Senapsköttfärssås á la Alice

Nån gång i mina gröna ungdom - för ungefär hundra år sedan - hade jag en hemkunskapsfröken jag inte särskilt ofta var kompatibel med. Dels för att jag själv var en bångstyrig tonåring och dels för att hon var en bångstyrig hemkunskapsfröken.....
MEN, hon skickade med mig en bra sak i livet. En sockerfri köttfärsröra som är så god att man kan tro gud själv hittat på den. Tomatketchupen byts helt enkelt ut mot osötad senap. Och på senare år har jag även låtit lite Hoisinsås trivas i grytan..... bara för att jag älskar Hoisinsås.

120088-48

En hackad gul lök får svettas i smör tillsammans med hacket av ett par ordentliga klyftor vitlök (eller en sån stor som jag inte vet namnet på, men hellre köper)
Fortsätt att fräsa tillsammans med färsen.
Tillsätt 3-4tsk dijonsenap
+ 3tsk soja
+ 1msk Hoisin eller ostronsås
Om man väljer buljongtärning eller alternativ spelar ingen roll - tillsätt buljong
och en burk Creme Fraiche av fetaste sort.
Puttra
Smaka av om det behövs salt & peppar.


Verkar röran blek kan några droppar sockerkulör tillsättas.

120088-53

Servera med ett berg god riven ost till LCHF:arna

120088-51

Och med fullkornspasta till övriga.

~~~~~~

Skänk Alice en tanke....

Muskelkramp

Söker svaret på mina nattliga kramper. Den senaste natten har varit den sämsta i mannaminne för min del. Fyra gånger har jag varit uppe och två av gångerna var det så besvärligt att jag var tvungen att jämra mig högt. Samtliga tår på högerfoten stod rätt upp och själva sendraget gjorde sig synligt nånstans mitt på foten. Naturligtvis samtidigt som det krampade över skenbenet i vänster ben.

För ett par år sedan upptäcktes att jag led brist på B-vitaminer. Inte alls ovanligt för den som långtidsmedicinerat med magsårsmedicin. Men det tog lång tid att förstå varför jag krampade så envist i både fötter, underben, fingrar, handlovar och till slut även tungan. Detta till trots att det är superlätt att kolla via blodprov. Så fick jag substitut och allt blev mycket bättre. Jag har inte varit krampfri, men jag har kunnat använda mina fingrar rätt obehindrat ändå.

Efter sex månader med LCHF är allt vad kramp och sendrag heter, i den här kroppen - åt skogen direkt. Trots både B-vitamin och magnesiumtillskott. Varje natt den senaste veckan har jag varit uppe minst två ggr för att räta ut, pressafotenmotgolvet, massera och jämra mig. Och jag har vätskat upp såväl innan sänggående som under nattliga vandringar och under dagtid. Förutom att jag sover med raggsockor !

Det är nog dags för en ny blodanalys. Såhär kan jag inte ha det längre.

Schweizermoussaka

Inspirerad av Gitsan´s fina recept på Schweizerfärs (på Kolhydrater iFokus) sattes ett storkok igång. Två paket fläskfärs och ett paket nötfärs -så som Skaldeman lärt mig- fick samsas med ägg, vispgrädde, hackad lök och resterna av en massa "gamla" ostkanter samt strimlat stekt bacon á la Gitsan. Som vanligt snoddes allt samman med elvisparna.
Biffar började tillverkas och stekas gyllebruna. En underbar doft spred sig i hela kvarteret och som om det inte var nog kom jag att tänka på medelhavet. Ost, tomat, oregano.....

Som av en händelse fick plötsligt en lagomt stor Aubergin komma till pass. Den stektes (utan att vattnas ur med salt - jag gillar inte överkurser) i skivor som radades efter varandra i en form. Och i  gjutjärnspannan fick hacket efter fyra vitlöksklyftor samsas med en smörklick och strax därpå vältes cirka  300gr av schweizerfärsen ned. Den fick bryna och hackas runt en stund på högsta värme (med ägg, ost å allt) för att strax bli bekant med 2msk tomatpuré och 1msk smulad oregano. Något längre puttrande fanns inte tid med utan så snart färsen verkade genomstekt hälldes den över Auberginskivorna, beströddes med ännu mer ost och dränktes med ca ½dl vispgrädde. Sen kommer puttret - i 225gr ugn 10-15min.

120088-45

Personligen har jag aldrig ätit godare Moussaka.

Tack Gitsan !




Visitkort 1och 2

 (klicka på bilden för större format)

Nu är jag där igen. Tanken att ha något att skicka med folk istället för att behöva gå i försvar. Vill man veta och är genuint intresserad kikar man in på länkarna. Vill man bara tycka till åt någon fet som äter för mycket fett, struntar man väl i det. Och vi övertygade slipper energikrävande utlägg.

Länk till pdf-fil att bara klippa efter markeringen finns på Kolhydrater iFokus.se
Håll tillgodo!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~

På förekommen anledning, kommer här en uppdatering



Eller gör en egen variant - hos business card maker.

Lillebror lättar

Har i många år haft förmånen att agera extramamma åt två mindre gossar. De är bröder med samma föräldrar, men så totalt olika att man kan tro de bara har en förälder var. Storebror är mager som två ihopslagna bräder medan lillbror mer kan antas vara en buddha till sin form. Storebror ligger två år före, men tio kilo efter.

Lillebror skulle kunna vara min egen. Vi är båda sanna sockertorskar.
Inte så sällan har de varit uttröttande intill bristningsgränsen för varandra och för sin omgivning - helt enkelt därför att de ömsom är speedade och ömsom abstinenta på sin drog. Storebror klarar dock bättre av sitt överskott då han samtidigt haft god förmåga att förbränna all snabb energi. Fast i ärlighetens namn vet jag idag lite bättre - hans  överaktivitetsmanér kan nog härröras till samma fenomen som skapat inaktivitet hos lillebror.

Det har tagit lång tid och god förberedelse med upprepning av informationen tills allt satte sig. För att inte säga: tills all skuld la sig. Hos den ensamstående föräldern.
I två veckor har barnen fått LC även hemma och inte bara hos mig. Vi är alla överens om snask, läsk och snaksförbud i vardagslag och barnen förstår att där ingår även alla typer av fikabröd och efterrätter. De har också blivit synnerligen medvetna om att ris, pasta och matbröd som inte är fullkorn bör anses som giftigt. Trots sin ringa ålder på nio och elva är de redan fettskrämda, men bygger upp sin trygghet och nyfunna övertygelse genom att hela tiden checka av hur nyttigt det är med animaliskt fett. Och ber om en klick smör till....

Och lillebror, han har varit så mottaglig (den lille godingen). Han har på uppmaning varje dag i fjorton dagar börjat med att äta sitt protein och sin gräddsås för att sedan hugga in på det gröna och avslutningsvis upptäcka att det faktiskt; gick bra med bara en klyftpotatis, en sked ris eller vad det nu var för tillbehör. Och på frukosten har han börjat med ägget, den feta youghurten och bara behövt en liten liten macka med förhållandesvis mycket pålägg.

Vi har umgåtts hela den gångna helgen och jag har timme för timme fått upptäcka nya detaljer hos barnen. Inte en enda gång har de slagits, bråkat, gråtit, , gormat, svurit eller som vanligt: vaknat före tuppen när alla z:an fortfarande seglar upp ur skorstenarna på stan.
Nej, de har samtalat med oss och med varandra. De har tagit egna initiativ vad gäller både sig själva och hushållet. De har tackat, skojat, kramats,  peppat och framförallt: De har skrattat så gott !

Och hela helgen har jag funderat på den lilles vikt.
Ser han inte lite nättare ut?
Var inte de där byxorna nyss urvuxna?

Och med dålig tajming alldeles strax efter en stadig middagsmåltid med kyckling & curry
uppmanades han att stå upp på vågen.

MINUS 2,5kg !

Gossen sken som en sol. Och bad att vi skulle titta på barns BMI en gång till på internet. Och som en tvålad blixt räknade han vidare ut att om han går ner 3,5kg till så är han fri från fetmastämpeln.

Och det var innan han gick på toa....

Boursinkyckling

120088-41 

Minns från min barndom hur det sparades isterfett i pannor o pytsar för återanvändning dagen därpå.
Idag har det nostalgitrippats i den Airamska hemmet och en kyckling har blivit stekt i ister efter det stora lass bacon som stektes igår. Här steks alltid lass när det ändå ska sotas/fettas ner i köket. Baconlådor är så enkelt att ta med till jobbet och micra till lunchen.

Den färska kycklingen styckas och stekts runt om i baconister. Under tiden skalas två hela vitlökar och klyftorna fördelas i långpanna. En paprika med risk för bästföredatum fick hänga på här och naturligtvis blandar man ned vilken grönsak som älskas och finns.
Salta & vitpeppra lagom & chilipeppra sedan så försiktigt det går (mest för färgen)
Flytta över kycklingdelarna från pannan till långpannan och stänk lite av flottet över innehållet.
Stek i 200gr i ca 40min.
Ta ut och låt vila fem minuter.
Häll över stekskyn i en kastrull och tillsätt en Boursinost med pepparsmak.
Vispa och smält.
Tillsätt 1-2 dl grädde och puttra ihop såsen.
Salta vid behov.
Koka så den blir sådär perfekt simmig.

Servera enl egna önskemål. Ovanstående bild kompletterades med potatis för den okänslige och undertecknad avnjöt kyckling & Boursinsås in blanco. Drömgott !

Svåluppdatering

Provade en ny omgång hemgjorda fläsksvålar. Kanske är vi fler i min butik som efterfrågat svål med ordentlig fettrand, för plötsligt fanns det färdigförpackat och behövdes inte alls köpas över disk. Köpte ett kilo för 9:90kr.

Gjorde enl dansk recept med uppkok och saltning innan tillagning i ugn. Skar först bort en del av fettet den här gången som "bara" fick smälta med i långpannan. Ett kilo svålar i tunna strimlor + 200gr + 50 min och resultatet blev riktigt krispiga svålar med god sälta plus ca 500hg härligt ofärgat ister att använda i allsköns matlagning.

 Uppkokta och saltade svålar på väg in i ugnen.

120088-39
 Frasigt värre !

RSS 2.0