Hemgjord leverbiff med gräddsås, lök & kapris



Vad kan detta vara ?


Runt det Airamska matbordet är det bara jag själv som gillar lever. Nej, jag älskar lever! Och förr, när grabben var liten tvangs han äta lever under falskt flagg. Hette det bara "köttgryta" så gick allt ner. Men, tiderna förändras. Och så också Airams bedrägeriådra. Nu serverades "hackebiffar" och de gjorde succé.
Jag blandade helt sonika en del lever med två delar fläskfärs. Och voliá - det gick hem.

Ingredienser: Nötlever, fläskfärs, lök, sardeller eller ansjovis (om man vill), ägg, grädde, lök, smör,
kapris, salt & peppar.




Skär levern i stora, men ändå mindre bitar. Klyfta löken. Lägg lever, lök och sardeller i matberedaren och kör tills en slät massa bildats. Tillsätt äggen och blanda. Häll över i bunke och rör ihop med fläskfärsen. Krydda och späd med grädde till lagomt kletig konsistens. Klicka ut färsen i lagomt het smörpanna. Låt lök steka i en del av stek flottet. Vispa ur biffpannan med grädde och koka samman. Red med creme fraiche.

Servera gärna med kapris - här i två olika storlekar och den stekta löken tillsammans med den underbara såsen. Skäms inte för att Du ljuger - det ÄR hackebiff.



~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~

Grillad Blekafilé med Ratatouille & dilligt limesmör



Okej, vad?

Som alternativ till torsk såldes i min affär på fiskdagen tisdag; färsk Blekafilé till det rimliga priset 69:90/kg. Jag slog till.
Här skriver Svensk Fisk om Bleka

Den grillades och serverades med nåt jag verkligen älskar; fransk grönsaksröra (ihopsnodd på en höft) sk: Ratatouille och ett tilltalande aromsmör som uppfanns medan det iordningställdes. Allt blev mycket gott tillsammans.

Ingredienser: Färsk fiskfilé, olja, smör, lime, dill, squash, paprika, lök, champinjoner, vitlök, krossade tomater, salt & peppar.





Skär grönsakerna i inte alltför små bitar. Fräs dem i smör. Tillsätt tomatkrosset och låt puttra så att röran blir "kort" i sin struktur. Krydda. Skär filéerna i portionsbitar och pensla dem med olja runtom. Stek dem i het smörpanna. Salta & peppra. Riv limeskal fint. Pressa ur saften. Rör smör mjukt med lime, salt och peppar. Olja ett smörpapper och strö rikligt med torkad dill på pappret. Rulla ett aromsmör som får snabbkyla i frysen.

Servera det underbara tillsammans



~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~


Astrid´s stuvade vårvitkål med muskot & knastrigt Isterband



Mumsfillibabba var det.
Men vad?

I min gröna ungdom hade jag en norsk svärmor.
Om det var hennes alldeles egna specialitet eller om det är en typisk norsk husmanskost, tog jag aldrig reda på. Det fick helt enkelt bara bli min egna vårspecialitet. Och det speciella med detta är mängder med riven muskotnöt. Massevis. Har funderat ett tag hur det skulle lösas utan stabbig bechamelstuvning. Mozarella fick bli lösningen och det blev lysande gott. Särskilt ihop med grädde och smör. Och särskilt till isterband.

Ingredienser: Färsk vitkål, mozarellaost, grädde, smör, muskotnöt, isterband, salt & peppar.



Skär kålen i större bitar och glöm inte att provsmaka - flera gånger. Koka den mjuk i saltat vatten.
Låt rinna av ordentligt. Picka isterbanden med en gaffel och stek i halvhet smörpanna.
Koka ihop grädde tills hälften kvarstår. Vispa ner en smörklick.
Tillsätt osten i skivor och låt smälta utan att det kokar.
 Krydda med ansenlig mängd nyriven muskotnöt. Salta & peppra. Tillsätt kålen.


Servera gärna med lite stekflott (eller som min portion - med mycket stekflott)




~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~


LCHF-meal



Vädret är ju för årstiden så kallt att det skulle passa att baka wienerbröd, inte sant.
Men vi äter ju inga wienerbröd...
Om man vill imponera på sin omgivning, kan man alltid göra egna 150:gramare istället. Kylan passar bra för färs oxå.
Jag har visat den enklaste sättet att göra biffar av nötfärs förr, men är man beredd att lägga ner en aning mer engagemang är kavel och stans ett alternativ. De blir väldigt proffsiga och fina. Och det är hyggligt enkelt.
Grillade champinjoner är ett riktigt gott tilltugg.

Ingredienser: Nötfärs, olja, majonäs, creme fraiche, vitlök, färska champinjoner, sallad och annat lämpligt tilltugg,
salt & peppar.



Ju mer finmalen färsen är, ju lättare att kavla. Och att den är kall är ett krav.
Olja underlaget (bänken eller brädan). Droppa även lite olja på ovansidan och tryck ut färsen med handflatan åt alla håll. Kavla till lagom tjocklek, ca 1-1½ cm. Stansa ut med lämpligt mått - jag tog en upponervänd plastburk. Stek hastigt i het smörad panna. Salta & peppra.
Rör under tiden ihop majonäs och creme fraiche. Smaksätt med något gott - jag tog "konstigt nog" vitlök ;-)
Grilla stora tvättade, men torra champinjoner i det heta efterfettet. Krydda med flingsalt.

Arrangera Ditt LCHF-meal





~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~


Frukt

Pratade med en frukt & gröntansvarig på en ansedd matvaruaffär idag.
Det bekymrade mig att de röda äpplen som fanns, såg konstgjorda ut.

Och fick veta att personalens händer blir obeskrivligt angripna när de
plockar med frukt. Gråsvart smutsiga och klibbiga av något som det inte
fanns namn för. Ett klibb som det blir som långa maskar/korvar av om
de gnider finger mot finger. Ett klibb som nästan inte gick att tvätta bort.

Vilken tur: att jag är fruktallergisk.

Bloggbok

Har fått ett erbjudande.
Och tror jag ska nappa.

Det skulle isf starta med ett slags
webbaserat och bläddervänligt
smakprov att ligga till grund som
intresseanmälan.

Om jag nu ska mäkta med en
sån plan, kanske jag kommer stänga
ner här en tid. Dels för att koncentrera
mig på bloggboksprojektet, men oxå
för att stoppa inspirationskopiorna.

Är det ok?
Tror Du det finns intresse kvar att läsa
mig i pappersformat då?

Flickornas gröna gräddiga fisksoppa med aioli & räkor

image461


Jo, så var det ju.... att det dukades fram djup tallrik och sked...


Javisst - spenat, purjo och med räkor på toppen. Det här blev verkligen nästan det godaste jag ätit nångång.
I alla fall i fisksoppeväg. Härligt med så många fina gissningar - alla flickor vinner!

Ingredienser: Purjo, spenat, vitlök, smör, grädde, fiskbuljong, fisk, räkor, majonäs, CF, vitlök, kryddor och smör 
samt eventuellt några kokta ägg




Börja med att strimla purjon fint. Fräs den utan att det tar färg, mjukt i smör. Tillsätt ett par pressade vitlöksklyftor och hackad spenat. Fortsätt fräsa mjukt. Tillsätt spad (om det finns) från räkorna och kanske även spad från fisken.  Späd med grädde och tillsätt ev en buljongtärning. Låt sjuda 5-10 min. Skär fisken i lika stora kuber. Placera dem i soppan och lägg på lock. Dra grytan från det heta - det får gärna sjuda, men inte bubbla/koka. Rör under tiden ihop en aioli på lika delar majonäs och CF. Pressa i ansedd mängd vitlök, salta & peppra.

Garnera tallrikarna. Lägg räkorna på den heta soppytan så värms de automatiskt. Toppa med Aioli och kanske ett par ägghalvor - som ju trivs så gott med spenat. Servera kanske med ett par snibbar god ost.

Njut över hur underbart det är att äta när det smakar....



~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~

LowCarbKost´s färspannkaka med blomkålsmos och brunsås

image457

Vad kan det här vara för latmansgöra?

Det var rasande nära att ännu en Maria vann gissningsleken, men.... det är inte samma sport att gardera som att spika ;-)   Därför får LCK bli vinnare. Och förresten kallade jag latmansrätten just för färspannkaka själv.

GRATTIS LowCarbKost!

Detta kom sig av maximal hunger i kombination med maximal utmattning - eller lathet kanske.

Allt fick hamna i pannan samtidigt. Färsen hålls ihop av ost och något ägg.


Ingredienser: Valfri färs (jag gjorde på fläskfärs) riven ost, lök, kryddor, ägg, grädde, smör.

Blomkålsmos har vi gjort förr. Tex här.

    

Blanda färsen hastigt. Stampa ut den i en stekpanna med smör på medelgod värme. Jämna till ordentligt. Vänd med hjälp av en tallrik. Kryssa färsbiffen till fyra jämna trekanter. Sno under tiden ihop moset. Vispa ur pannan med en gräddskvätt och buljong för den som så vill. Lite soya på toppen ger aptitlig färg och sälta.

Hugg in!

image458


~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~


Maria-Fias ungnsbakade lax med skarpsås

image453

Vad blir det nu då?
Ja, det blev en slags tävling och : fanfar!  Maria-Fia gissade rätt - det är fisk.

Det finns en underbar tjej i min närhet som jag tror är en riktig matmor.
Hon berättade att hon köpt sig en stor bit lax därför att maten på äldreboendet där hon bor inte riktigt passade galoscherna under kommande pingsthelg. Och hon delgav mig tips om sin två allra bästa laxrecept. Är man 83bast har man nog hunnit prova sig fram ordentligt...

Detta är det ena.
Lätt som en plätt. Och mycket enklare än alla foliepaket i världen. Mer saftig lax har det då aldrig serverats i det Airamska hemmet förut. Såsen är en Kajsavarg - man tager vad man haver.

Ingredienser: Färsk laxfilé, salt, majonäs, CF, turkyoughurt, senap, pickles, dill, purfärsk vitlök

image454

Värm ugnen till 225grader. Salta ordentligt i botten av en ungsfast form. Lägg laxfilén med skinnsidan uppåt.  Salta ordentligt på skinnet. Baka laxen och var uppmärksam; så snart skinnet börja "krulla" sig är fisken färdig. Det "kan" ta bara femton minuter. Allt beror på hur tjock den tjockaste delen är. Låt vila ett slag.

Hacka under tiden picklesgrönsakerna fint. Gör en tjock sås av lika lika delar majo, CF och TY. Spetsa med senap och pressa i 1-2 av årets saftiga vitlöksklyftor. Snåla inte på dillen.

Rulla av laxskinnet försiktigt
image455


Servera med lite krispigt grönt.
image456

Uppdatering 08-05-13

Den underbara tjejen som gav mig inspiration till detta inlägg har tyvärr inte längre sina ögon med sig.  Hon är lessen för sitt handikapp och begränsade svängrum i köket nuförtiden.  Av den anledning berättade jag idag om den här bloggen. Jag beskrev bilderna och läste högt för henne. Både innehåll och kommentarer.
Hon slog händerna för ansiktet, blev tårgöd och jublade högt.
Senare på em har hon hört av sig med nytt uppslag inom genren lax. Ett mycket spännande uppslag...


~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~


Grillad kassler med smörslungad sparris & limehollandaise

image451

Grön sparris är inte bara supergott, det är ekonomiskt också. Jag tycker nämligen att den gröna behöver ansas mindre än den gula - men jag kan ha fel.
Den här gången smaksattes hollandaisen med lime pga av det inte fanns någon citron i gömmorna och det blev verkligen gott.

Recept på exakta såsingredienser hittar man säkert via google. Hur man gör går att se här sen tidigare.

Skär bort någon centimeter från sparrisfötterna. Smaka och provtugga en bit för att känna om det eventuellt behöver skäras bort mer trådigt och segt. Skär sen stjälkarna i lagomna bitar. Klyfta en rödlök. Fräs (woka) lök och sparris i riktigt hett smör några minuter.

Komponera tallriken och strö en aning flingsalt på det gröna. Upplev en gastronomisk resa till himmelen ;-)

image452

~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~

Kallskuret med hel bakad färsk vitlök och CF-stuvad broccoli

image447

Årets första vitlök - en sann vårprimör.
Att gratinera den i sin helhet och äta med rejäla smörklickar och en aning flingsalt
är som att komma till himmelen en vända.

Skär ett korssnitt i lökstjälken och ställ in i 225graders ugnsvärme 20-30min. Känn efter om klyftorna börja mjukna. Det ska helst inte vara för mycket tuggmostånd. Det är när klyftorna gett efter helt som de blivit sådär fantastiskt mjälla och smältande goda. Klipp av de brända stjälkarna. Kryssa mitt i löken och lägg på smörklickarna. Strö över en aning flingsalt.

   

Låt lite finhackad lök (jag tog rödlök) smälta och mjukna i smör. Fräs vidare små buketter broccoli tills de mjuknat en aning. Klicka över ordentligt med creme fraiche och puttra samman till en "kort" röra. Servera med valfritt. Här lite kallskuret av blandade slag tillsammans med lite grönt och ett par skivor vitlöksost.

image450

Sätt gaffeln rakt i löken så släpper klyftorna från sitt fäste. Njut!

~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~

Att vara länkad eller inte - det är frågan

På förekommen anledning.
Eller pga rak fråga per mail, kommer här svaret.

Varför min blogg inte finns länkad hos KiF ?

Den fanns länkad.
Jag reggade mig där i juli 2006.
Den här bloggen föddes i oktober samma år och ganska snabbt fick jag frågan om jag ville finnas länkad där.

Så kom en period när jag tog en bloggpaus på obestämd tid och min länk försvann plötsligt från KiF.
Något jag inte meddelades om.

Men jag meddelades i en tråd om annat ämne att:
jag kunde gärna bli länkad igen, om jag bad om det.

Svar: Där går min gräns.


Vitlöksbearnaise

image444

En liten djupdykning i mappen med opublicerat matrial ger idag:
En aning uppkäftig, kanske ovanlig, men rasande god sås.
Som ett avancerat vitlökssmör kan tänkas.

Låt valfri mängd skivade vitlökar puttra och smälta i hett smör utan att ta färg. När den är helt mjuk får den svalna. Gör under tiden Din bearnaise, men uteslut dragon och persilja. Mixa vitlöken helt slät med stavmixer, foodprocessor eller via handkraft genom en sil. Blanda ner moset försiktigt i den färdiga såsen.
Servera till en bit kött av valfritt slag.

image445


~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~

RSS 2.0