Lånad Texas Chili med bön & baconsallad och limedressing

Det här är inte Airam upphov till. Blev inspirerad häromdagen av någon som tipsade om teveprogrammet Sjön Suger från
Kanal 9. Jag har ganska svårt att följa recept, men i det stora hela är det lagat utifrån vad som står där. Med tanke på att barn skulle äta vid mitt bord, fegades det en aning, men det kommer jag inte göra nästa gång. Först bytte jag ut chilipulvret mot paprikapulver och sedan började jag med att krydda grytan med kanske hälften av kryddblandningen. Men, det går allt åt alltsammans utan att bli för starkt. En halv pressad lime blev inte för mycket. Dessutom tillsattes en liten skvätt Liquid Smoke Hickory Concentrate. Så passade jag på att steka mycket mer bacon än vad receptet föreslår och istället för att blanda ner det knapriga baconet i chilin, blandades en matig sallad - som blev underbar! Till det hela serverades en kall sås med doft av Anchochili och saft av lime.




Ingredienser bön & baconsallad
1 burk genomspolade sojabönor
hackad rödlök
gurka
osttärningar
knaperstekt bacon
blandad sallad
salt
Achochilipulver om man vill

Skölj bönorna ordentligt och låt rinna av. Blanda allt utom baconet och glöm inte salt.
Tillsätt det knapriga baconet strax innan servering.



Ingredienser limedressing
En del creme fraiche
½ del majonäs
½ pressad lime
½ tsk Anchochilipulver
salt
ev rivet skal av lime
Blandas hastigt. Smaka av och kyl tills det är dags att servera.



~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~

Stilmall

Hej alla läsare!

Många skriver till mig och påpekar att det är svårt att
läsa mot den mörka bakgrunden här i bloggen. Samt
att typsnitt och bokstavsstorlek i kommentarerna är
plågsamt svåra att se.

Såhär får det bli tills vidare. Jag återtar den gamla
stilmallen. Tyvärr finns inget utrymme att knacka
koder och snygga upp så som jag nog egentligen
skulle vilja att bloggen presenteras, just nu. Men det
kommer alltid bättre tider...

TACK för alla kommentarer!
Välkommen åter / Airam

Parmesangratinerade kronärtskockshjärtan

Ibland kan det kännas svårt eller tjatigt med vad man ska ha för tillbehör på sin tallrik. Själv är jag rätt enkelspårig och behöver inga tillägg alls, men ska jag bjuda oinvigda är inte minst synintrycket, viktigt. Här är ett alternativ för den som tillåter sig 6,9gram kolhydrater/100gram. Konserverade kronärtskockshjärtan som fått rinna av och beströtts med riven parmesan för att hastigt gratineras i het ugn. De passar bra till en grillat stycke kött.



~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~

Varm kyckling&baconsallad med kall het dressing

En kylskåpsrensning kan bli en riktig höjdare. Låt Kajsa Warg bestämma och ta vad Du har. Smör, bacon, majonäs, grädde och creme fraiche har vi ju alltid hemma. Sen är det bara att rensa och släppa fram kreativiteten. Här fick bacon och kyckling bli basen. En halv burk sojabönor fyllde ut det hela.




Bryn bacon knaprigt i smör. Ta upp och låt vila. Bryn blandade grönsaker i efterfettet. Här ser vi rättika, paprika, vitlök, broccoli och körsbärstomater. Tillsätt kycklingresten och stek den varm. Blanda ihop alla ingredienser.
Vispa samman en sås på majonäs & creme fraiche. Tunna ur med grädde.
Krydda med valfritt - tex curry, chili och vitlök förutom salt & peppar.

~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~

Stekt rimmat fläsk med senapssås

Den här bloggen uppdateras alldeles för sällan. Jag vill - tro mig, men tiden är en stoppkloss. Det finns dock lite alster i en kista. Kameran är med mig när jag lagar, sen handlar det mera om att minnas vad som blivit förevigat. Den här rätten glömmer jag aldrig. Senap och fläsk är ju en klassiker. Tänk julskinka. Stekt fläsk där senap har fått reda skyn och grädden blir gudomligt.



Bryn fläsk och gärna lite lök för den så så önskar. Spar all steksky och tillsätt en skvätt vinäger. Slå över grädde och låt stormkoka så att såsen reducerar en aning. Red såsen med Dijonsenap. Smaka av med salt & peppar om det behövs. Ät on the rocks på sant LCHF-vis.

~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~


RSS 2.0