Frågor & svar

Postat av: Agneta

Jag undrar varför du inte skriver hur mycket av varje ingrediens du har i dina recept? Till ett kilo rensad fisk är det fem lökar eller två, är det fem ägg eller bara ett osv. Jag önskar att du kunde ange mängden i dina recept så är det lättare för åtminstone vi som inte är så kunniga i köket. Det finns flera av dina recept som jag önskar att jag skulle kunna "kokaihop" det ser ju så gott ut.
2008-jan-18 19:28

Postat av: Airam

Hej Agneta, på flera ställen har jag påtalat att min blogg handlar om inspiration snarare än en "kokbok". Samtidigt har jag påpekat att jag vid frågor kan tänka mig att maila svar.
Den här bloggen är en slags hobby och avkoppling
som sköts om på stulen
tid. Jag har tyvärr inte utrymme att bli mer exakt än såhär just nu. Om jag ändå skulle stjäla ännu mera tid, för att bli mer exakt, får bloggen lov att ha ett annat upplägg. Maila mig om det är nåt speciellt Du undrar!
Må så gott!

2008-jan-19 08:30

Postat av: Agneta

Hej. Tack för att du tog dig tid och svarade. Utesluter några siffror framför ingredienserna din glädjen, avkoppling och din tanke med att sidan ska fungera som inspiration? Du redogör ju redan nu som i de flesta kokböcker, i vilken ordning och hur du går till väga med själva ingredienserna en form av Gör så här-. När det gäller tidsaspekten så kan väl det inte ta så lång tid att sätta dit siffror när du ändå skriver ner själva ingredienserna. Sidan skulle ju fortfarande vara en stor inspirationskälla eller?

2008-jan-28 14:58

Slutgiltigt svar från Airam:
Förlåt, jag har kanske varit både otydlig och opedagogisk.
Det här är min blogg. Skriven av mig och framförallt för min egen skull. En blogg är att betrakta som en öppen dagbok. Jag har alltid roats av att skriva och på senare tid av att fota. Kombinationen här är ett resultat som jag tänkte att kanske andra skulle kunna inspireras av och flera har bekräftat min tanke. So far so good.
Jag lagar alltid mat på "en höft".
Om jag nu skulle gå dig Agneta till viljes, måste jag börja måtta , mäta och väga och dokumentera under tiden. Den tid som jag försökte få sagt, inte finns. Det är möjligt att det i Ditt liv ser helt annorlunda ut och det är möjligt att just Du är snabb som en vessla i såna här ärenden, men inte jag. Tyvärr.
Det är en utopi att få alla som korsar ens väg i livet, nöjda. Jag själv är nöjd om jag triggar någon eller några. Har man behov jag inte kan leva upp till, finns det säkert andra ställen att kika på. 


Kommentarer
Postat av: Martin

Hej Airam.
Jag är jätteglad för den inspiration jag får från din blogg. Det är jättekul att skapa utifrån dina matsidor. Är det nåt speciellt jag behöver mått och så på (typ bearnaise), googlar jag gärna fram detta. Tack för att du finns!

/ m a r t i n

2008-01-29 @ 10:43:07
URL: http://martin.janner.name
Postat av: maria

Jag fattar precis vad du menar...På en höft. Och så frågar folk vad man satt i maten när den är så speciell... Du har tur som har kamera du. Men jag förstår Agneta lite också. Hon kanske inte är en "höft"-människa utan mer ordning och reda. Har du nångång sett SVT-barnprogrammet "Allt och lite till" så känner du nog igen både dig och henne. Men det är kanske bara jag som tittar på bolibompa här...
Så kör utan bördor. Du har ändå många läsare som inspireras.

maria

Ps. Jag har inte spritsat kryddsmör ännu... Väntan kan bli lång. Det går ju så bra (på en höft) med en tesked.

2008-01-29 @ 17:16:42
Postat av: Ola

Agneta, nu tycker jag du klivit över tröskeln rejält. Lagar du överhuvudtaget själv någon mat, utan recept?

Själv tillbringar jag väldigt mycket tid vid spisen här hemma. Jag har 4 tonårsbarn och en hustru (dock ej överviktig) som uppskattar den matlagning som jag gör. Jag hittar dagligen på nya recept eller gör varianter av de gamla rätterna eftersom barnen ständigt tröttnar på de gamla recepten. Men, om jag skulle (som du uppmanar Airam), skriva ner ingredienser och hur mycket av dessa som till slut hamnade i maten innan den var godkänd av min mun, då skulle familjen aldrig få någon mat.

Förstår du inte att matlagning är ett skapande? Alla munnar gillar inte samma ingredienser eller samma mängder och volymer av dessa ingredienser. Se det istället som en vägledning och utgå ifrån detta (du vet ju vilka ingredienser som finns i receptet, som du så tydligt skrev). Du skrev bland annat: "När det gäller tidsaspekten så kan väl det inte ta så lång tid att sätta dit siffror när du ändå skriver ner själva ingredienserna"! Ja Agneta, för att få fram mängder så måste man mäta och väga. Jag vill att du skapar en måltid och dessutom skriver ner alla ingredienserna. Sen skall du under matlagningens gång även mäta/väga mängderna av de olika ingredienserna som du använder dig av. Jag lovar dig, det kommer att bli väldigt mycket siffror av allt vägande och mätande innan du är klar med din rätt och innan du är nöjd med den! Dessutom är sannolikheten väldigt stor att det kommer att lukta bränt i kastrullerna innan du fått ner alla siffrorna på ett papper.

Det känns lite som att du är bitter för att du själv inte har samma förmåga att skapa mat som Airam har. Därför måste du framföra klagomål istället för beundran av det nyskapande som Airam står för när det gäller den här typen av kost. Och att vi dessutom får ta del av detta i form av vägledning i båden text och bilder (vilken tid tar inte detta?).

Nej Airam, ge inte upp på grund av sådana här påhopp. Det är så dumt så det gör ont i min kropp när jag läser detta. Fortsätt på den resa som du tagit oss med på. Jag tillhör en av resenärerna som kommer att följa med så länge jag kan.

Och om du skulle hamna på en ny resa till Turkiet, som du vill beskriva på denna blogg, så behöver du inte berätta vilken däckstorlek det var på bussen som förde dig till ditt hotell, eller hur gammal reseledaren var som guidade dig från flygplatsen till hotellet eller vad inkastaren utanför den lokala restaurangen på orten hade för färg på sina skor när du gick förbi, för sådana uppgifter/detaljer är faktiskt lättare att hålla reda på än att komma ihåg vilka mängder och volymer som man har av de olika ingredienserna i sina egna skapta recept.


/Ola

2008-01-29 @ 19:07:22
Postat av: En Annan Agneta

Nej VET du vad Airam, vilken underbar blogg!! Jag har gjort några korta avstamp här tidigare, men inte haft tid att läsa igenom ordentligt, och se på BILDERNA. Det är hur ljuvligt som helst *lyrisk*. Jag är en sån som inte kan följa recept - hämta inspiration, javisst, men inte följa slaviskt. Jag är ingen räkätare, men nu ska jag ge räkorna en chans till, med inspiration från din blogg så tror jag man kan få det mesta att smaka gott.
*supernöjd*
Du bad om lite besöksinfo tidigare. Jag heter Agneta (hehe, du har flera Agnetor på besök tydligen), bor i Finland, 30 år, har ätit denna kost en vecka nu. Det känns bra tycker jag. Jag har redan märkt en skärpning av smaklökarna. Jag börjar bli väldigt saltkänslig, bl.a. bacon börjar kännas i saltare laget. Dessutom, (hm ungefär dag 3 på kosten skulle jag gissa) smakade jag på lite mikrokebab, och herreminje det smakade ju SÖTT. Isch. Icke ätbart. Söt kebab?!
Hugaligen.
Det var lite om mig. Och vad du än gör, stäng inte denna blogg.. :)
// tacksam bloggläsare

2008-01-30 @ 19:25:39
Postat av: Maja

Exakta siffror behövs verkligen inte, när allt visas i så fina bilder, exvis en burk CF är en burk CF mm. Alla har vi ju smaklökar så det går jättebra att testa sig fram bara man har huvudingredienserna. Smaken är ju som baken... ;o)

Funderar om du har en blogg Agneta? Om du inte har det så är det säkert jättesvårt att förstå det jobb som ligger bakom och speciellt på den här bloggen eftersom Airam även skall hålla kameran igång.

Jag själv har ingen, men jag har stor beundran för dom som orkar ge av sig själv så gott som varje dag. Och för det är jag enbart tacksam och speciellt till dig Airam som ger sån stor glädje och något utöver det vanliga :o) Stort TACK!

2008-01-30 @ 20:26:50
Postat av: Airam

m a r t i n - Klok kille ;-) Tack snälla.

maria - Ehh, bolibompa är inte riktigt min bag, men faktiskt både spritspåsar och teskedar ;-)

Ola - Vilka sköna metaforer. Och vilken skön snubbe. Tack för Din skarpa support, det behövde jag.
Kan Du inte förresten komma hit och laga lite här oxå. Just nu är det torka i det airamska köket ;-) Psst - kolla Din mail.

Agneta - Det känns så kul med besök från Finland. Jag kan "faktiskt" säga lite maträtter på finska - det underlättar för mig i möten med finländare ibland. De skrattar åt mig... ;-)
Det där med återvunnen smak är häftigt. Tänk så fiffig människokroppen är ändå. Må så gott och
Välkommen tillbaka!

Maja - Alltså: det är ju inte helt omöjligt att vi pratar mått och mängd såhär i kommentarerna om nånting skulle kännas överdrivet svårt, men ska jag precisera får det som sagt bli i en annan form och ffa i en form som ger mig nåt tillbaka. Nu är jag lite maniskt lagd och dessutom efter snart 1½ år lite van, så jag "slänger ihop" det här medan annat pågår. Men det känns ytterst skönt med förståelse. Inte minst för de stackare som äter kall mat i mitt hem ;-) Tack!

2008-01-30 @ 23:31:47
Postat av: Agneta

Hej Airam.
Jag är hemskt ledsen att mina två inlägg har fått dina läsare att gå i taket. Jag har inte klagat på ditt engagemang, dina bilder, din fina blogg - som jag mycket väl förstår är din egen blogg - eller på din förmåga att inspirera alla oss ätare av LCHF-kost. Jag tycker också, som så många andra, att det är toppen att du har denna blogg och att du frikostigt delar med dig av dina matkreationer. Det finns ju inga kokböcker med recept anpassade för just denna sorts kost - mer än några sidor i Skaldemans och Litsfeldts böcker. Och jag lovar, de är sönderlästa.
Vad tråkigt att Ola måste gå till personangrepp. Jag gjorde ju bara ett inlägg på din uppmaning om ?vad kan göras bättre? och ?vad som saknas? på din blogg.

Jag har ju redan själv ödmjukt (i mitt första inlägg) placerat mig i skaran som inte är så ?kunniga i köket?, även om jag under många år (25) har lagat mat till min familj. Det verkar i Olas ögon däremot vara något skämmigt att inte vara kreativ i köket. Det finns ingen anledning att jag skulle behöva vara bitter som Ola vill påskina. Vi har alla olika förmågor, och jag har säkert andra förmågor än just kreativitet när det gäller att konstruera maträtter.
Jag är fullt medveten om att konstruera och komponera väl avvägda sammansättningar när man hittar på nya rätter, är ett skapande. Jag tycker om att laga mat, och självklart klarar jag mig också utan recept när det gäller vissa rätter. Även om jag njuter mera av att äta maten än av att laga maten! Jag föredrar att laga mat efter recept eftersom jag helst inte vill misslyckas - det blir i längden
billigare och man sparar tid. Jag tror att de flesta människor föredrar att ha ett recept att hålla sig till såvida det inte rör sig om enklare kokkonst som att koka potatis och steka korv. Recepten behöver inte nödvändigtvis innehålla exakta måttangivelser, utan ca mått räcker långt.

I måndags blev jag tillfrågad om jag kunde baka till Musik- och Teaterföreningens möte. Jag hittade ett recept på en kladdkaka i Aftonbladets mat- och vinbilaga. Den hade fått tredje pris i deras tävling. I receptet läste jag att man skulle använda en långpanna, men däremot angavs inte gräddningstiden. Jag prövar, tänkte jag. Använde min långpanna och vaktade ugnen noga ? kakan blev lövtunn och långtifrån så kladdig som en kladdkaka bör vara. Det var bara att kasta skapelsen och plocka fram en mindre ugnsform. Denna kaka blev helt perfekt och alla blandkostätare på mötet gav den klart godkänt. Om det bara hade angetts i receptet hur stor långpannan skulle ha varit, så hade jag sparat ca 1 timme och 70 kr på ingredienserna.
Airam, du hade ju bara behövt säga att du inte hade lust att ange måttangivelser - det är ju din blogg och du bestämmer ju vad den ska innehålla. Självklart kan du inte vara alla till lags, men det hade jag inte önskat heller. Även om du tycker att det finns andra ställen som jag kan kika på än din blogg, så kommer jag att fortsättningsvis njuta av dina fina bilder på mat och försöka ge mig i kast med de rätter som inte ser allt för svåra ut att lyckas med första gången. Jag hoppas att du fortsätter med din blogg så att alla som vill äta god mat utan kolhydrater kan inspireras.
/Agneta

2008-01-31 @ 23:07:59
Postat av: Ragge

Hej Airam,
jag tycker mig kunna ana en viss irritation hos dig (och inte minst hos Ola) över att Agneta hörsammat din uppmaning den 15/1 2008 till dina läsare om synpunkter och tips på vad som kan göra din blogg bättre. Agneta förefaller ju gilla din blogg och verkar ha den som inspirationskälla. Hon framför ju bara i all välmening en synpunkt, som för mig, och säkert för många andra också, framstår som fullständigt självklar ? inspireras jag av en bild på en maträtt vill jag också ha receptet. I första hand för att själv spara tid i köket. Och det handlar definitivt inte om någon brist på kreativitet. Det gör det säkert inte i Agnetas fall heller. Hon gör förmodligen en hel del ?man tager vad man haver-rätter?, precis som Kajsa Warg en gång gjorde. Det är bara det att det är tidskrävande att pröva sig fram till en bra balans mellan ingredienserna, och det är väl bara de riktigt rutinerade kockarna som har skaffat sig den känsla som behövs för att laga till en välsmakande rätt genom att ?höfta?. Du har förmodligen redan provat dig fram till de ?rätta mängderna? efter din smak i de rätter du presenterar, så det vore väl ingen större eftergift att göra dina förteckningar över ingredienserna till recept, genom att lägga till mängderna. Recepten är säkert efterlängtade bland folk som förstår att så´n här ?lågkolhydratkost? kan vara lösningen på bl a problem med övervikt och diabetes.

Det gör mig ont, att Ola får ont i kroppen av att läsa Agnetas inlägg med det han betraktar som ?klagomål?. Om det nu kan vara till någon tröst för honom och lindra värken något, vill jag framföra att jag beundrar hans nyskapande i köket, särskilt med fyra tonårsbarn väntande vid bordet. Jag hoppas bara att tonåringarna också fortsättningsvis ska tröttna på Olas alster tillagade efter recept, så att han får fortsätta att höfta bland ingredienserna och skapa nya varianter.

Däremot ger jag inte mycket för hans ... är det metaforer du kallar det, Airam? De är fullständigt obegripliga, och har ingenting med Agnetas synpunkt om att din blogg skulle bli ännu bättre om du kompletterade dina ingrediensförteckningar med mängduppgifter. Tycker du att uppgiften om däckdimensionen på bussen i en reseskildring är jämförbar med uppgiften om mängden dijonsenap i såsen till laxen i ett recept?!!

Ragge

2008-02-01 @ 12:33:21
Postat av: Smalisen

Tack Airam för en fantastisk blogg!

De som begär att du ska skriva ner mått vet inte vad de pratar om. Jag lagar mat med samma teknik som du gör och började för en tid sedan skriva ner mina recept med måttangivelser. Det är oerhört svårt och tidskrävande och inget jag rekommenderar.

Det är mycket tråkigt när bekväma människor försöker köra med dem som faktiskt åstadkommer något. Faktum är att om man går sådana här personer till mötes kommer de bara att kräva mer och mer. De är aldrig glada för vad de får och de gör inte heller själva några ansträngningar för att lyckas eller på egen hand söka information. Den ska istället serveras. Precis som Ola nämner går det alldeles utmärkt att googla eller slå upp ett liknande recept i en kokbok om man är osäker på propotionerna. Dessutom är bilderna mycket illustrativa.

Stå på dig Airam, det är faktiskt din blogg och att kritisera dig på det här sättet är oförskämt!

Mig inspirerar du fantastiskt mycket och jag rekommenderar din blogg till alla som äter som oss!

2008-02-01 @ 17:29:27
Postat av: Annika

Airam!
Jag tackar ooootroligt mycket för denna fantastiska blogg, som är DIN! Jag är glad att du gör den, som du gör. En otrolig inspirationskälla. Om någon inte tycker att det du gör duger, kan dom ju köpa en kokbok, eller hur?
Så fort jag berättar för någon om hur jag äter, så tipsar jag om din sida.
Du är TOPPENBRA på det du gör! Jag hoppas att du aldrig ledsnar på att dela med dig!
TACK för all inspiration!

2008-02-08 @ 06:35:15
Postat av: Anetth

Hej Airam,

Helt underbart med en receptblogg utan så mkt socker...
Tänker du någonsin ekologiskt? Recept på det OCH utan socker hade varit något!

Smack
/nettan

2008-02-17 @ 11:01:44
Postat av: Airam

Anetth - Hmm, jag använder inget socker alls i min matlagning ;-)
Vet inte hur Du menar om jag nånsin tänker ekologiskt. Jag försöker så långt det är möjligt att handla ekologiskt. Men jag jagar inte livet ur mig för det. Att göra så gott det går brukar räcka för mig. Välkommen tillbaka!

2008-02-17 @ 14:01:06
Postat av: ing-marie

tack för dina mycket bra recept. till dig som tycker att baconen är för salta jag brukar lägga dom ivatten en stund, pressar dom i hushållspapper bara att steka dem. jag undrar om du gör din majonäs själv.
ing-marie

2008-04-09 @ 21:32:42
Postat av: Anonym

Hej vilket smör är bäst att andvända

2009-02-03 @ 11:44:31
Postat av: Lotta

Hej

jag har precs börjat föja detta, verkade väldigt intressant men jag har redan fått problem med frukosten. jag har ätit fil nu på morgonen men jag måste få fler förslag annars kommer jag tröttna, jag behöver något att tugga och som jag blir mätt av, jag kan inte steka ägg och omeletter tidigt på morgonen.. Snälla hjälp mig!!!

2009-06-09 @ 00:23:36
Postat av: Kiwimum

Hej, jag är laktosintolerant men mina barn är mjölkproteinallergiker - hur lagar man då LCHF mat? Lillebror ääälskar kött medan storasyster petar bort det, suck, hur man än gör blir någon sugen på en macka före läggdax. Vi har ett helt mjölkfritt hem då jag av solidaritetsskäl inte äter sånt som inte de får äta. Tar tacksamt och ödmjukt emot råd då jag gärna vill prova LCHF och bli av med bildäcken kring midjan och under bh:n XD

2009-11-19 @ 10:55:46
Postat av: coach outlet online

Coach Outlet Online Store would dynamically change your overall styles right away. The amazing knack about the unique coach handbag is that it would never disappoint your individual styles at all. Rather, it would instantly change your ultimate fashions in a remarkable manner. Coach Outlet has become a popular shopping experience for consumers around the world, and a desirable distribution channel for manufacturer's and retailers.

http://www.coachoutletonlinehot.com

2012-03-19 @ 06:55:47
URL: http://www.coachoutletonlinehot.com
Postat av: coach outlet

Coach New Signature BackPack Black-Beige is a useful backpack for outdoors activities. It's convenient that you can freely take along with for travel,climbing and go for school.In our Coach Outlet,there are many graceful styles of Coach backpack for you. At the Coach Outlet Online Store, quality products and satisfying service are provided;High safety and prompt delivery is guaranteed. http://www.coachoutleting.com

2012-03-19 @ 07:36:22
URL: http://www.coachoutleting.com
Postat av: coach factory outlet

Once visit, you will be unable to restrain loving it. Warmly welcome all of you to the Summer Sales Promotion on Coach Factory Outlet. coach factory outlet online is a store exclusively at your service. Different kinds of Coach bags are on sale. Get more information from it online store..http://www.coachfactoryoutletonlineg.org

2012-03-19 @ 08:15:47
URL: http://www.coachfactoryoutletonlineg.org
Postat av: coach outlet online

It's wonderful to find out it does not slip in your signature at the bottom of the case and the appearance of brass accents from Coach Outlet Online, Because women who can look stylish this summer. Coach Outlet has become a popular shopping experience for consumers around the world, and a desirable distribution channel for manufacturer's and retailers. http://www.coachoutletonlinecoo.net

2012-03-19 @ 08:45:04
URL: http://www.coachoutletonlinecoo.net
Postat av: Michael Kors Outlet

Michael Kors Outlet http://www.mk-michaelkors.org/

http://www.new-supraskytop.com/

http://www.raybanrb.org/ Ray Ban Outlet

http://www.singaporecoach.org/

http://www.km-outlet.com/ Karen Millen Outlet

http://www.cl-redshoes.com/

2012-05-12 @ 09:26:45
URL: http://www.mk-michaelkors.org/
Postat av: Burberry Bags

Thanks a lot for giving everyone a very terrific opportunity to discover important secrets from here.

Postat av: hermes birkin replica

Keep functioning ,terrific job!

http://www.hermeshandbagoutlet.com

2012-07-02 @ 03:38:43
URL: http://www.hermeshandbagoutlet.com
Postat av: christian louboutin pumps

I really enjoyed this post,I came to your article from another article and am really interested in this learning about this. <a href=http://www.christianlouboutin-onlineshop.com/Christian-Louboutin.php/Christian-Louboutin-Pumps---24/ title=outlet christian louboutin>outlet christian louboutin</a> I am hoping the same best work from you in the future as well.Have a good day!J9

Postat av: replica hermes





Hermes Handbags

Hermes Birkin

hermes birkin replica

http://www.hermeshandbagoutlet.com

2012-07-14 @ 10:44:21
URL: http://www.hermeshandbagoutlet.com
Postat av: ルブタン

[b][url=http://www.christianlouboutinstore-japan.com/]ルブタン[/url][/b]

[b][url=http://www.christianlouboutinstore-japan.com/]クリスチャンルブタン[/url][/b]

[b][url=http://www.louisvuittonbags-jp.com/]ルイヴィトン[/url][/b]

[b][url=http://www.louisvuittonbags-jp.com/]ルイヴィトン バッグ[/url][/b]

Postat av: robes taille plus

Thanks so much for giving my family an update on this subject on your website. Please realize that if a new post becomes available or if perhaps any changes occur on the current posting, I would be thinking about reading a lot more and knowing how to make good using of those techniques you reveal. Thanks for your efforts and consideration of people by making this site available.

http://www.boxeveningdresses.org

2012-08-01 @ 05:01:27
URL: http://www.boxeveningdresses.org
Postat av: Coach Factory

You guys have a wonderful website intending the following, KIU!

2012-09-08 @ 17:43:08
URL: http://www.coachbagsfactoryus0.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0