ostarna var utan att överdriva riktiga fullpoängare.

image299

Vi åt både lufttorkad och rökt parmaskinka. Förutom fänkålssalami, vitlökssalami och stark ungersk dito. Till detta en Pestogouda och de alldeles på var sitt vis underbara:
Magor En ost varvad av mascarpone och gorgonzola.
Taleggio En kittost som är smältande god mot gomen.

Och som sagt lite tilltugg. Bl.a en hemgjord blandning av torkade tomater, gröna stora oliver ihop med basilikablad, purjo, en doft vitlök och citronolja.

Åh, vad härligt det är att äta gott!

~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~


Välkommna!

Mitt älskade Gotland har gjort avtryck.
Det gillas ;-)

Len gul fiskgryta med aoili

image296

Min butik hade både färsk laxfilé och dito sejfilé som lockbete den här veckan. Det fick bli grunden för en vardagsanrättning istället för den festliga jag ibland bjuder på. Man kan gott praktisera KajsaWarg vid såna här tillfällen.

Ingredienser: Fisk i kuber, purjo, vitlök, paprika, champinjoner, tomatpuré, vitt vin, timjan, gurkmeja, grädde, creme fraiche, smör att svetta det gröna i.


image297

Låt det gröna svettas i smör tills det mjuknar. Bryn efter tomatpuré och timjan. Slå på vin och ev fiskbuljong. Puttra ett slag. Rör ner grädde och CF och låt basen koka ihop 10-15min. Lägg ned fiskkuberna och salta. Sjud fisken i 7-8min. Rör under tiden ihop en aioli. 

image298

Till fest tillsättes även räkor eller kräftstjärtar förutom musslor. Om alla matgäster uppskattar saffran smaksättes den med det istället för gurkmeja. Garnera med dill eller som här med gräslök.

~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~

Födelsedagsmat

image294

Den vackra ynglingen blev 22år idag.
Och firades med det bästa han vet - mat. Och då särskilt Bearnaise.
Av förklariga skäl hanns det inte med att fota hela proceduren idag, förutom lite av slutresultatet. Biff, fläskfilé, wokad purjo, vitlök och champinjoner i rödvinssky med timjan och grillade tomater. Det gröna wokades i stekflott efter bacon - en positiv distinkt smakupplevelse. Anrättningen serverades med pommes frites.

Och till dessert Pavlovatårta.

Att döma av gossebarnets stora tallrikslass var det gott...


~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~

Hemgjorda Civapçiçi med pepparyoughurt

image291

Hos en sk invandrarbutik brukar jag köpa kalasgoda Civapçiçi. När jag nu plötsligt stod här med mycket prisvärd nötfärs i mängd fick det bli hemlagade. På en höft som vanligt. En annan gång kanske jag blandar i lite lamm också. Det går fort och lätt att göra som jag: använda spritspåsen, men rulla i handen fungerar naturligtvis lika bra. Såsen är en inspiration från Turkiet.

Ingredienser: Färs, färskpressad vitlök, svart & vitpeppar, salt, spiskummin, chilipulver, koriander, ägg, olja, turkyoughurt, tomatpuré, krossad peppar och mer vitlök (ev pulver). Smör att steka i.

image292

Krydda färsen och var inte snål med aromerna. Slå på en ordentlig skvätt raps eller olivolja om Du som jag använder enbart nötfärs (smält smör funkar också). Blanda med elvispen så slås fettet ur en aning och färsen blir mer kladdig och lätthanterlig. Späd ev med vatten. Spritsa ut och forma avlånga färskorvar. Stek i inte alltför het panna runtom. Blanda under tiden ihop såsen. Hacka ihop en sallad - ursäkta den usla skärpan, men kika på tipset längst ner till hö i collaget: snitta avokado redan i sitt skal. När man gröper ur den sen med en sked är tärningarna färdigskurna.

image293

Servera med nåt tilltalande tilltugg. Bamseoliver kanske. Och gärna ett kryddsmör.


~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~

Reklam

Funderar på att tjäna en slant på min blogg. Man kan upplåta sin sida för allehanda reklam och för varje klick och köp som sker via just det klicket trillar det in en slant hos upplåtaren - i det här fallet mig.

Men, jag känner en starkt motstånd.
Jag skulle själv aldrig klicka på en sån reklamruta. Jag liksom avskyr de där reklamrutorna.

Fast pengar är ju intressant...

Vad tycker Ni som läser mig?
Är det nån idé eller är vi alla LCHF:are stöpta i samma form?


RSS 2.0