Kryddig och enkel Kycklingkebab med sval chilidressing

Frysta kycklingfiléer är ju bland det enklaste som finns att laga. Den här gången handlade det om rena lättjan. Egentligen fanns ingen som helst vare sig lust eller inspiration att laga mat. Så blev det plötsligt något som får lov att upprepa sig många gånger.




Ingredienser:
Kycklingfilé
Soja
Curry
Turkisk youghurt
Majonäs
Krossad/pressad/hackad Vitlök
Färsk chilifrukt, chilipasta eller chilipulver
Smör
Salt

Lägg de frusna filéerna i en ugnsfast form. Droppa över ganska ordentligt med soja och pudra över rikligt med curry. Ställ in i 150graders ugnsvärme i 45-60minuter (beroende på storlek). Blanda sås av youghurt, majonäs, lite vitlök och en aning chili. Salta och låt dra i kylen.
Skiva de genomstekta kycklingfiléerna tvärs över i tunna skivor. Bryn en ordentligt stor smörklick och låt fräsa. Häll över skyn som bildats i ugnsformen, tillsätt chili och låt puttra tills det mesta kokat in. Rör inte mer än nödvändigt så behålls den fina formen på kycklingen.
Serveras till sin fördel med lite blandad krisp och gärna Jalapeno för den som uppskattar hetta.

~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~



Airams gratinerade senapsfalu

Jag kan hålla mig för skratt när vi pratar om falukorv, men idag tog jag den på riktigt allvar. Och plötsligt har jag respekt. Få är de korvanrättningar jag uppskattat så. Och att varianten ens kom till berodde egentligen på att det saknades tomatkross i de Airamska skåpen. Det fick bli en Kajsa Warg... som lyckades !



Ingredienser:
Socker och glutamatfri falukorv
Ostkanter
Majonäs
Senap, gärna flera sorter
Äggula
Vitlökskross
Gräddskvätt (kan uteslutas)

Snitta korven men inte helt igenom. Riv osten (jag blandade grädd och västerbotten). Rör ihop majonäs, äggula, en aning vitlökskross och senap med osten. Blir den väldigt tjock i konsistensen (den skall kunna bredas över korven) så späd med lite grädde. Bred röran över korven. Gratinera 175-200grader i 10-15 min eller tills den antagit gyllenbrun färg. Avnjut en riktigt god vardagskorv!





~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~


Aromsmörkräm

Ibland kan jag tycka att det är knivigt att få upp det smälta smöret när jag äter en bit kött med aromsmör. Idag löste jag det problemet och tillverkade en slags kräm istället. Dagen till ära spetsad med Dijon & vitlök. Det fiffiga är att det smälter men stannar kvar på köttet.




Smält smöret lite lagom - inte helt rinnande men närapå. Eller låt smöret stå framme så att det mjuknar riktigt ordentligt. Tillsätt smaksättning och kryddor. Vispa/rör kraftigt. Rör till sist ner creme fraiche och rör smöret luftigt.

Mitt aromsmör idag innehöll förutom basen smör & CF även dijonsenap, pressad vitlök, några droppar citron, salt & vitpeppar.

~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~


RSS 2.0