Agendareflektion

image363

Idag har jag ätit i stort sett ingenting.
Jodå, en ordinär portion kokt lax med fet sås och en näve blandade salladsblad och lite rödlök, men däremellan bara kaffe och vatten. Varför? För att jag inte känt nån hunger.

Tidigare i mitt liv har jag inte haft några som helst problem att med äta flera mål mat plus fikabitar, godis, chips och kanske till och med  4-5 bullar med mjölk per dag. Då åt jag kanske när det var som värst nånting varje timma. Och ändå upplevde jag sug efter nåt mer eller annat. Kosten på den tiden skilde sig inte nämnvärt från nu förutom att den ju konsekvent serverades på kohydratsgrund med massor av fibrer och stärkelse. Mjölken var blå, grädden obefintlig och fettet helst konstgjort. Jag var ständigt hungrig. Hade jämt ont i kroppen och levde med en otröstligt torr och krackelerad hy. Mina lever och cholesterolvärden var åt skogen. Och om nätterna sparkade jag mig medvetslös av restless legs.

Ikväll fick vi i Agenda på Svt veta att kostfibrer är jättebra. Liksom att animaliskt fett är jättefarligt samt att det finns en välgrundad vetskap om att protein i för höga intag är mycket osunt. Men, plötsligt säger förståsigpåarna att all slags kosthållning man tappar vikt av är av godo.

Okej... va´bra.

Jag tappar vikt av att jag inte längre har så hög insulininsöndring i min kropp. Därför lagras heller inte fettet jag äter. Utan det förbränns för första gången i mitt liv. Proteinet jag käkar är i ungefärlig storlek med vad jag ätit innan. Jag blir mätt och nöjd av protein och fett. Och äter inte förrän jag känner hunger nästan gång. Frånvaron av kolhydrater och därmed insulin gör att jag i stort sett aldrig upplever sug.

Jag hyvlar inte smör och dricker inte olja. Inte heller smäller jag i mig omåttliga mängder kött eller fisk. 
Lagom är bäst. Alltid.
Att försöka äta lagom har sen i sin tur lett till att jag även avstår artificiella produkter. Jag inte bara äcklas av transfetter, glutamater och andra gifter numera. Jag mår dåligt i hela mig vid eventuella snedsteg. När man jagar kolhydrater hittar man även allt annat skräp i innehållsförteckningarna. För min del var det sannerligen på tiden.

Det som är så markant för min egen del med LCHF är att jag dels plötsligt både känner mättnad och hunger medan allt vad sug uteblir. Och dels att både min kropp och själ uppnått harmoni. Min hudkostym är smord. Benen stilla. Magen utan sveda. Toavanorna jämna. Luftläkage tycks vara som bortblåst och psyket kan numera stava till inre frid. Förutom att jag tappar vikt förstås ;-)

Kommentarer
Postat av: Birger_E

Sista stycket i din text är fantastiskt. Kul att du mår så bra!
Själv har "syndat" i 2mån och det har gett sina resultat. Ökad vikt, gaser, oro i benen, svårare att sova, tätare toabesök m m.
Fick i brevlådan idag Skaldemans GI=NOLL!. Ska ta nya tag. (Problemet är väl som vanligt "dålig karaktär").
Jag mådde ju så bra i nov ... varför slutade jag....(-24 kg m m)....
Kul att du håller igång din matblogg. En mycket bra Inspirationskälla!

2008-01-28 @ 13:39:59
Postat av: maria

Lilla jag som inte har kunnat vara utan mat i tre timmar innan var och serverade på en begravning i lördags. Från klockan 13 till 20 drack jag en kopp kaffe med mjölk och tog pålägget av två smörgåsar. Utan blodsockerfall. Köksvännerna tittade lite konstigt på mig, men lät mig hållas. Jag kom hem och sprang INTE till kylskåpet direkt. Nog var jag hungrig, men inte utan hjärna, som det brukade vara. Klart det var gott med mat sedan. Men jag kände mig obekant med mig själv. Jag får väl vänja mig.

2008-01-28 @ 18:48:21
Postat av: Airam

Birger_E, Du är inte ensam. Jag gör oxå mina avsteg ibland. Det är därför jag så väl vet vilka vinster LCHF ger mig ;-)
På´t igen bara! Det funkar. Ta din abstinens som ett tecken på nånting mycket gott - dvs att Din kropp fungerar. Det är inte att starta om på ny kula. Det är att fortsätta på tidigare inslagen bana. Minus 24kg är ju helt fantastiskt - du är bäst! Lycka till!

2008-01-28 @ 19:52:12
Postat av: Airam

maria - visst är det häftigt att slippa vara hjärntvättad! Härligt att höra Din berättelse.
Må så gott!

2008-01-28 @ 19:53:15
Postat av: Ulla L

Jag fick "adressen" till din blogg från min systerdotter i Dalarna - hon har gått "den smala vägen" så himla duktigt och gått ner massor av kilon.
Inspirerad av henne, och i stort behov av att göra detsamma, har jag också börjat följa den dieten och tänkte att det nog kan vara skönt att ha någon/några i samma belägenhet att lyssna på och kanske anförtro sina eventuella snedsteg, eller för den delen framgångar, åt. Ännu har jag inte sett varken det ena eller det andra, men har heller inte hållit på mer än 1 vecka. Men jag väntar otåligt på första kilot nedåt!
Ha det! Ulla L

2008-01-29 @ 22:32:30
URL: http://hem.passagen.se/roseng/
Postat av: Airam

Ulla - Hej och välkommen.... att anförtro Dig ;-)
Lycka till och håll ut - Du har ALLT att vinna.
Må så gott / Airam

2008-01-30 @ 22:31:45
Postat av: pia

Tack tack tack Airam för att du äntligen öppnat dina fantastiska matblogg igen! Jag är sååå hungrig!! Har ätit LCHF i 8 månader med fina resultat och beundrat och inspirerats av dina fina bilder och recept fram tills de plötsligt försvann.. sen fanns det bara några tummade kladdiga pappersutskrifter kvar som lille sonen förtjust rev sönder.. nu ska här lagas nya och gamla rätter - sardinburken får stå
kvar till sämre dar.. ;-)

2008-01-30 @ 22:33:14
Postat av: Airam

Pia - Sardiner ska nog inte föraktas ;-)
Tack själv Du... och Välkommen åter.

2008-01-30 @ 22:38:30
Postat av: Maria

Hej, jag är inne på min 11:e dag med denna superkost och har aldrig varit så nöjd och glad. Det är Lätt att "banta" trots att vikten inte gått ner - än - så mår jag bra och är inte hungrig, eller sugen. Det är njutbart att FÅ slänga i smör, använda grädde och dricka röd mjölk, ost, äta bacon och mumsa med gott samvete. Det är en ny livsstil. Flera problem som jag inte ens visste jag hade med magen är borta. Men magen beter sig annorlunda och nu förstår jag att jag haft vissa problem, men så har det alltid varit så jag tog det för naturligt.
Fråga: om någon vill svara, kan man använda senap, chilisås osv i matlagningen?
Tacksamma hälsningar!

2008-03-04 @ 14:17:06
Postat av: Airam

Hej Maria, Härligt att Du mår så gott! Jag tycker själv att viktreduktion är en bonus - det är välmåendet som är själva njutningen.
Vad gäller frågan om smaktillsatser är jag ingen fanatiker. Det är viktigt att maten smakar och doftar gott. Jag söker produkter med så lite kolhydratsinnehåll som möjligt och passerar helst inte 5-gramsgränsen. Senap är ganska bra att reda med och finns ju helt sockerfri. Värre är det kanske med chilisås. Men det finns ju annan mer häftig chili ;-) Välkommen åter !

2008-03-06 @ 10:39:31
Postat av: Mia

Hej!
Jag är inne på min 2:a vecka och helt ärligt så tror jag att det här är för bra för att vara sant.
Ätit fettsnålt, bara lightprodukter och gått med ständig hunger och varit otroligt trött under en lång tid. Nu inser jag att jag varit helt fel ute, nu är jag pigg, stark, äter fantastiskt gott och mår så bra + att min fettprocent har rasat. Tack för alla underbart goda recept.

2008-03-10 @ 13:00:07
Postat av: Airam

Mia - Ja, visst är det nästan som ett mirakel. Njut för var dag som går - det blir bara bättre o bättre. Tack själv och välkommen åter!

2008-03-10 @ 23:31:17
Postat av: Michael Kors Outlet

Michael Kors Outlet http://www.mk-michaelkors.org/

http://www.new-supraskytop.com/

http://www.raybanrb.org/ Ray Ban Outlet

http://www.singaporecoach.org/

http://www.km-outlet.com/ Karen Millen Outlet

http://www.cl-redshoes.com/

2012-05-12 @ 09:27:36
URL: http://www.mk-michaelkors.org/
Postat av: Burberry Shoes

Great review and an interesting opinion. I bookmarked your site. Thanks.

2012-05-18 @ 11:30:40
URL: http://Burberry Shoes
Postat av: hermes birkin replica

Keep functioning ,terrific job!

http://www.hermeshandbagoutlet.com

2012-07-02 @ 03:38:16
URL: http://www.hermeshandbagoutlet.com
Postat av: outlet christian louboutin

It is really awesome to discover your site on the webI was searching for this information but there are very limited resources.Thank you for providing this information.Hope we can become good friends, and exchange and to help each other! <a href=http://www.christianlouboutin-onlineshop.com/Christian-Louboutin.php/Christian-Louboutin-Pumps---24/ title=christian louboutin pumps>christian louboutin pumps</a> 0y1

Postat av: Rosetta Stone

I appreciate your work. <a href=http://www.rosettastonespanishs.com/ title=Rosetta Stone>Rosetta Stone</a> I haven’t any word to appreciate this post…I would glad to see that you continue your informative work forever.So amazing!3ua4MgR8G7

2012-07-03 @ 20:45:53
URL: http://www.rosettastonespanishs.com/
Postat av: replica hermes





Hermes Handbags

Hermes Birkin

hermes birkin replica

http://www.hermeshandbagoutlet.com

2012-07-14 @ 10:44:49
URL: http://www.hermeshandbagoutlet.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0