Sambalstek i påse

image384

Utarmad fantasi? Inte alls. Det handlar bara om lite lättja. Och himla god smak förstås!
Vandringsreceptet går att applicera på det mesta.
Stora bumlingar med Högrev var tänkta att omvandlas till kalops. Men när orken att stycka och fräsa och steka uteblev, fick en stekpåse komma till pass. Och det skötte sig självt. Alltsammans.

Ingredienser: Valfritt köttstycke, grädde, CF, Sambal Oelek, vitlök, smör och kanske nåt från växtriket.

image385

Vispa samman de våta ingredienserna. Placera köttstycket i påsen utan att passera gå - dvs det ska inte putsas eller tillrättaläggas det minsta. Allt fett kvar alltså.
Placera påsen i lämplig ugnsfast form som kan samla upp vätska ifall "om" är framme - läkage skall kunna tillåtas alltså. Förslut och placera på mittenfalsen i 150-175 grader. Låt anrätta sig ett par timmar.

Ta upp köttet med ev tillbehör som får vila för sig.
Sila av buljongsåsen och låt den stormkoka i gjutjärnsgryta tills hälften kvarstår. Späd med en aning grädde. Montera rejäla klickar smör utan att koka mer -  ett tvärsäkert sätt att får rätt såskonstistens utan redning.

Folket runt omkring kanske uppskattar fullkornsris till. Vi andra uppskattar om vi slipper...

image386

~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~


Kommentarer
Postat av: Gia

Vad månde bliva? Lika spännande varje gång. Hurra för stekpåsar.

2008-02-18 @ 18:44:06
Postat av: maria

Stekpåse igen!!!
Jag blir så glad. Tittar in igen när hemligheten avslöjas.

2008-02-18 @ 19:36:34
Postat av: Maja

Åh, det ser så gott ut redan nu - vilken härlig sås det kommer att bli :o)

2008-02-18 @ 20:25:05
Postat av: maria

Vad underbart enkelt det låter. Men idag blir det nog förra receptet med spetten för oss.
Jag tycker våra gossar äter oss ur huset ibland. Lagar jag mycket mat så det skall räcka till dagen efter så äter dom ändå mer än vad jag hade tänkt. Resultatet är minimala rester. Jag har svårt att neka mat till barnen. Mätta, nöjda barn är tillfredställande för en matlagare.
Har du bra tips på hur man "späder ut" rester? Hur brukar du göra?

2008-02-19 @ 09:59:11
Postat av: Camilla

Ser sååå gott ut. Men nu till min fråga. Har kommit över karrékotletter till vrakpris och funderar om jag skulle kunna använda mig av sambalkotletternas tillagningsmetod men istället för sambal använda grönpeppar. Vad tror du om det? Ska ha 4 glada tjejer på mat i morgon. Vill samtidigt tacka för den största inspiratinskällan jag sett!!! Tack Airam

2008-02-19 @ 12:46:02
Postat av: Airam

maria - hmm, menar du slattar av allehanda slag? Hacka ner smått och frys in - så återkommer jag snart med nåt rasande gott. Annars kan Du väl blanda ihop nån gryta. Och dryga ut med champinjoner & bambuskott. Lycka till med spetten!

2008-02-19 @ 13:05:55
Postat av: Airam

Camilla - ja, det tror jag absolut! Synd bara att ni isf missar det underbara med Sambal Oelek ;-)
Lycka till och hälsa tjejerna.

2008-02-19 @ 13:07:47
Postat av: Vägen ner

denna sås måste jag bara pröva nästa gång vi gör älgkött i lergryta. Jag föredrar lergrytan framför stekpåsen.

2008-02-19 @ 18:04:54
URL: http://vagenner.blogspot.com
Postat av: maria

Det bidde inga spett... Det bidde stekt nöt yttrefile med kryddsmör. Mer än en tumme dock. Men imorgon! Då!
Då siktar jag på spett.
Våra rester är retsamma 1-1½ portion till lunch för två hungriga vuxna dagen efter. Bambuskott är ny drygare. Tack. Ägg och champinjoner är våra "gamla". Jag tar med matlåda och gubben äter hemma. Tänkte om du har nåt smart tips. Jag väntar på återkomsten, men kräver det smått i frysen?

2008-02-19 @ 18:45:27
Postat av: Airam

Vägen ner - gör alltid Din sås på det här viset och de kommer älska Dig ännu mer ;-)

2008-02-19 @ 21:59:27
Postat av: Airam

maria - Aha, jag fattar. Och är alltid den själv som får minst i matlåda. Därför äter jag nästan bara ägg varje lunch. Kokta, stekta eller omelettade. Den här veckan med burkmakrill till. En annan veckan ingenting. Och på så vis är det nån annan som får en fullproppad matlåda istället ;-) Men, Du kan väl skarva med broccoli, ägg, bambu, vattenkastanjer, cashewnötter eller varför inte en fet bit Brie - det är alltid ett säkert kort.
Ja, spara smått så kommer Du vara nöjd med Dig själv framöver ;-)

2008-02-19 @ 22:03:20
Postat av: maria

Du hajade läget märker jag. Brie är det säkra kortet. Det har jag i kylskåpet på jobbet. Älsklingsgubben däremot kan bli utan rester lite oftare... Han jobbar hemifrån, men har inte utvecklat sina talanger i köket (kan bero på dominant hustru dock...). Han äter redan äggransonen till morgonmål och brukar i nödfall fräsa upp ett litet paket köttfärs till lunch. Min tanke är att hinna få matlådor i frysen dom perioder när det är avkopplande att laga mat, men planen är inte förverkligad ännu... Och det var ett tag sedan vi hann med mer än det nödvändigaste. Just nu ligger faktiskt några griskotletter i stekpåse i ugnen. Dom fick sällskap av en skvätt grädde, chilisås (som sambal men röksmak), vitlök, salt och peppar. Vi blev hastigt bjudna på middag ikväll, så jag måste laga undan från kylskåpet. Spetten jag väntar på kan vänta en dag till... Nu slutar pladdret!!

2008-02-20 @ 11:33:01
Postat av: Maja

Åh vilken härlig anrättning. Och ändå så enkel och inte så dyr vad gäller ingredienser. En ny favorit helt enkelt, stort Tack :o)

2008-02-20 @ 19:33:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0