Gubbröra




Som en liten entrerätt eller bara när man är sugen utan att för den skull vilja laga stora anrättningar. Till kvällsmat kanske. Framför teven? Och ihop med knäckebröd för kolhydratätarna.

Hårdkokta ägg
Lök, gärna röd
Ansjovis
Dill
Smält smör


Finhacka allt i samma storlek och bind samman med smöret. Krydda om det behövs med salt och peppar, men undvik att blanda i den aning sockriga lagen.


~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~


LCHF-Fläskpannkaka i ett nafs

Vad har vi här då?



Inte kan det väl vara pannkaka ?

Jodå, visst har vi en slags ugnspannkaka här. Underbart god och helt mjöl och sockerfri.
Erkänner en korrektur: jag glömde att uppge osten, Det är den som binder samman och gör att pannkakan får en ganska autentiskt karaktär. Förlåt.

Ingredienser:
3 pkt bacon
8 ägg
1½ dl vispgrädde
50gram smör
250gram keso
150 gram fet smaklös ost (tex gräddost)


Ugn 250gr

Finstrimla bacon och fördela på en långpanna med smöret i mindre klickar. Grädda/stek tills baconet antagit krispig karaktär och fettet bubblar ordentligt. Vispa under tiden upp ägg med grädden och rör ner keson. Övervispa inte - det räcker att det blandar sig hyggligt. Strö små osttärningar på baconet och sen äggstanningen över det. Grädda till pannkakan är vackert bubblig och fått gyllebrun yta.

Servera så som det smakar. Lättsockrade lingon och ett glas kall mjölk är inte fel.



~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~



LCHF-KOKBOK


Produktblad Optimal förlag

Annika tipsar


Nu är det inte långt kvar...


Parmesangratinerad gräddkokt blomkål med chorizo & baconrullader

Blomkål som tema två gånger inom en veckoperiod är väl okej? Är det säsong, så är det. För att höja fettandelen rullades snuttar chorizo in i varsitt bacon och det blev en mättande och ytterst god anrättning.



Gör som sist: koka blomkålen - och den här gången i stora buketter i grädde. Tillsätt någon msk hackad lök (gärna charlotten) och krydda med vitlök, salt och peppar. Koka knappt genommjuka: ca fem minuter. Ta upp försiktigt och låt "såsen" koka ihop tills det bara kvarstår en liten simmig skvätt. Slå den över kålen och beströ med riven parmesan. Gratinera hastigt. Servera med korv inlindade i bacon och droppa en aning av det smakrika flottet över.

Den här anrättning - dvs en halv smal chorizo, fyra baconskivor och två blomkålsbuktter mättade den airamska magen i exakt 16 tim. Säg inte att LCHF:are vare sig äter mycket protein eller fett!

~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~

Champinjonstuvning och Välkommen

Jag vet det från säker källa, och jag ser det i min besöksräknare att: det kommer nya läsare och hälsar på. Nya LCHF-tänkare. Hungriga som söker inspiration. Det är härligt. Och jag vill att Ni alla ska känna Er hjärtligt LCHF-VÄLKOMNA!

Så passar jag på att tacka Er som ser till att min blogg får besök. Vad vore jag utan Er ;-)




Många undrar "vad ska man äta istället då?"
Och många undrar "hur gör du sås" ?

En kotlett är ingen dålig bas, tvärtom. Till det stuvade färska champinjoner och måltiden är komplett.

Champinjonsås:
2-3hg färska champinjoner
1 liten hackad lök eller 2msk
1 pressad vitlöksklyfta
2dl grädde
2msk färskost
½ -1 burk champinjonkräm
smör
Salt & vitpeppar
hackad persilja
torkad dragon

Bryn champinjonerna och löken tills all västa kokat in. Slå på grädden och stormkoka 5min. Tillsätt champinjonkrämen och färskosten. Sjud till inbjudande konsistens. Smaksätt.




Ät som det är eller tillsammans med lite krispig sallad.

~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~


Airams perfekta blomkålsmos

Något från den Airamska kostpyramiden....


En favorit i repris.
Och nu har jag överträffat mig själv. Aldrig har mitt blomkålsmos vare sig blivit så gott eller så perfekt som den här gången. Orsak? Jag gjorde det hela som en snabbrätt.
Detta är definitivt ett alternativ till det förfärliga pulvermoset eller snabbmakaronerna.

Recept blomkålsmos 4-5 portioner:
Ett ordentligt stort blomkålshuvud eller två mindre
 (låt gärna lite av stammen hänga med)
2dl vispgrädde
50gram smör
2msk len mjuk och mild ost (färskost, glada kon, mascarpone e.d.)
Salt&peppar

Skär/bryt blomkålen i buketter. Värm/hetta under tiden upp grädden i större tjockbottnad kastrull.
Lägg i blomkålsbuketterna och smöret. Salta.
Stormkoka 5-10min med lock. Rör emellanåt och checka av att det inte bränner i botten. Ta av locket och koka under uppsikt tills det mesta av vätskan kokat in och kålen är mosig och ganska fast. Tag från värmen och vispa med tex elvisp. OBS - oavsett vilken elektrisk maskin man använder är det viktigt att köra ner vispen ända ner i botten först och sedan starta på låg hastighet eller med korta pulsar. Annars pratar vi blomkålsrappat kök. Tillsätt osten (jag tog Glada Kon och det blev fantastiskt gott) som bindemedel. Krydda med mald vitpeppar och mer salt om det behövs.

Servera kanske med som här; grillad kryddig Chorizo och Dijonsenap. Eller till köttbullar, kotlett, fisk, kyckling whatever - variationerna är oändliga. Längtar redan efter min matlåda imorgon...




~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~

RSS 2.0