Vatten!

I recept på Gravad Strömming, sid 13 LCHF-Kokbok till Fest & Helg fattas det vatten.
Det ska vara en lag på 5dl vatten + 1dl ättikssprit + 1 msk salt till gravningen.

Recept finns även här i ett av fjolårets blogginlägg med variation på smaksättning - med vatten.



Airam tar av sig kockluvan och skruvar på sig - förargligt är vad det är - mycket!

Torsdagsbröd

Torsdag 17/12 säljer jag färskt bröd från Carbzone.
 
Det bröd som Du eventuellt har förbeställt finns undanlagt.
Jag kommer även att visa lite andra lämpliga produkter från
LCHF-butiken som både är goda, som underlättar matlagning
och kanske även är nödvändiga vid bakning såhär i juletid ;-)
 
Jag kommer också att bjuda på lite smakprov av glutamatfria och
mumsiga charketurier från Ridderheims.
 
Håller mig ju inte med vare sig butik eller egen lokal. Vill därför
att vi får kontakt innan. Maila mig på [email protected]
skickar jag "vägbeskrivning".

Och är det någon som inte har fått svarsmail redan, så är det bäst
att vi hörs igen.
  
Välkommen!
/ Maria Höglund, Airams Recept AB
 

Mjuk LCHF-Pepparkaka

Nu så! Har provat mig fram med lite olika resultat. Den här är klockrent julegod. Och ganska fin förutom att den är sant LCHF-vänlig. Ibland tänker jag att min ton är en aning för enkel och lättsam. Jag är ganska slängd i köksregionerna, men det betyder inte att det går lika enkelt för alla andra att laga mat och baka. Har man känsla för bakning är inte den här kakan svårare än nån annan, har man det inte, så får man kanske kalkylera med platt fall. Det händer även mig som sagt. När det gäller just mjuka kakor ska man passa sig för att vispa efter att bakpulvret tillsatts. Det brukar nämligen ge en såndär härligt fluffig kaka som plötsligt ramlar ihop i en hög. Varsamma rörelser alltså. Och till just den här, går det åt ett smörpapper i botten för finaste slutresultat.


 
Ugn 200gr
 
200gram smält smör
 
Springform med smörpapper i botten, hela formen "bröad" med smör och mandelmjöl och några nypor sukrin (1tsk?)
 
3 ägg vispas med 2 dl sukrin och 1 msk fiberhusk länge och väl till smeten är fluffig och ljust gul.
Ställ vispen i disken.
Tillsätt 4dl mandelmjöl + 2tsk bakpulver + 0,5-1 påse pepparkakskryddor
 
Eller kör egen kryddblandning av 6krm kanel + 2krm ingefära + 2krm mald kardemumma + 2krm malda nejlikor
 
Strila ner smöret och vänd ihop hela smeten försiktigt med slickepott -> vispa inte.
Häll (den ganska tjocka) smeten i formen och grädda på mittenfalsen i 35-40min
Låt svalna i formen innan den stjälps upp.
Vill man snitsa till den, kan man ju alltid pudra ett hjärta av cocosmjöl på toppen.

 
Ät med gott samvete och drick kall mjölk till eller varför inte servera med en klick lingongrädde.
 
Ett par av mina provvarianter innehöll mjölk, fil och lingonsylt. De blev goda men lite för kompakta. Däremot ska nästa få tillskott av 2msk lingonsylt.


~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~

Lowcarb-produkter i Örebro v.51

Finns Du i Örebrotrakten och är intresserad av bröd, pasta och choklad från Carbzone.se - så finns det att köpa via Airams Recept AB kommande vecka.

Maila mig Ditt intresse (vad Du vill köpa och hur många) så hör jag av mig om när och var. Priserna är desamma som hos Carbzone.se

[email protected]



Läs tidigare inlägg

Läs om Blåbärsbröd


Skinkgriljering

Aftonbladet har släppt Jul-LCHF-artikeln på webben. Åtminstone om man har valt att läsa "plusbilagorna".





Alldeles snart är det dags att avnjuta årets höjdpunkt. Inget går upp emot en alldeles nygriljerad skiva varm julskinka, eller hur!?


~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~


Bevisligen

Tillsammans med en kamrat skriver jag som slutarbete i min vidareutbildning D-uppsats. Den ska utmynna i magisterexamen när vi blir färdiga distriktssköterskor och naturligtvis skriver vi om LCHF. Det är en kvalitativ intervjustudie om upplevelsen av livsstilsförändring hos typ II diabetiker som gått från tidigare traditionell diabeteskost till lågkolhydrat/högfettskost.

En informant har levt med sin diabetes upp emot 20 år. Den har trots diverse både medikamentella, fysiska och andra livsstilsförändringsformer vare sig lindrats eller stabiliserats. Vikten har alltjämt ökat, kurvan på långtidssockret har hela tiden haft en uppåtgående trend och som grädde på moset har det krävts tre olika blodtryckssänkare i tablettform för att få ett acceptabelt blodtryck. Informanten har även ätit mängder med blodfettssänkande medel.

Lagom till ettårsdagen med LCHF kunde det konstateras minus 25kg, alla mediciner utsatta, HbA1c 4,6%, normalt midjemått, inga snarkningar, inga besvär av RLS (restless legs), inga fler sura uppstötningar och ett stabilt blodtryck på 125/70 utan medicin. Informanten är besviken. Inte minst på alla pengar som gått till apotek och läkemedelsindustri under åren. Tjugo år med frikort hos apoteket betyder i rena slantar 36'000kr för den enskilde. Förutom allt dåligt mående.

Bevisligen kan somliga människor må gott av LCHF. Både fysiskt, psykiskt och socialt.

LCHF-Skinkmacka på riktigt

Nu går vi ett steg längre. Och bakar riktigt gott julbröd.
Även om jag ibland längtar efter mackor och numera själv säljer lowcarbbröd, så är det inget alternativ för mig längre. Min LCHF-resa har gjort att kroppen vägrar mjöl. Därför har mitt tidigare brödrecept varit ett varierande inslag i matlivet. Nu har här gjorts en julmacka på samma grund. Och i min mun blev det så roligt att jag skrek högt. Särskilt med den E-nummerfria julskinkan från Ridderheims med brödfri griljering på toppen och hemmagjord senap därtill. Wow alltså!

                   

Grund till LCHF-Julbröd, 20 st

Ugn 200gr, tillagning 1 tim.

6 ägg delade i vitor och gulor var för sig
1 tsk salt
1 msk Fiberhusk
200 gram naturell Philadelphia eller motsv
1 tsk bakpulver
6 msk krossade linfrön
1 rågad mastked malda brödkryddor
3 dl mandelmjöl

Värm upp ugnen. Vispa äggulorna löst tillsammans med Fiberhusk och låt svälla under tiden äggvitorna vispas riktigt hårda och torra (ca fem min) i en annan bunke. Vispa gulorna och fiberhusk tillsammans med osten tills smeten blivit ljust gul och fluffig. Tillsätt salt, brödkryddor och linfrön och vispa helt slätt. Vänd försiktigt ihop de båda rörorna tillsammans med mandelmjölet och tillsätt bakpulvret - vispa inte, använd istället slickepott och vänd med stora rörelser.  Klicka på bakplåtspapper ut 20st bröd som får gräddas i ca 15minuter eller tills de uppnått gyllenbrun färg.

Det som skiljer sig från det andra receptet är en aning mer salt och bakpulver samt mandelmjöl och brödkkryddor. Detta får mer brödkaraktär både pga struktur och smak/doft. Huruvida det håller sig eller ej, kan jag ännu inte berätta. Inte heller om det blir torrt efter nån dag. Lovar att återkomma om den saken.

Recept på brödfri griljering och senap finns i vår Fest-Kokbok.


Härligt ekologiskt Mandelmjöl kan man köpa i LCHF-Butiken på webben - det rekommenderar jag gärna. Har man en bra matberedare kan man annars försöka finfördela skållad sötmandel själv.

                     


Ja, då är det bara att ta sig an en härlig LCHF-skinkmacka! Lycka till!


~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~


RSS 2.0