Fettnjutare

Det ena av mina lånade gossebarn har uppvaktats ikväll för att han fyllde tio år häromdagen. Storebror var naturligtvis också med. Och vi  firade på bästa porslinet med dito glas förutom brutna servetter och levande ljus i mängd.

De får käka godis och annat sött på sina födelsedagar enl överenskommelse, men idag var ju egentligen ingen sån dag. Ändå brottades jag (som "lurat" barnen till ett sockerfritt år) med alla "om". Om jag skulle försöka att sno ihop nåt sött á la LCHF? Eller rent av köpa lite glass kanske? Grädde och bär är liksom inte deras grej. Och snaskar vi framför teven om kvällen är det med blandade nötter eller grönsaker i stavar som dippas fett och kryddigt: så det vore ju inte så spännande. De har varit utan godis i fem månader nu. Jag hyser den starkaste respekt, och fick ändå för mig att "ungkraken" kanske behövde firas med socker.

Dumheter. Jag tog mig samman till slut och det serverades Entrecôte med hemslagen bearnaise, rödvinssky och naturligtvis pommes till barnen. Och de tyckte det var ett alldeles fantastisk födelsedagsfirande. Tioåringen avslutade middagen med:

- Jag tar gärna lite mer sås. Den var så fet och god.

Kommentarer
Postat av: Marianne

Jag lät mina söner ha flera sockerfria år. Vi skrev ett kontrakt där dom fick göra vissa undantag vid födelsedagar och vissa helgdagar. Det är länge sen, cirka 35 år. Kanske ska jag intervjua dom nu och höra hur dom egentligen upplevde det. Men då var jag inte LC-medveten utan tänkte mer på tänderna och sockrets allmänna onyttighet.

2007-05-06 @ 13:52:45
Postat av: Airam

Hej Marianne,
Ja, hör efter med Dina grabbar. Jag har i tidigare inlägg skrivit om det avtal "mina" grabbar och jag har och intentionen hade/har flera bottnar. Dels är lillebror klart överviktig, dels är storebror stundom hyperenergisk och dels har de nåt viktigt att lära - nämligen att allt man VILL i livet också KAN fungera om man bara tar ansvar för det. De är 10 och 11½ år och senaste snitt på mobiltelefoner står högt i kurs förstås. Alla slantar är alltså hett efterlängtade. Att de får bättre tandstatus ser vi vuxna som bonus precis som Du gjorde. På fem månader har de def blivit LC-medvetna och lillebror går ner i vikt medan storebror´s myror i brallan har flyttat ifrån honom. Jag hoppas verkligen de står ut. Det är egentligen inga problem alls hittills, men stundande sommar skapar om inte annat säkert ett visst glassbehov.

2007-05-06 @ 22:19:23
Postat av: Ulrika Henriksson

Skriv mer!

2007-05-07 @ 07:01:38
URL: http://www.weekend-spa.se/spa_utomlands/
Postat av: Lene

Hej!
Åh, vad kul med en matblogg för oss LCHF som inte har så bra fantasi och variation som vissa ;)
Var reggar du din kost (ser en skärmdump längre ner här) verkar himla smidigt! Försökte regga mig på hmmm....kommer inte ihåg vad den hette, en eng/amerikansk sida - men funkade inte. Hälsovakten hade ett gratisprogram innan, men finns tydligen inte längre. //Lene

2007-05-09 @ 21:32:17
Postat av: abercrombie

Voi le belle persone di sesso femminile, sai cosa bag per evidenziare il tuo fascino? Non esitate, scegliete borse Longchamp. Sai quante persone longchamp questo marchio e folle. Ognuno ha il grado di donna, non lo perderei. E, pliage Le Longchamp è particolarmente popolare.

2012-05-28 @ 09:59:40
URL: http://www.abercrombienegozio.net/
Postat av: replica hermes

håller mig på. Uträkning i CalCounter kräver att ja

2012-07-14 @ 04:07:46
URL: http://www.hermeshandbagoutlet.com
Postat av: Replica watches Sale

When it comes to replica daytona, since natural pearls are rare, most pearls used in jewelry are either cultured or imitation pearls.One of the most important Replica watches Sale buying tips when it comes to gemstones, is to beware of imitations in plastic and glass.When it comes to improving or maintaining an individual's health, there are various replica hublot that can be followed to accomplish this objective.One of the possibilities of michael kors that individuals ought to take is with the benefit of utilizing to protect their eyes from the damaging UV rays and improve the health of their eyes.The synthetically manufactured replica tag heuer are less expensive than naturally mined stones.A replica blancpain's value is based on its size, and the quality of it's nacre coating, which imparts the sheen.Diet and exercise are often a hot topic of replica omega in the fitness market as individuals try to maintain a healthy image and improve their daily lives.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0