Sambalkotletter

image368


Vill publicera vandringsreceptet som är helt outstanding. Särskilt till eventuellt nyfrälsta. Missa inte den här anrättningen. Och missa inte att göra en gryta av den nångång. Det blir så himla gott.

Rec är beräknat för 8 fläskkotletter, men kan annars med fördel lagas av både
fläskfilé, kycklingfile eller lämpligt nötkött.


2 dl creme fraiche
3 dl grädde
2 tsk sambal oelek
½ dl soya
(3-4 pressade/hackade vitlöksklyftor om man gillar det)
8 fläskkotletter eller 6 kycklingfiléer eller motsvarande.

  

Ställ in ugnen på max 175 grader. Lägg det råa köttet i en ugnsfast form. Vispa ihop alla ingredienser och slå blandningen över köttet. Stek i 1-1½ timma beroende på vilket kött och hur mycket som används.

Eller laga av grytbitar och låt småputtra på spisen lika länge.

  


Frågor & svar

Postat av: Agneta

Jag undrar varför du inte skriver hur mycket av varje ingrediens du har i dina recept? Till ett kilo rensad fisk är det fem lökar eller två, är det fem ägg eller bara ett osv. Jag önskar att du kunde ange mängden i dina recept så är det lättare för åtminstone vi som inte är så kunniga i köket. Det finns flera av dina recept som jag önskar att jag skulle kunna "kokaihop" det ser ju så gott ut.
2008-jan-18 19:28

Postat av: Airam

Hej Agneta, på flera ställen har jag påtalat att min blogg handlar om inspiration snarare än en "kokbok". Samtidigt har jag påpekat att jag vid frågor kan tänka mig att maila svar.
Den här bloggen är en slags hobby och avkoppling
som sköts om på stulen
tid. Jag har tyvärr inte utrymme att bli mer exakt än såhär just nu. Om jag ändå skulle stjäla ännu mera tid, för att bli mer exakt, får bloggen lov att ha ett annat upplägg. Maila mig om det är nåt speciellt Du undrar!
Må så gott!

2008-jan-19 08:30

Postat av: Agneta

Hej. Tack för att du tog dig tid och svarade. Utesluter några siffror framför ingredienserna din glädjen, avkoppling och din tanke med att sidan ska fungera som inspiration? Du redogör ju redan nu som i de flesta kokböcker, i vilken ordning och hur du går till väga med själva ingredienserna en form av Gör så här-. När det gäller tidsaspekten så kan väl det inte ta så lång tid att sätta dit siffror när du ändå skriver ner själva ingredienserna. Sidan skulle ju fortfarande vara en stor inspirationskälla eller?

2008-jan-28 14:58

Slutgiltigt svar från Airam:
Förlåt, jag har kanske varit både otydlig och opedagogisk.
Det här är min blogg. Skriven av mig och framförallt för min egen skull. En blogg är att betrakta som en öppen dagbok. Jag har alltid roats av att skriva och på senare tid av att fota. Kombinationen här är ett resultat som jag tänkte att kanske andra skulle kunna inspireras av och flera har bekräftat min tanke. So far so good.
Jag lagar alltid mat på "en höft".
Om jag nu skulle gå dig Agneta till viljes, måste jag börja måtta , mäta och väga och dokumentera under tiden. Den tid som jag försökte få sagt, inte finns. Det är möjligt att det i Ditt liv ser helt annorlunda ut och det är möjligt att just Du är snabb som en vessla i såna här ärenden, men inte jag. Tyvärr.
Det är en utopi att få alla som korsar ens väg i livet, nöjda. Jag själv är nöjd om jag triggar någon eller några. Har man behov jag inte kan leva upp till, finns det säkert andra ställen att kika på. 


Agendareflektion

image363

Idag har jag ätit i stort sett ingenting.
Jodå, en ordinär portion kokt lax med fet sås och en näve blandade salladsblad och lite rödlök, men däremellan bara kaffe och vatten. Varför? För att jag inte känt nån hunger.

Tidigare i mitt liv har jag inte haft några som helst problem att med äta flera mål mat plus fikabitar, godis, chips och kanske till och med  4-5 bullar med mjölk per dag. Då åt jag kanske när det var som värst nånting varje timma. Och ändå upplevde jag sug efter nåt mer eller annat. Kosten på den tiden skilde sig inte nämnvärt från nu förutom att den ju konsekvent serverades på kohydratsgrund med massor av fibrer och stärkelse. Mjölken var blå, grädden obefintlig och fettet helst konstgjort. Jag var ständigt hungrig. Hade jämt ont i kroppen och levde med en otröstligt torr och krackelerad hy. Mina lever och cholesterolvärden var åt skogen. Och om nätterna sparkade jag mig medvetslös av restless legs.

Ikväll fick vi i Agenda på Svt veta att kostfibrer är jättebra. Liksom att animaliskt fett är jättefarligt samt att det finns en välgrundad vetskap om att protein i för höga intag är mycket osunt. Men, plötsligt säger förståsigpåarna att all slags kosthållning man tappar vikt av är av godo.

Okej... va´bra.

Jag tappar vikt av att jag inte längre har så hög insulininsöndring i min kropp. Därför lagras heller inte fettet jag äter. Utan det förbränns för första gången i mitt liv. Proteinet jag käkar är i ungefärlig storlek med vad jag ätit innan. Jag blir mätt och nöjd av protein och fett. Och äter inte förrän jag känner hunger nästan gång. Frånvaron av kolhydrater och därmed insulin gör att jag i stort sett aldrig upplever sug.

Jag hyvlar inte smör och dricker inte olja. Inte heller smäller jag i mig omåttliga mängder kött eller fisk. 
Lagom är bäst. Alltid.
Att försöka äta lagom har sen i sin tur lett till att jag även avstår artificiella produkter. Jag inte bara äcklas av transfetter, glutamater och andra gifter numera. Jag mår dåligt i hela mig vid eventuella snedsteg. När man jagar kolhydrater hittar man även allt annat skräp i innehållsförteckningarna. För min del var det sannerligen på tiden.

Det som är så markant för min egen del med LCHF är att jag dels plötsligt både känner mättnad och hunger medan allt vad sug uteblir. Och dels att både min kropp och själ uppnått harmoni. Min hudkostym är smord. Benen stilla. Magen utan sveda. Toavanorna jämna. Luftläkage tycks vara som bortblåst och psyket kan numera stava till inre frid. Förutom att jag tappar vikt förstås ;-)

Stekt och foliebakad lax med Airams kalasdressing

image362

Yes, det handlar om lax.
Som i lite olika form serverades med samma härliga sås. Den ena dagen varm fisk och den andra kall. Båda lika goda, men ändå på olika vis. Den här gången ska det mot alla odds redovisas mått på ingredienserna till såsen - därför att jag själv följer detsamma...

Ingredienser: Färsk fisk, smör och kryddor.

Recept sås:

2 ägg kokade i max två minuter
2msk dijonsenap
2msk svensk senap
2 vitlöksklyftor
½ dl vitvinsvinäger
3 dl olja
1msk torkad dragon
1 msk dill
salt & svart+vitpeppar


image365

Skär laxen i fem centimeters bitar. Snitta, men inte helt igenom och tryck ut som fjärilar. Pensla lite olja på ytan om grillpanna används. Låt köttsidan vara nedåt först och stek på medelgod värme.
Gör under tiden såsen som blir mest fluffig i matberedare. Blanda de kalla urskrapade äggen med vinäger, vitlök,  senap och kryddor. Strila ner oljan och kör på full hastighet. Salta och krydda mer vid behov.

Resterande lax läggs på ett folieark och kryddas som man önskar. Kanske citron, dill, salt & peppar. Tillsut och ställ paketet i 200graders ugn i 30 minuter. Vid servering vändes fisken upponer och skinnet avlägnas.


image366

~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~

Tack

Hej och hallå,

Tack till alla som bekantat sig och pratat till mig här i bloggens kommentarsfält.
Med den medvind vi LCHF-tänkare fått på sistone känner jag ett slags ansvar att
fortsätta dela med mig. Dels av det som redan finns i min matblogg och dels med
sånt jag kan tänkas hinna med att lägga ut framåt.

Och Välkommen Du som är nyfiken nytänkare på LCHF - low carb high fat - kosthållning!
Det är som Du förstår ingen diet eller bantningsmetod utan precis tvärtom;
bara ett annat skönare sätt att leva för oss som inte mår bra av de  kostrekommendationer
vi itutats sen åratal. Särskilt vi överviktiga. På flera andra ställen förklaras modellen
utomordentligt bra. Tex hos Annika Dahlqvist, Skaldeman, Litsfeldt,  och  Kostdoktorn.
Och om man vill dela med andra finns bl.a forumet KolhydrateriFokus.
Googla gärna på LCHF.

Jag arbetar minst heltid och pluggar numera (och två år till) på halvtid. Visserligen lagas
det mat här varje dag, men tid att blogga eller ens läsa annat matnyttigt på webben
har fått och får stå, åt sidan litegranna. Jag kikar dock in här själv varje dag.

Era kommentarer är själva drivkraften för mig. Och ge mig gärna förslag på vad som
kan tänkas vara intressant att laga.
Väl mött!

/ Airam

Asienkryddad räkmumma

Med en påse jätteräkor i frysen kan man skapa riktiga festligheter. Och gärna på en höft. Det här blev verklighen både helfestligt och riktigt riktigt gott. Kanske en lagom kvällsanrättning fredag eller lördag.

Ingredienser: Räkor, limesaft, vitlök, hackad valfri lök, finriven färsk ingefära, hackad färsk eller torkad persilja och en skvätt vitt vin om det finns hemma + smör, grädde och CF.

image359


Marinera räkorna nån timma med övriga ingredienser. Låt rinna av och stek/grilla dem i omgångar i smör. Puttra marinaden med alla goa ingredienser och slå över en rejäl gräddskvätt. Puttra och smaka av med creme fraiche. Salta och peppra om det behövs.



image361

Lägg upp räkorna med lite krispiga tillbehör och skeda över den tjocka såsen. Kolhydratsfolket kan säkert avnjuta både ris och bröd till. Vi andra tar lite mera sås.


~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~


Slottstek med gräddsås, kokt blomkål & Cornichons

image353

Det fanns nätad fransyska riktigt riktigt billigt vid juletid. Dragplåster i den ompackade färsens efterdyningar kan tänkas. Några av dem fick följa med mig hem. Magert javisst, men såsen kan med fördel fettas upp. Den här anrättningen kommer bäst till sin rätt om man har gott om tid på sig. Beräkna minst en timma per kilo kött.

Ingredienser: Nötkött i bit, lök, sardeller eller ansjovis, morötter om man vill, hel vit & kryddpeppar, timjan, enbär, lagerblad, soja, visprgrädde & smör.

image354

Bryn köttet runtom i hett smör. Låt grönsakerna fräsa med ett slag. Tillsätt kryddorna, de hela fiskfiléerna och slå över minst 1dl soja per kg kött. Dra ner värmen och sätt på lock. Ställ klockan och låt sjuda.
Ta upp kött och grönsaker. Reducera buljongen under vild kokning tills hälften återstår. Slå då på en trea grädde och koka tills det antar en simmig konsistens. Dra då från värmen och mata med smör under vispning.



Ett trevlig tilltugg för oss som gillar inläggningar, men skyr socker är Cornichons. Salta ättiksgurkor. Utan tillsatt socker. Eldorados innehåller tre gram kolhydrater per 100g.
Och är mycket goda.

image357

Vanligt folk serveras kanske kokt potatis, svart vinbärsgelé och de kokta morötterna till.

image358

Vi andra är fullt nöjda med kokt blomkål, kött och fet sås in blanco.


~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~

Vitlökssmör

image348

Att spritsa ut sitt kryddsmör är både kul som sysselsättning och blir ett extra inbjudande tillbehör.
Jag har snubblat in på färdigkrossad vitlök på burk. Den är riktigt god och efterlämnar inte så fränt bakslag i munhålan - särskilt inte dagen efter.

Ingredienser: Smör, vitlök, citronsaft, vitpeppar, salt, vitlökspulver och eventuellt
någon droppe worchestershiresås.

Se till att smöret är mjukt (snabbmjukna annars i micron 10-15sek).
Mosa samman lite rask med en gaffel.
Fyll en spritsspåse eller smörpapper + tyll.
Spritsa.
Dofta över en aning vitlökspulver för tjusig finish.

          

Servera till alla slags kött och fiskanrättningar. Eller använd vid stekning och för att avrunda såser.
Tidigare finns aromsmör steg-för-steg här.
Och bearnaisesmör här.


~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~

Fiskfärsbiffar med pepparotstzatziki och spenat

image344

En rensning i frysen leder inte så sällan till överraskningar. Lite torsk och lite lax blev till de underbaraste fiskfärsbiffar. Stekta i rikligt med smör och serverade med tzatziki med pepparrotssting. Mycket gott vill jag lova.

Jag luskammar loppisar titt som tätt. På så vis har jag blivit ägare av kunglig design minsann. Välkommen att rätta mig om jag har fel i; att designprinsen Sigvard Bernadotte är pappa till mina äggmått. De passar förresten fantastiskt bra till fiskfärs. Och för den som inga har; går det lika bra utan.



Ingredienser: Blandad fisk, gul lök, ägg, CF, grädde, citron, youghurt, pepparrot, bladspenat, smör,
salt & peppar

image346

Mixa ordentligt kalla fiskbitar med lök i matberedare. Tillsätt ägg, CF, citron och kryddor. Späd med en skvätt grädde om smeten inte verkar för tunn. Klicka plättar i gyllenbrunt smör och stek på medelgod värme på båda sidor. Rör under tiden ihop turkisk youghurt med bladspenat och färskriven pepparrot. Salta.


image347

Dekorera med citron och några blad spenat. Servera kolhydratsfolket kokt potatis. Vi andra tar kanske en extra fiskbiff till. Eller möjligen skirat smör...

~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~

Gallupp

Hej!

Stilla min nyfikenhet - vem är Du som läser mig?
Jag begär inte namn och adress, men på ett ungefär hur det kommer sig att just Du tittar in här ?
Land och stad berättar mitt statistikverktyg ändå.

Har jag läsare här som inte alls praktiserar LCHF, men är nyfiken?
Finns Du som inte också är medlem på KiF?

Vad saknas?
Vad kan göras bättre?

Har Du några frågor och eller upplysningar?
Snälla, ge mig en minut av Din tid...

image343

Kasslerstroganoff

image342

I all sin enkelhet:

Fräs lök + en aning vitlök för att hålla vampyrerna på avstånd.
Tillsätt kassler i strimlor.
Krydda med Sambal Oelek.
Slå över vispgrädde.
Puttra.
Smula i en näve grönmögelost.
Låt anrättningen få en simmig konsistens.

Vid behov av mera styrka: Servera med Jalapeno

~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~


Skagenpaj med röd pizzasallad

image338

Här kommer inspiration till en matig, festlig och sockersnål paj som jag valt att kalla Skagenpaj. Man kan naturligtvis fylla med vad som helst annars. Förutom innehåll behövs cirka 45minuter.

Ingredienser paj: Ägg, grädde, smör, kräftstjärtar, stenbitsrom, sparris, creme fraiche, dill, purjo och ost.


image339

Låt lite smör bryna i en pajform. Sila kräftstjärtarna från spadet. Knäck sex ägg men ta undan två gulor. Slå ihop en stanning med ½dl kräftspad och ½dlgrädde. Grädda en torr omelett.
Rör under tiden ihop CF med äggulorna och romen. Krydda med en aning peppar och finklippt dill (torkad eller fryst går utmärkt). Finns det mjukost hemma kan det oxå röras ner. Tidigare recept här.
Skär sparrisen i mindre bitar och låt dem rinna av. Fördela lite purjo i botten på pajskalet och strö över kräftor och sparris. Slå över såsen. Täck med fet ost. Grädda en kvart i 225grader.


Ingredienser sallad: rödkål, persilja, vitvinsvinäger, olja, salt, oregano och grovt krossad peppar.

image340

Koka upp olja, vinäger och kryddor. Hyvla kålen fint med tex osthyvel. Gillas persilja kan det med fördel hackas ner. Häll den heta dressingen över den kalla kålen och krama ihop den, alt stöt med mortelstöt.


image341


~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~



Meddelande

image337

Nytänk

Nu får här bli andra bullar. Sockerfria ;-)
På fyra veckor har den Airamska kroppen ökat med 1,9kg. Trodde visserligen det var värre, men det är illa nog. Framförallt för att jag inte mår  bra. Av att ha gikt i knäna. Gikt får den som får det, gärna av kopiösa mängder födointag. I mitt fall handlar det mer om frånvaro av föda till förmån för allehanda sockerstinna och kopiösa mängder mellanmål.

Åter in i fållan!
Ägg & bacon står man sig på hur länge som helst.

image335
Dessutom är det ju himla gott...



 

Knäpptyst

Ja, men det är ju lysande.....153 sidovisningar idag.
Vad gjorde man utan statistik?

Fläskfile´Oscar

image333

Fläskfilé säljes ofta till hyggligt pris. Lagom att ha på lut i frysen. En påse räkor likaså. Bearnaisesås ingår väl numera i husmanskosten för LCHF:are. Eldoradosparris är både billiga och goda.
Med ovanstående har vi grunden till festlighet. Tämligen enkelt, mättande, gott och framförallt prisvärt.

image334

Bearnaisesås finns det recept på här.

Skär filén i bitar om 5-7cm. Snitta på mitten, men inte igenom. Banka ut till fjärilskotletter. Stek i hett smör. Krydda med salt och vitpeppar. Ös gärna smör under stekningen för saftigare resultat.
Grilla räkorna in blanco. Salta och pudra gärna antingen chilipeppar eller vitlökspulver över. Låt vila.
Värm sparrisen i sin glasburk. Häll av vätskan och häll ut dem försiktigt på en tallrik (akta knopparna).



image332

Komponera portioner. fläskfilé + sparris + sås och sen räkor på toppen.
En grillad tomat med några droppar av såsen kan vara ett extrafestligt inslag.


~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~

RSS 2.0