Lax med smörslungad spenat och mousselinesås

image290

Fisk på menyn och barnen åt som vargar. Det var såsen sa de. Och den som åt mest var den som annars mycket tydligt markerar att han varken gillar eller äter ägg, smör och grädde. Han påstod t.o.m att han kunde tänka sig att hälla tallriken full och bara äta sås. Mousseline som är en hollandaise med vispad grädde.

Ingredienser: Lax, ägg, smör, vinäger, vitpeppar, citron, lök, bladspenat, vitlök.


image292

Krydda fisken med salt, peppar och citronsaft. Koka gärna i en form i ugnen. Gör under tiden såsen. Här finns beskrivning sen tidigare - hollandaise och bearnaise lagas på samma vis. Krydda hollandaisen med citronsaft, cayenne och lite salt . Vispa grädden hårt och vänd/vispa ner i såsen. Slunga spenat (jag använde fryst) i en rejäl klick smör. Pressa i en mindre klyfta vitlök. Puttra tills all vätska kokat in. Salta och peppra efter behov.

image293

Servera kolhydratsfolket potatis till. Gärna pressad och tillsammans med en fräsch grönsallad.
Vi andra tar en skopa  sås till.


~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~

Bloggspridning

image288  

Denna blogg mina vänner, är vad jag kan förstå; en internationell blogg på svenska. Jag tycker att dagens besök såhär långt vittnar om det. Är jag glad eller är jag glad.

Salami och fetafylld kotlett med spenattzatziki

image284

Lite Turkietinspirerat idag. Tzatziki på spenat istället för den sedvanliga gurkan. Det blir rasande gott!
Tyvärr hade jag nån slags gammaldags övertro på kotletterna. Tänkte mig att snitta fram en liten "ficka" som skulle fyllas, men det ville sig inte. Fabriksstyckade kotletter är för tunna. Istället skars halva kotletten fri från benet och köttet bankades ut till större blaffor som tillät fyllning och vikning. Schnitzlar eller benfri kotlettnoisette skulle funka om inte bättre så i alla fall enklare.

Ingredienser: Schnitzelvänligt kött, salami, fetaost, youghurt, vitlök, bladspenat (fryst eller förvälld färsk spelar ingen roll), ägg, smör att steka i.


image285

Fyll köttet med salami och fetaost. Vik ihop och doppa i uppvispat ägg. Stek på medelgod värme i rikligt med smör. Låt gärna någon kvist färsk ört steka med.
Gör under tiden spenattzatziki. Krama ur spenaten väl. Blanda youghurt, spenat, färskpressad vitlök, några droppar olivolja, salt och mald peppar av valfri sort. Låt dra i kyl tills maten är klar.

image286

Stek gärna purfärska itudelade vitlökar med skal, på eftervärme i stekflottet. Dessa blir så mjälla att de bara liksom hoppar upp ur sina gömmor när de är dags att inmundigas. Servera gärna med överbliven fetaost och goda oliver därtill.


~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~

Skink & kantarellpaj

image281


Jag älskar verkligen paj. Och jag älskar kantareller.
När nu inte traditionell pajdeg längre får mig att känna hälsa har jag skapat min egna variant. Tidigare har jag skrivit om det här. Och en annan variant här och även denna gång blev det kalasgott.

Ingredienser: Rökt skinka, svamp, lök, smör, grädde, creme fraiche, ägg och ost.


image282


Värm ugnen till 250gr. Slå hastigt ihop en omelettsmet på några få ägg och en gräddskvätt. Smält en ordentlig klick smör i form i ugnen. När smöret fått färg och det nättupp slutar fräsa slås äggstanningen i formen och gräddas tills den blir torr och liknande en pösig fläskpannkaka.
Sno ihop en kort stuvning. Bryn lök plus finhackad skinka för sig och  kantareller för sig tills all vätska kokat in. Blanda. Slå på grädde och CF, men inte i överflöd. Koka hastigt ihop och låt stuvningen vara riktigt tjock. Krydda möjligen med mald vitpeppar, salt är överflödigt. Strö över rikligt med riven och smakrik ost. Grädda tills osten smält och fått rätt färg.


image283


Bjud eventuellt lite turkiska direktimporterade oliver till, om det finns ;-)


~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~

Fläskfilébiffar med persiljeostsås

image277


Vi har alla våra säkra kort till bjudning. Mitt eget paradnummer förr var gärna en inbakad historia av fläskfilé. När jag nuförtiden inte längre är intresserad av smördeg (jo, det är jag visst det, men inte av baksmällan kolhydraterna ger) komponerades en variant och smakerna blev såhär inte helt oväntat också riktigt smarriga. Till skillnad från orginalet lagades denna anrättning i ett nafs. En LCHF-snabbis kan man säga.

Ingredienser: Fläskfilé, vitlök, Boursin, creme fraiche eller turkyoughurt, massor med persilja och smör
att steka i.


image278

Jag gillar att få riktiga köttstycken att sätta tänderna i. Fläskfilé styckas och serveras ofta i små pytteskivor men den här gången blir det precis tvärtom. Se till att köttet inte är kylskåpskallt för bästa slutresultat. Putsa för allt i världen inte bort nåt fett, men gärna det som ser segt ut. Dela filén i två eller tre delar. Snitta på längden men inte helt igenom. Ta den tyngsta kniven och banka med den flata knivsidan på längden och tvären på båda köttsidorna tills köttbiten plattats ut till minst sin dubbla storlek i omkrets. Stek i inte alltför het panna i smör (lägg alltid ned finaste sidan först och vänd bara en gång). Salta & peppra och ös smör på den stekta sidan tills det hela är färdigt. Låt vila. Fräs i stekfettet den hackade vitlöken och persiljan en aning. Smält ner en Boursinost, slå över grädde och skeda i lite syrligt. Puttra till lagom konsistens, men se upp så det inte skär sig.

image279

Servera med nåt krispigt och låt kolhydratsfolket få nåt potatisaktigt till.


~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~

Klubb för inbördes beundran

Jag är inte alls blygsam.
Känner mig faktiskt ganska kaxig
över den här bloggen.
Trots allt.

Ett tag var den på väg att läggas ner.
Själva bloggdokumentationen.
Maten lagas ju ändå. Och ett visst
fotointresse har jag för egen del.

Men så bestämde jag att göra lite
reklam istället. Och låta folk få veta
vad jag gör. Folk som känner mig.
Och deras vänner.
Jag kan ju ramla av pinn knall och fall.
Då vore det dumt att inte fått höra
reaktionerna först.

Och är det nu så att barn uppskattar
sin mamma nåt alldeles fantastiskt
för hennes matlagningskonst är min
lycka total om det är jag som fått inspirera
en aning.

Däremot ska inte jag tillskrivas flickornas
omdöme på maten.

Du ÄR faktiskt lika kapabel som jag !

Tack själv Du.
För sms-beröm :-)

Kyckling under krispigt nöt & tandooritäcke med limeröra

image273

Man tager vad man haver nu igen.
En färsk kyckling i delar fick trivas med ett Tandoorikryddat krispigt täcke och serveras med stekt aubergin och bladpersilja och toppas med en syrlig limeröra. Anrättningen kommer definitivt att upprepas.

Ingredienser: Kyckling i stycken på något vis, valfria nötter eller mandlar, tandoorikrydda, vitlök, limesaft, rapsolja eller smör. Till röran: turkisk youghurt, creme fraiche, lime, vitpeppar.


image275

Värm ugnen till 225 grader.
Kör i matberedare nötter (jag tog valnötter och cashew) tillsammans med tandoori, färsk vitlök, saften från färsk lime och olja eller smör (eller både ock). Mixa länge och väl och tills röran blir tjock och ganska slät.
Salta kycklingköttet. Bred röran över det hela och täck väl. Stek; beroende på typ av kycklingdelar tills köttet är färdigt och ytan krispig. Täck ev med folie sista tiden.
Rör under tiden ihop youghurt röran genom att blanda lika delar CF och TY. Krydda med pressad lime och lite peppar.
Stek aubergintärningar i hett smör. Rör ner en stor knippe hackad persilja. Salta först vid servering.

image276

Njut det lätt heta krispiga med den lena syrliga.

Biff med balsamicosky och kantarellfyllda ostkrustader

image270


Ostkrustader är kanske inte vad man knåpar ihop en vardagskväll, men till fest kan man göra ett överskott och servera sig när det passar. Lättlagat till tusen om man bara är det minsta händig. Jag valde en riktigt lagrad prästost till krustaderna och spetsade med parmesan. En äggula höll ihop det hela.

Ingredienser: Valfritt köttstycke, riven ost, äggula, svamp, lök, vitlök, grädde, creme fraiche, smör, balsamvinäger.


image271

Värm ugnen till 250grader. Riv ost grovt och bind ihop med en äggula. Klicka ut på bakplåtspapper och grädda till gyllenbrun färg. Låt svalna en aning och lyft upp ostflarnen över lämplig botten på ett glas eller skål. Forma och tryck ihop en aning. Låt svalna.

Stek kött. Efterstek i 200graders ugn och låt gärna något kryddlikt följa med - tex vitlök och paprika.

Stek under tiden tjocka skivor av lök i rikligt med smör. Lyft upp och lägg åt sidan. Stek svamp i fettet efter löken tills all vätska kokat in och det börjar "knäppa" om svampen. Tillsätt grädde, creme fraiche, en aning salt (passupp, osten är salt) och mald vitpeppar. Stormkoka till tjock stuvning, men vakta noga så det hela inte skär sig.

Lyft köttet åt sidan och tillsätt en skvätt balsamvinäger till skyn. Reducera till hälften. Ta från värmen och mätta skyn med rejäla klickar smör.

Arrangera tallrikar. Fyll ostkrustaderna med svampstuvning. Bjud grönt till den som önskar.


image272

Njut, det här var riktigt, riktigt gott !


Helkokt blomkål med bacon & feta

image264


Om man vill snitsa till det är det lämpligt att damma av en gammal korköppnare med trähandtag. Metalldito blir alldeles för heta, att ta i. Att skruva in korkskruven i blomkålens rotstock och förkoka i cirka fem minuter gör att man kan handskas med hela huvudet. Dessutom kokar den inte sönder så som annars är ganska vanligt med just blomkål. Anrättningen blomkål & bacon är ju klassiskt och lika gott varje gång. Idag tillsatte jag också ett lite paket Aptina Fetaost och det blev en succé.

Ingredienser: Blomkålshuvud, bacon, lite lök, vispgrädde, fetaost, creme fraiche, riven ost.

image266


Sätt ugnen på 250 grader. Koka blomkålen i lättsaltat vatten i ungefär fem minuter. Bryn bacon och lök. Slå på grädde och tillsätt fetasost. Puttra och avsluta med en klick creme fraiche. Undvik att krydda då smakerna är tillräckliga in blanco. Lägg stuvningen i botten på en form. Ta upp blomkålen och låt rinna av ordentligt. Skruva ur korken och vänd blomkålshuvudet rätt ovan stuvningen. Strö över god riven ost ( tips: trä en påse direkt på rivjärnet - se bild). och gratinera tills det hela antagit en tilltalande färg.



image267


Ät så Du blir mätt, men inte tills Du storknar.

Kryddgryta på en höft

image261

Igår fick här röras ihop lite käk på en höft enligt Kajsa Warg. Och det blev gott. Lövbiff är som jag sagt tidigare ingen direkt favorit, men när det får puttra släpper ju skosulekaraktären. Kryddningen var kanske äventyrlig, men kommer att upprepas. Influerad från flera håll kan man säga.
I Turkiet äter man riktigt mycket lök per per capita. De flesta sorters, men gärna gul och röd och gärna tillagad i stora stycken enligt bild. Gott och krispigt.

Ingredienser: Nötkött i strimlor, smör, hackad vitlök, gul lök i tjocka skivor, tomatpuré, krossad paprika, cocosmjölk, röd currypasta, oystersås och vispgrädde förutom örtolja till servering, smaktillsats och icke minst för ögat.


image262

Bryn köttet tillsammans med vitlök och tomatpuré i smör. Slå över cocosmjölken och grädden. Krydda med salt, röd currypasta och en skvätt oystersås. Låt koka ordentligt på hög värme tills såsen antar en simmig konsistens. Bryn under tiden lökskivorna i smör försiktigt utan att brännas men ändå få fin gyllenbrun färg. Vänd försiktigt så löken behåller sin form.

image263

Droppa örtolja över löken. Kolhydratsfolket avnjuter säkert gärna ris till köttgrytan. Vi andra kan ev bjuda oss en klick creme fraiche till.

LCHF-ordning

image260

Alltså, det har inte varit några direkta fel på min turkiska semesterfrukost, men jag mår allra bäst av ingen frukost alls. Brunch är min melodi. Sedan ganska länge tre kokta ägg mosade i en vågad klick smält smör och bara en doft salt på det.  Och det har jag ätit idag. Plus Boursinost som mellanmål för att inte hinna bli sugen på annat krafs. Och jag mår bra. Riktigt BRA.

Det serverades flera sorters ost på hotellet. Min vana trogen lät jag dock alla frukostar se lika ut. En fet och mild fetaost rikligt pudrad med oregano, underbart goda oliver i olika färg utan pimento, stekta ägg, ett par korvarsnuttar  och färsk gurka bara för att den är så god söderöver.

Det ska bli väldigt skönt att komma in i rätta banor igen. Jag längtar efter att vara avgiftad och kickad igen.

Hemkommen

Återigen har man påmint sig om att det nästa gång måste bli flyg från hemorten, resa dagtid och helst i business class. Och alltså inte avgång kl 00:20 i ett plan fyllt med skrikiga ungar och som grädde på moset 30mils bilresa hem. Muck är liksom bara förnamnet. Ändå väljer jag att inte gå i säng nu på morron, till förmån för tvättstugan. Så är ju det gjort.
Under tiden kollar jag igenom foton. Planerar vad för fett och gott som ska lagas vid mina egna grytor idag och läser igenom allt jag ligger efter med på webben.

Kemer i Turkiet kan rekommenderas om man vill slippa det där värsta tjatet och inkastningsfasonerna som andra turistorter där gärna stoltserar med. Kemer är tämligen stillsamt och ändå fullsmockat med folk. De har en stor marina och många inhemska turistar själva på orten. Det är mest ryssar som åker till Kemer. Havet är ljuvligt klarblått och stränderna består till största del av vackra mjuka klapperstenar...

image259

Tulumost

Att glida in pa internetcafe ar som sagt det enda sattet att kunna svalka av sig lite. Idag har det varit varmerekord och kvallarna ar ju som sagt inte samre. Pa förmiddan idag blev jag varse att t.o.m mina ben ar pepprade med svettkörtlar. Det trodde jag aldrig. Men sa var oxa platsen för upptackten speciell. Ett delfinarium. Och det tog tid att först se showen och sen vanta pa alla som ville fota sig med de underbara djuren. Eller lata sig dras i en gummibat. Förutom vantan pa sin tur. Om man hade bokat sig alltsa...

Jepp, jag har simmat med delfiner idag. Och den upplevelse slar allt!

Hela dagen har varit ett firande kan man saga och just nu ar jag proppmatt efter en deilkat middag. Som frangick protokollet och intogs pa restaurang. Vi at dagen till ara en historia fran menyn som innebar flera slags turkiska köttspecialiteter. Gott ar bara förnamnet. Men det jag ville beratta har och nu var den fantastiska osten som var en av tillbehören. TULUM PEYNIRI.

image258 Lanad bild


Kyparen försökte förklara. Pa turkenglish. Och det jag uppfattade var att det ar en slags farost, som inte skulle förvaxlas med feta (men det tror jag iaf att det ar).
Denna ost lagras mellan 6-8 manader inuti lamm eller farhudar som rengjorts (garvats?) noga. Han trodde den lagras i rumstemperatur. Ovanstaende bild bevisar nog att man mordeniserat en aning. Det dar med hudarna var nog pa stenaldern. Jag har förökt ta reda pa mera via webben, men hanterar inte turkiskan tillrackligt. Kanske nan annan vet!?

Resultatet blir iaf en grynig och mycket smakrik ost som inte alls ar helt olik vasterbottenost - om man har fantasi, och det har jag. En turkisk specialitet som sakert lockar hit mig fler ganger. 

Tulum Peyniri - lagg det pa minnet!


Tunnare

Varmen ar bestaende.
Resan sjunger pa sista versen och det kanns "faktiskt" ganska skönt.
Det finns liksom granser för hur mycket sol och varme en svensk maktar med.

Den vikt jag ev gatt upp under tiden har, tror jag redan har försvunnit. Det kanns pa kladerna liksom.
Transpireringen ar inte att leka med kan jag papeka...
Och sa ar det en mycket charmig herre som fatt fart pa mig.
Han ar sex ar och han har nyss lart sig simma, dyka och hoppa bomben. Sa fort jag kliver upp ur badet fragar han nar jag ska bada igen. Och igen, och igen. Och han far mig att göra precis ALLA vattenkonster sapass att nagon annan fragade om jag hade ett förflutet som delfin eller sa...?

Sexaringen ar utomlands för första gangen i  sitt liv och vad hander?
Hela hans familj blir sjuk.
Och doktorerna kraver sjukhusinlaggning inklusive dropp och stora sprutor för de sjukaste.

Klart grabben fatt vara med mig i vattnet i nagra dagar.
Vi kanner inte varann egentligen, men det har anda varit han och jag liksom.
Kungarna i poolen...
Och omedvetet har det lilla charmtrollet motionerat  bort flera kilo Baklava pa sin badvakt.

Vilken kille!




RSS 2.0