Gurkodling II

Nu är gurkplantan drygt två veckor äldre än sist.
Den växer så det knakar. Man kan verkligen se
skillnad från dag till dag.



Och om jag räknar de smågurkor som ser ut att "kunna" bli gurkor,
är de 24 stycken.



Tjusiga små aptitretare som snart vuxit (förhoppningsvis) sig till stora
tunga slangurkor av modell XXL.

Hur går det med Din odling?

LCHF-fat

Jag hade tagit beslut att tillåta mig EN liten färskpära (med STOR smörklick) till midsommar. Jag hade också tagit beslut att tillåta ett par bitar matjesill. Med utgångspunkt från min egen kosthållning och barnens ringa intresse för sill, gjordes även ett plockfat för alla och envar att njuta av.





Det gick åt som smör i solsken. Till skillnad mot färskpotatisen. Jag tog en, men lämnade tre fjärdedelar. Den var för söt. Och den olustade sig och ville inte alls vara kompatibel med min livstil. Och inte den andra biten sill heller. Det kan kanske sammanfattas som "himla bra".

Med barn är det inte så självklart med delikatesser, men de flesta ungar gillar nog att plocka och se vad de får på sin tallrik. Mina boys är för skojiga. Den ene åt i stort ensam upp grönpepparpatén och den andra åt det mesta av den rökta vitlöksmakrillen. Förutom att båda avgudar både rökt och gravad lax och inte minst Brie.

Till plocket avnjöt vi baconröra, gräslök & gräddfil samt ostsallad. Och boysen konstaterade att; det nog var den bästa midsommarmiddagen i hela kvarteret.


~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~



Ostsallad

Läste detta i nån slags gratistidning. Och gjorde sen på en höft. Tärnade en fet ost. Hackade diverse färska kryddor - som persilja, dill, oregano och färsk vårlök. Gjorde en vinägrette på olivolja, vitlöksvinäger, en smula salt och lite malen vitpeppar. Dessutom fick en snutt hackad tomat hänga med - för prydnadens skull. Riktigt ordentligt god blev salladen.





~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~

Barbeque Ribs med falsk potatissallad & kryddsky



Vad är det här för slags mumma ?

Det krävs en hel del tålamod med Airams matblogg dessa dagar.
Jag har nämligen gått in i min reaktiva sommarmani. Jag jobbar mer än tillåtet kan man säga. Och jobbar man som idag och de följande dagarna i stort sett all vaken tid, blir det inte så värst mycket bloggtid över.
Men, jag både lagar och äter när tid finnes. Och finns inte tillagningstid, som ikväll - så inhandlas "snabbmat" på Lidl. Fräcka sockerfattiga minisalamikorvar, sockerfattig crabfishsallad och på toppen av det: fetaostkuber badande i chiliolja. Med sådan mat blir man oöverträfflig ;-)

Nu till det smaskiga Ni gissat så flitigt på. En låtsaspotatissallad som jag blåste matgästerna med. De trodde dvs att salladen verkligen var av potatis. Då har man lyckats på nåt vis...

Ingredienser: Aubergin, lök, majonäs, CF, turkyoghurt, senap, saltgurka, persilja + lämpliga kryddor att krossa fin rubbing av: tex olika pepparsorter, ingefära, rosmarin, chili, vitlökspulver, paprika, flingsalt och något gott stycke fett kött - tex tjocka spjäll skurna som ribs.




Krossa kryddorna i mortel och gnid in köttet med alla goda smaker runtom. Grilla långsamt och inte för hett.
Skala Aubergin. Dränk den med citronsaft för att den inte ska svartna. Koka upp lättsaltat vatten. Skär auberginen i mindre kuber och sänk ner dem i det kokande vattnet. Förväll 30-60sekunder beroende på mängd. Snabbkyl på hushållspapper i en form i frysen om allt inte hinner lagas med eftertanke. Rör ihop grunden till salladen. Smaka av med salt och peppar. Hacka löken och lite saltgurka och blanda ner. Rör till sist ner den kalla auberginkuberna.

Arrangera tallrikar och låt lite sky från köttet förhöja upplevelsen. Garnera kanske med lite persilja.
Inte nog med att detta var gott både vid serveringstillfället och dagen efter, det var billigt och lättlagat också.




~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~

Kall kotlett med smör & gräddstuvade haricot verts och buljonggelé på toppen



Så, vad har vi här ?

De hade en drive med hel kotlett ruskigt billigt i min affär förra veckan. Två stora klunsar inköptes och stektes som de brukar: i stekpåse med ansenlig mängd kryddor och färska vitlöksklyftor i låg temperatur under lång tid. Sen kyldes de snabbt i väntan på intensiv hunger. Just nu körs en för att vara Airam: strikt LCHF-kosthållning. Det som presenteras här på tallrik är alltid min egen portion. Den intas kvällstid. Nästa mål är 12-18 timmar senare. Jag äter nämligen aldrig frukost. Det räcker med lunch och middag åt mig. Och om inte lunchen består av en mindre portion rester från igår är basen ägg & smör. Och på detta mår jag verkligen som en prinsessa. Att oinvigda beskyller oss/mig, för att käka stora mängder protein begriper jag inte alls. Tror det kan sortera under vanföreställningar...

Ingredienser: Hel kotlett , vitlöksklyftor, en aning av kryddskåpets alla burkar, salt.
Haricot verts, hackad lök, stekflott, vinäger, grädde, smör, salt & peppar, hackad persilja.




Skiva köttet tunnt och kallt. Ta till vara en aning av fettranden på den stelnade och smakrika buljongen. Sortera ut vitlöksklyftorna. Stek bönorna och löken i stekflottet ett slag. Slå på grädde och en liten skvätt vinäger. Låt stormkoka någon minut. Dra grytan från värmen och rör ner en redig klick smör. Salta & peppra. Rör till sist ner hackad persilja.

Ta undan lite "ren" buljonggelé. Arrangera tallrikar och toppa köttet med gelén. Servera med ett par av de mjälla vitlöksklyftorna. Frys in resterande kött, buljong och vitlök som duger bra som tex söndagmiddag framöver...




~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~

Upprop

Här skulle det finnas en bild.
Såklart.

Men, webblogg/ blogg.se är en bland de mest tröttsamma...
Varje kväll samma elände.

Ett upprop istället:

Om, det nu blir Airamska recept i pappersformat - vad är då mest inressant?
Ge mig en hint vettja!

Gurkodlare

Trogna läsare kanske funderar om jag slutat blogga mat.
Tja, nästan...
Nu är det annat som gäller. Tex planer för framtiden.

Som vad jag ska blanda i min tzatziki framöver...



Jepp, det blir hemodlad gurka!
I bamsekruka i ett fönster.
Det går utmärkt.
Det enda den kräver är lite omtanke, ljummet vatten, sol och ordentligt stöd.

Jag har gjort det förr och vet att resultatet är förbluffande. Att få skörda ljumna gurkor i en lägenhet i stan är liksom magiskt. På en vecka har plantan tripplat sig i längd och omkrets. Den växer nästan lika fort som LCHF-trogna krymper med rätt förutsättningar. Nästan i alla fall. Och på en vecka kan jag räkna till nio babygurkor.



Återkommer under växandets gång...

Lammfärsspett med fetatzatziki på turkisk paprika

Ett riktigt hafsverk i brist på tid, inspiration och tokigt nog även tomma kamerabatterier.
Håll tillgodo.



Ingredienser: Lammfärs, ägg, finhackad färsk rosmarin, vitlök, rödlök och persilja.
Salt & peppar och en aning god olivolja. Smör till stekning.

Blanda hastigt ihop färsen med övr ingredienser. Rulla lämpliga biffar eller bullar. Stek antingen på spett eller gör som jag: stek in blanco trä dem sen på spett inför servering.

Gör en röra på hälften mosad fetaost och hälten turkyoughurt. Salta, peppra och pressa ev en aning citron eller lime däri. Tillsätt några droppar olivolja och rikligt med pressad färsk vitlök. Blanda ner fint skuren turkisk paprika.

Servera kanske med en grillad tomat och lite oliver.
Njut - Lamm är verkligen görgott!

~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~

RSS 2.0