Kycklinglår med bacon & champinjonsalsa och en klick meze

image441

En av de godaste pastasåser jag vet är en tomatbaserad historia som fick bli inspiration till den här rätten. Jag glömde att tillsätta kapris, men det funkade ändå.

Ingredienser: Kycklinglår, passerade tomater, valfri lök i klyftor, hela vitlöksklyftor, bacon i bitar, hela champinjoner, saft av lime, smör, salt & peppar

image442

Stek kycklinglåren på båda sidorna i hett smör. Pressa över lime och salta å peppra. Låt vila.
Bryn bacon och tillsätt lök samt svamp. Häll över tomatsås och låt puttra ett femtal minuter. Krydda om det verkar nödvändigt - jag gör det inte. Häll såsen i långpanna och lägg kycklinglåren över. Stek i 225graders ugnsvärme i 30 minuter.

Servera med en rejäl klick fet youghurt.

image443

~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~

Grillad kycklingfilé med jordnötssås

image438

Ny inspiration på gammalt tema.
Vill återigen påminna om att fynda en grillpanna på seconhand. Den bjuder på oslagsbart resultat.

Ingredienser: Kycklingbröstfilé, olja, sambal oelek, lök, vitlök, jordnötssmör, cocoscreme,
grädde, smör och salt.

image439

Skär filéerna på längden. Blanda marinad av olja, sambal oelek och salt. Låt köttet marinera ett par timmar. Grilla dem runtom i het smörpanna. Koka under tiden ihop såsen genom att låta den finhackade löken svettas i smör. Klicka ner sambal oelek och rikligt med jordnötssmör. Späd med cocoscreme och grädde. Koka ihop. Blanka upp den färdigkokta såsen med. en smörklick. Låt ev kycklingen går efter i 200graders ugn ett tiotal minuter.

Servera och njut!

image440


~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~

Grilltillbehör - Isbergsslaw & varma vitlöksoliver

image434

Nu är det ju dags. För alla män att laga mat.
Och för oss kvinnor att skapa tillbehör ;-)

Ingredienser: Något köttigt, isbergssallad, paprika, gurka, gräslök, majonäs, CF, senap, grovkrossad peppar.
Svarta oliver, vitlök, oregano, smör eller olja och vitvinsvinäger.


image434

Jag smörstekte - för att inte säga; skrämde upp några tjocka revben i hett smör. Under tiden skars sallad, gurka, gräslök och en liten bit paprika som sen fick trivas i en blandning av majonäs, CF och senap. Det hela kryddades med nykrossad peppar. Det blir ingen sallad att spara eftersom isberg ganska snabbt skulle slaka sig, men varför spara på något så gott och hälsosamt.

Varma Kalamataoliver är mycket gott. De fick steka efter i spjällsmöret. Andra gånger steker jag dem bara i en skvätt olja tillsammans med tunnt skivad vitlök. Färsk oregano är det bästa kryddvalet här - men den här gången använde jag det näst bästa: torkad.
Slå på en skvätt vinäger som får koka in. Arrangera grillkvällen eller måltiden i all sin enkelhet.
Njut.

image435

~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~

Baconlindade oreganojärpar med feta & auberginsallad

image430

Javisst, lite medelhavstema. Det gillar jag.
Vad som missades på bilden var en helt vanlig tzatziki som spetsades med hack av inlagda soltorkade tomater.

Ingredienser: 2delar fläskfärs + 1 del nötfärs, ägg, gräddskvätt, färsk hackad eller torr smulad oregano, bacon, aubergin, fetaost, röd lök, vitlök, limesaft, oliver.

image431

Baka auberginen i 225gr i 20-30 minuter. Skala den efter avkylning.
Blanda färsen hastigt. Krydda med salt och svartpeppar. Spritsa med fördel smeten i långa remsor på/i smord ugnsform. Skär lagom långa järpar. Linda dem med varsitt bacon och låt skarven ligga nedåt. Stek i 225gr i cirka 30min. 
Skär kuber av auberginen. Blanda ner mycket finhackad vitlök, strimlad rödlök, ostkuber och oliver. Pressa över saften av lime och krydda med nymald peppar.

Avnjut !

image432


~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~

Grytstekt bog med blomkål & parmesanrosor och kryddigt smör

image436

Javisst go´vänner som har gissat på blomkål. Det är det.
Vet inte varför det tog så lång stund innan detta uppslag kom till mig, men bättre sent än aldrig. Jag har en viss förkärlek för att mosa i mig god sås. Potatis brukar ju passa bra för ändamålet. Nu finns det alternativ.

Ingredienser till rosorna: Blomkål, smör, äggula och riven ost - salt & peppar.
Det fiffiga den här gången är att jag ångkokade kålen i micron. Den bröts i buketter och fick ligga trångt i form med endast lite botteskyla vatten. Formen täcktes med plastfilm och det hela kokades i 30min. På så vis får man en maximalt torr (men ändå inte) blomkål som är lätt att forma till mos.
Vispa den mjuka blomkålen med ägg, riven ost och en rejäl smörklick med elvispen.
Klicka eller spritsa ut rosor. Grädda i 225grader till lämpligt utseende.

Köttskivorna är grovt skurna av en större bit picnicbog. Skivorna bryntes i hett smör var för sig och fick sedan sjuda med lite lök till mört tillstånd.

Hinner tyvärr inte publicera fler bilder idag och några dagar framöver, men hoppas på detta vis att jag stillat en å annan nyfiken tanke.

image429


~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~

Rödcurrig jordnötskotlett

image424

Vad får man om man blandar kotlett med champinjoner, lök, vitlök, röd curry, cocoscreme,
jordnötssmör och  grädde - tro?

Jo, då får man nåt så gott att man riskerar glömma fotograferandet.
Jag är lessen för det avskrap jag här visar upp. Lagomt halvskuret fett dessutom. Men, jag hann iaf föreviga precis innan boysen skulle skrapa i sig det sista.

Det röda är vidunderligt god och livsfarligt stark paprikapickles inköpt hos invandrarbutiken.

Gör såhär: Strimla kotletten. Fräs i omgångar i smör och het gryta. Bryn den finhackade löken och färska champinjonbitar. Blanda.  Slå på den krämiga cocosmjölken, men glöm inte smaka av den ordentligt först ;-)
Krydda med röd curry, jordnötssmör och slå på grädde. Salta.
Koka så att såsen blir himmelskt simmig.

image427

Jordnötssmöret jag använder är av märket Monalisa. Även den köps hos AliBaba.
Helt sockerfri, men tyvärr innehållande palmolja. Det är inte alls aktuellt för mig att göra eget jordnötssmör - så denna får duga tillsvidare

Håll tillgodo av Airams rödcurriga jordnötskotlett !

image426

~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~

Statistik

I mitt räkneverk syns information om 5995st sidvisningar av 2071st olika besökare sedan sist publicerade (i sin helhet) inspirationsrecept.

Och två kommentarer...

Hur ska jag handskas med det ?

RSS 2.0