Caciottaost

En Sicilienvecka till ända. Och en ny återstår.

En kommande vecka som får lov att begränsas vid matbordet. Och skärpas upp vid vattenbrynet.


Det serveras på tok för mycket sagolik mat här.

Nej, jag äter på tok för mycket sagolik mat. Så är det. Jag har svårt att begränsa mig. Jag tar för mycket och äter upp alltsammans, trots att jag egentligen är mätt.

Men, det är inga som helst svårigheter att äta LCHF. Det som kallas smör ser ut och smakar som margarin tyvärr, men olivoljan är ljuvlig. Liksom osten. Och baconet, äggröran, mortadellan, och salamin till frukost.


Semestervistelsen innebär sk All Inclusive. Perfekt när man äter lite annorlunda än den stora massan. Jag väljer själv och väljer de fetaste bitarna. Liksom jag undviker det som ser kolhydratrikt ut. Så håller jag tillgodo av alla goda parmesangratinerade grönsaker som ingår i mitt tänk. Och jag ansluter mig för övrigt även till pastabuffén, bara för att snyta ännu mer parmesan - och möts med leenden.


Har fått ett par alldeles speciella favoriter. Dels osten Caciotta.  En liten rund ost som är tät i sin struktur och  har en svagt rökig arom. Fast när jag googlar får jag veta att den smakar svagt av tryffel. Och dels en mjuk och underbar auberginanrättning som tilltugg till det hastigt grillade: både lammet, nöten, fläsket, kalkonen, kycklingen och fisken. Som jag likt italienarna droppar rikligt av lime eller citronsaft och olivolja på, innan det får gifta sig i min "hungriga" mun.
 



Det är gott att leva.
Och bättre ska det bli. Som tilägg till det dagliga vattengympapasset på 45 italienintensiva minuter la jag idag till 1000 meter bröstsim. För att slippa det dåliga samvetet...

Tack för hälsningarna.
På återhörande.

Kommentarer
Postat av: Anette

Låter härligt! Ha en riktigt skön semester! Hälsningar

Anette

2008-07-28 @ 09:03:34
Postat av: Maja

Åh du verkar ha en underbar semester :o) Tänk bara All Inclusive, det måste jag bara uppleva nån gång. Njuuuut utan dåligt samvete vettja ;o) och ha en fortsatt skön vecka.

2008-07-28 @ 20:40:15
Postat av: Airam

Anette - Tack, jag gör mitt yttersta ;-) (och det är inte ett dugg svårt)



Maja - Idag inkluderade det en förskräckligt seg kyckling till lunch, bland mycket annat förstås. Jag har lite svårt att lämna mat, men jämfört med de flesta andra behöver jag inte skämmas för att det skedde idag. Och efteråt var jag tacksam på nåt vis. Det visade sig att den sega kycklingen inte alls var kyckling. Utan kanin...

2008-07-28 @ 21:54:32
Postat av: Marie

Åh, sicilien. italiensk mat är helt otrolig. Har varit inne och kollat in dina fina recept och bilder därtill.Du är en underbar inspiration för mig i köket nu när jag med LCHF försöker få bot på min kolhydratmani och få kroppen i balans. Tack för att Du delar med dig!

ciao Marie

2008-07-30 @ 13:30:30
Postat av: emsolicious

Hej! Har ganska nyligt hittat till din blogg, och gottat mig i alla härliga recept. Jag själv älskar att laga mat men har tappat lite av inspirationen...



Jag och min syster är väldigt intresserade av lchf-metoden, och undrar om du inte kan berätta lite mer om den, vad man bör tänka på, ännu mer recept, hörnstenar, vad man "får" och inte "får" äta.



Om du inte vill skriva om det på bloggen, så maila gärna!



Tack på förhand!

2008-07-31 @ 15:29:14
URL: http://emsolicious.blogg.se/
Postat av: cheap new balance sale

AF Sailing World Cup in the day 2010-2011, named Rolex Jaquet Droz Replica d desire submit fans the paramount show.All three drivers of Stevenson se

2012-02-21 @ 10:55:35
URL: http://www.buynewbalanceshoes.net
Postat av: cheapfoakleys sunglasses

Try not to yellow,cheapfoakleys sunglasses orange and pink. cheap foakleys sunglasses The best choice for 100% UV protection products are clearly marked on the label. Sunglasses, it should only be worn in the hot sun, cheapfoakleys sunglassescloudy and there is no need to wear indoors.

2012-07-06 @ 09:29:57
URL: http://www.cheapfoakleyssunglasses.com/
Postat av: Christian Louboutin UK

If you want to choose a perfect shoes which can match their outfit and even mood, just come to our <a href="http://www.ukchristianlouboutinoutlet2012.co.uk/">Louboutin UK </a> have a look.

Now in our Christian Louboutin UK http://www.ukchristianlouboutinoutlet2012.co.uk/ Sale online store we offered you all kinds of Louboutin shoes with reasonable price you can afford.

Postat av: North Face Outlet

Our <a href="http://www.thenorthfaceoutlets2012.com/">North Face Outlet </a> products have a variety of colors for our dear customers to choose from.

There are so many different species of North Face jacket, which is on an affordable low price in our The North Face Outlet http://www.thenorthfaceoutlets2012.com/ Sale store.

2012-08-14 @ 09:36:07
URL: http://www.thenorthfaceoutlets2012.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0