Alternativa rårakor med skirat smör och kroppkakefläsk

image329

Oj vad gott det här blev!  Husmanskost när den är som allra bäst.
Är det något jag verkligen gillar är det rårakor och kroppkakor. Men potatis går ju numera fetbort i mitt LCHF-liv. Så, man tager vad man haver. Nämligen rotstockarna från blomkålen och broccolin häromdagen.
Och se - det blev fantastiskt gott.

Ingredienser: Rårivna kålrotstockar, ägg, lite riven ost, lök, smör, fläsk, grovkrossad krydd & vitpeppar, smör, lingon.

image330

 Grovriv rötterna och blanda hastigt med ägg och en gnutta riven ost. Stek plättar i smör.

Är man som jag förtjust i kroppkakesmaken går det utmärkt att servera kroppkakornas innanmäte till rårakorna. Bryn tärnat fläsk med hackad lök och rikligt med grovkrossad peppar.

image331

Servera med skirat smör & lingon. Ett glas mjölk till är som grädde på moset.

~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~

Kyckling & Curry

image325

Ett enkelt sätt att krydda tex kyckling är att använda thésilen.
Pensla kycklingen med smält smör eller olja och pudra sedan rikligt med kryddor runtom.
Här har jag använt Tandoorikrydda och lite salt.
Låt gärna flera sorters lök gå med i långpannan och stek under riktigt svag temp för bästa resultat.
150grader är lagom.

     

Såsen: Låt några av lökarna bryna tillsammans med curry i smör tills den mosat sig helt. Späd med buljong från långpannan och slå på grädde  och CF. Koka/sjud till lagom såskonstistens. Avrunda med några fina smörklickar.

~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~

Ettårsmiddag


Wallenbergare med kålmos och gräddstuvad ostronskivling

image321

Som sagt, tiden går.
Min matblogg med inriktning på LCHF har hunnit bli ett helt år. Jag har publicerat 146st inlägg, lagt in 320 st bilder och vi tillsammans har kommenterat 578 gånger.
Det måste firas!

Ingredienser: blomkål, broccoli, ostronskivling, purjolök, kalvfärs, äggulor, grädde, smör, salt & peppar.
image320

Koka buketter av kålsorterna i lättsaltat vatten - obs släng inte rotstockarna, de ska vi använda till nästa recept. Här finns recept sen tidigare. Ett annat sätt att laga är att hälla av vattnet när kålen är färdig och slå på grädde som får koka in de sista fem minutrarna. Mosa med visp och rör ned en rejäl smörklick. Salta & peppra.

Bryn svampen i hett smör. Tillsätt purjon. Låt vila.

När man gör Wallenbergare (receptmått finns det gott om på webben) är det viktigt att ingredienserna är riktigt kalla för att färsröran inte ska skära sig. Använd gärna elvispen med degkrokarna. Blanda först ner äggulorna och kryddor. Strila under jämn vispning ner grädden. Smeten ska bli riktigt lös och ohanterlig. Klicka ut i brynt smör och jämna till med sked doppad i vatten eller fett.  Stek 3-4 minuter på var sida.

Blanda ner svampen i fettet från biffarna. Bryn och slå på grädde. Puttra tills det tjocknar. Krydda med nymald peppar och lite salt om det behövs. Servera med lingon - för den som inte bangar för surt, går okokta finfint.


image324


Vaniljpannacotta med hallon & björnbär
image321

Ingredienser: Grädde, vaniljstång, gelatinblad, bär. 

Om man så önskar går det naturligtvis bra att tillsätta socker eller sötningsmedel.
Själv tycker jag det är fullgott utan.

image322

Koka grädden så att den reducerar en aning. Mjuka upp gelatinbladen genom att låta dem ligga i kallt vattenbad. Skrapa ur vaniljstång och låt både frön och stång koka med. Förbered bären och lägg kanske några i botten på serveringskärlet. Ta grädden från plattan. Rör/vispa ner det mjuka gelatinet. Häll upp i formar. Kyl i två, tre timmar. Garnera så som det passar bäst. Koka gärna några av de trasiga bären i en gnutta vatten och passera genom sil för att få lite sås till garnering.

Bjud in Dina vänner och fira!
image323

~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~

Kalasplanering

Det drar ihop sig till ettårskalas för den här bloggen. Och jag funderar på hur det ska firas. Någon gång alldeles i början publicerade jag recept på ett slags alternativgodis, men annars har det varit rätt torrt på den fronten. Jag klarar inte själv ens med alternativen - är det godis finns det ingen botten. Men, eftersom det nu ska firas kan jag böja mig och skapa i alla fall nån slags dessert.

Eller vad tycker Du läser?
Vill Du ge mig förslag. Kanske tips på en eller flera ingredienser och därmed ge mig ett uppdrag att skapa nåt inför den och andra dagar.

Lägg ditt tips i förslagslådan (kommentarsfältet här under), så återkommer jag.
Den 8/10.

RSS 2.0