LCHF-Produkter



I slutet av kommande vecka finns det produkter från 
carbzone.se  att köpa av mig.

Har Du inte redan lagt en förhandsbeställning, så gör det på: [email protected]

Kika här och här på tidigare inlägg.








Pizza

En vidareutveckling av våfflorna bara. Pizza så god som någon. Nej, min absoluta favoritpizza!



Ingredienser 2 st pizzabottnar:

1 msk (en ordentligt klick) smält smör
2½ dl mandelmjöl
½ tsk fiberhusk
½ tsk salt
½ tsk bakpulver
½-1 dl vatten
1 ägg

Ugn 225grader


Smält smöret och rör ihop smeten i kastrullen. Låt den svälla 10-15min. Smeta med hjälp av baksidan på en matsked ut två rundlar på ett bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen tills en gyllebrun och torr yta uppnåtts (7-10min). Förbered under tiden pålägget. Tex: ½ burk krossade tomater som hottas upp med 1-2 pressade vitlöksklyftor, ett par nypor torkad oregano + salt & peppar. Strimlat rökt pålägg (skinka, kalkon, bacon etc). Gorgonzola (SÅ himla gott!), riven ost.

Grädda pizzorna i ugnens maxvärme. Ja, så är det bara att ge sig i kast med något som man kanske inte orkar äta upp. En halv sånhär pizza gör mig proppmätt. Och det är bra det - då har jag välrdens godaste matlåda dagen efter!

~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~


Våfflor



Det är väl snart ingen som inte har provat att grädda våfflor och nu sällar sig även jag till detta mandelvåffelgäng.  Hos mig har de mest serverats som "mat". Med olika fyllningar. Och används som fyllda frukostmackor dagarna efter. Såklart är de även ljuvliga med hallon & grädde också.

Airams Recept för 12 st laggar:

1 påse ekologiskt mandelmjöl från LCHF-butiken
6 ägg
3 tsk fiberhusk
½-1 tsk salt
2 tsk bakpulver
4-5 dl kallt vatten
100 gram smält smör
ev en skvätt extra vatten

Smält smöret. Knäck under tiden äggen i en bunke och tillsätt alla torra ingredienser. Slå över vattnet och vispa hastigt ihop en smet. Strila ner smöret under fortsatt vispning. Låt nu smeten svälla minst en halvtimma. Slutresultatet skall bli en ganska tjock men fortfarande ösbar smet. Om den står längre kan man ev behöva tillsätta en extra skvätt vatten. Grädda våfflorna i riktigt hett järn. Någon smörjning behövs inte. Använd den lägre andelen salt om de skall serveras som en "söt" anrättning.

Serveringsförslag:

Langostillbehör: vitlökssmör, smetana/CF, hackad rödlök, svart caviar
Skink & parmesankräm: finhackad rökt skinka eller motsv, hackad lök av något slag, CF, finriven parmesan & färsk basilika
Räkor
Rökt lax

Eller gör en Pizza!
Återkommer med exakta mått om man bara vill göra ett par. Av min smet fritogs senast ett par skopor som smordes ut i rundlar på ett bakplåtspapper och gräddades i 225gr tills ytan var torr. Bottnarna vändes sedan med ytan nedåt och beströddes med pizzapålägg. De fick sedan gratineras till ytan antog rätt finish. Åh, så gott det var!


~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~


RSS 2.0