Lövbiffsgryta med Gorgonzola

image124

Festligt, lättlagat, fett och gott blev det denna fredagsmiddag.

Ingredienser:   Lövbiff i strimlor
                         Lök i valfri mängd
                         Vitlöksklyftor från minst en hel vitlök
                         Färska champinjoner i stycken
                         Gorgonzola efter tycke o smak
                         Nykrossad vitpeppar
                         Smör, vispgrädde & creme fraiche

Skala vitlöksklyftorna. Beta isär svampen i skivor eller bitar. Strimla löken.
    (klicka för större bilder)
Själv hade jag premiär med Banancharlottenlök idag. En lätthanterlig och ganska skojig sak. God oxå!

Stek ovanstående i smör. Strimla under tiden biffen i centimeterbreda remsor.

Ta upp svamp&lökblandningen. Stek/bryn köttet i omgångar. För stora mängder kött i grytan sänker värmen i grytan så att resultatet annars istället blir en gråaktig koksörja.
 Mortla/krossa pepparn

 Blanda svamp/lök/kött,   sänk värmen och tillsätt grädde + creme fraiche.
Riv i en liten snutt gorgonzolaost (bild saknas) och krydda med salt eller kanske någon kryddig soyasås. Puttra till simmig konsitens.


Garnera och servera med ris, pressad potatis eller potatisklyftor till kolhydratsfolket. Vi andra käkar á naturell eller som jag med lite krisp.
image133 
Smaklig spis !

Kommentarer
Postat av: chakula

Jaa! Detta blir det å det snaraste! Tack!

2007-05-11 @ 22:17:04
URL: http://blogg.passagen.se/chakula
Postat av: KatNyb

Din blogg är helt fantastisk! Jag gör vågen för alla häftiga recept och vilka fina bilder!

2007-05-11 @ 23:23:52
Postat av: Pia

2007-05-12 @ 07:56:33
URL: http://www.zanahoria.blogg.se
Postat av: Maja

Oj,oj,oj, vilket käk, vilka bilder! O så finns det dom som tror att vi bara äter ägg! En kommentar jag fick på mitt jobb!! You´re great :) - Tack!

2007-05-12 @ 11:00:17
Postat av: Pia

Hoppasan...mitt skrivna inlägg kom inte med....jag skrev i vilket fall som helst att det såg gott ut och frågade om det var ok att jag rekommenderade din blogg för ett par bloggkamrater.

2007-05-13 @ 10:45:14
URL: http://www.zanahoria.blogg.se
Postat av: Airam

Pia - såklart att Du ska !
Tack för omdömet, det värmer.
Må väl!

2007-05-13 @ 12:44:14
Postat av: jisu

Tack för dina fina recept! Dräglar när jag ser dom fina bilderna ;-)

2007-05-30 @ 16:52:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0