Feta färsbiffar med syrlig sås

Det här blev mumma!



Blanda lika delar fläskfärs och blandfärs med ett par ägg, en aning riven lök och en skvätt grädde. Krydda efter behag, mina är kryddade med salt, vitpeppar och Anchochili. Rör färsen smidig. Stek pannbiffar i smör på medelgod värme. Vispa ur pannan med en ordentlig klick tomatpuré. Slå över en lika ordentlig skvätt rödvinsvinäger/Balsamico. Slå vidare i grädde och avrunda med creme fraiche. Krydda med rikligt av basilika och ev mer salt. Låt puttra till simmig konsistens. Dra från värmen och vispa ner ett par rejäla klickar smör. Voilá !


~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~

Kommentarer
Postat av: Katarina LW

Ser mycket mumsigt ut!

2009-04-28 @ 07:41:45
URL: http://katarinalw.blogg.se/
Postat av: Anna

Balsamico i såser är en riktig höjdare. Jag brukar använda det mycket tillsammans med salvia, en utmärkt kombination :)

2009-04-28 @ 07:56:56
URL: http://www.noweightgain.com
Postat av: mamac

varje nytt recept mottages med lika höga jubel. Varje gång. Fatta att jag snart käkat så här i ett halvår - halverat min blodtrycksmedicin och gått ner bra många kilon! Inte allt - det har varit någon svacka på vägen. Men snart så...

2009-04-28 @ 20:01:48
Postat av: Kerstin Svenson

Alla recept ser så goda ut och man blir så sugen! Men - som Tony Irwing säger - det skulle vara jättebra om det stod hur många kolhydrater varje rätt innehåller.

2009-04-29 @ 17:33:20
Postat av: Airam

Katarina LW - ;-)



Anna - Just det! ;-)



mamac - Åh så roligt att höra. Snart, det är snart Du ;-)



Kerstin Svensson - Tack för Din uppmuntran. Min blogg är tänkt som en inspirationskälla. Den intentionen kommer nog inte förändras över tid (tyvärr?) Jag kör tämligen kolhydratsnål mat, det är kanske mellanmålen man ska se upp med ;-)

2009-04-29 @ 23:45:52
Postat av: Maja

Vilket härligt recept. Har faktiskt vinägern hemma så nu är det bara att testa :o) Stort Tack!

2009-04-30 @ 19:26:13
Postat av: Chili

Ser mycket gott ut. Vad är det du serverar till på bilden? Vitkål? Ser också så gott ut.

2009-05-08 @ 13:11:28
Postat av: Frida

Mm, ser otroligt gott ut! Pannbiffar av olika slag är faktiskt något jag inte gör så ofta, säkert för att jag intalat mig att stekningen inte är vidare nyttig, men men, jag ska nog göra en pannbiffliknande rätt framöver, känns som det. Kika gjärna i min blogg, jag kanske lägger upp något smarrigt recept ;)

2009-05-08 @ 22:38:41
URL: http://fridasrecept.blogg.se/
Postat av: Airam

Maja - själv är jag så förtjust i vinäger att jag "skulle" kunna klunka i mig ;-)



Chili - Det är pizzasallad.



Frida - Det kanske det inte är, men ställt i relation till mycket annat är det inte värst. Att käka gott är viktigt. Pannbiffar ÄR gott ;-)

2009-05-10 @ 12:23:47
Postat av: MonikaT

Detta har vi ätit i kväll, underbart gott!!!

Åt nog lite för mycket för jag är såååå mätt.

2009-05-12 @ 21:15:56
Postat av: Mona

Hej Airam tack snälla för de goda recepten!har just stekt biffarna med skyn!andvänder till grillade arbiquini och squas morötter till! jättegott.Har hållit på i 3veckor nu,kolla ofta på dina recept.Tack snälla Mona 56 år

2009-05-15 @ 19:39:45
Postat av: Anonym

Såsen blir ännu godare om man istället för tomatpurén har i antingen hackade soltorkade tomater eller crema di pomodori.

2009-09-15 @ 23:19:12
Postat av: Jan Hedqvist

Dagens lunch för min del. I brist på anchochilli tog jag kryddpeppar. Ska testa med anchochilli. Har inte använt balsamvinäger i såsen tidigare. Såsen blev mycket god.

2009-11-10 @ 13:47:42
Postat av: Airam

Jan Hedqvist - Man "måste" inte ha just Anchochili - det blev bara en favvis för mig ett tag. Annat "drag" går ju lika bra, man tager vad man haver. Feta såser binder sig bra/bäst när man använder syra. Just Balsamvinäger är ju ofta så rund och fin dessutom, att såserna liksom blir sagolika. Fast, man ska nog se upp. Billig Balsamico är inget annat än fusk och dessutom fullt av socker. Tack för din fina kommentar! :-)

2009-11-10 @ 16:54:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0