Härlig fiskpuddning med skirat smör och dilltomatsalsa



Javisst, en härlig och matig fiskpudding blev det idag. Ursvår att misslyckas med.

Ingredienser för 6-8 portioner:
800 gram vit fiskfilé 
½ dl finhackad gul eller schalottenlök
50gram smör
4 + 3 ägg
1 dl creme fraiche
1-2 msk citronsaft
1-2 msk wasabi eller riven pepparrot
150-200 gram skalade räkor
1 tsk salt & en aning mald vitpeppar



Ugn 225grader

Halvtina fisken om fryst används. Hårdkoka 4 st ägg. Finhacka lök och låt den svettas i 50gram smör utan att den tar färg. Skär fisken i mindre bitar och lägg ovanpå löksmöret. Salta och peppra samt pressa ca 1msk citronsaft över. Låt sjuda under lock 10 min. Vänd fisken emellan. Ta från plattan och låt svalna en aning innan den silas, men spar buljongen - den kan vi använda en annan dag, eller frysa.
Skala och finhacka äggen - använd gärna en äggskivare och skiva ägget några gånger åt olika håll så bildas perfekta små jämna kuber. Vispa ihop tre ägg med 1 dl creme fraiche. Tillsätt ägghacket, wasabi eller pepparrot, räkor och till slut avrunnen fisk. Rör ihop blandningen och mosa därmed fisken under tiden. Att några bitar blir lite grövre är bara en fördel i puddingen. Skumma (ös med sked) av fettet från fiskbuljongen och tillsätt i fiskpuddingssmeten. Häll den sedan i en smord ugnsfast form. Grädda i ca 40min eller tills ytan är gyllebrun och puddingen känns fast i sin konstistens. Låt svalna minst 10 min innan servering.

Ingredienser Dilltomatsalsa
Tomater
Rödlök
Dill
Citronsaft
Salt & peppar från kvarn

Inga mått är fel. Blanda och ge. Men snåla inte på dillen.




Servera med skummat skirat smör. Och njut över hur
förunderligt gott det kan vara.


~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~


Levande



Tack för Era hälsningar

Jag är vid liv. Men inte riktigt vid min matblogg.
Har skrivit det på flera ställen innan och det känns en aning tjatigt, men tiden räcker inte riktigt till för allt jag vill just nu. En ny kokbok ser snart dagens ljus. Jag arbetar heltid och pluggar på upploppet med min vidareutbildning. Som ska utmynna i en magisteruppsats om LCHF. Sen så - kan jag kanske matblogga varje dag! ;-)

Tills vidare går det fint att kika in hos Optimal Förlag och kanske förhandsbeställa vår bok, eller i alla fall provläsa ett recept.

Vi ses snart här igen. Jag har lite i min kamera som behöver få komma på pränt.

Må så gott allesammans!


RSS 2.0