Caciottaost

En Sicilienvecka till ända. Och en ny återstår.

En kommande vecka som får lov att begränsas vid matbordet. Och skärpas upp vid vattenbrynet.


Det serveras på tok för mycket sagolik mat här.

Nej, jag äter på tok för mycket sagolik mat. Så är det. Jag har svårt att begränsa mig. Jag tar för mycket och äter upp alltsammans, trots att jag egentligen är mätt.

Men, det är inga som helst svårigheter att äta LCHF. Det som kallas smör ser ut och smakar som margarin tyvärr, men olivoljan är ljuvlig. Liksom osten. Och baconet, äggröran, mortadellan, och salamin till frukost.


Semestervistelsen innebär sk All Inclusive. Perfekt när man äter lite annorlunda än den stora massan. Jag väljer själv och väljer de fetaste bitarna. Liksom jag undviker det som ser kolhydratrikt ut. Så håller jag tillgodo av alla goda parmesangratinerade grönsaker som ingår i mitt tänk. Och jag ansluter mig för övrigt även till pastabuffén, bara för att snyta ännu mer parmesan - och möts med leenden.


Har fått ett par alldeles speciella favoriter. Dels osten Caciotta.  En liten rund ost som är tät i sin struktur och  har en svagt rökig arom. Fast när jag googlar får jag veta att den smakar svagt av tryffel. Och dels en mjuk och underbar auberginanrättning som tilltugg till det hastigt grillade: både lammet, nöten, fläsket, kalkonen, kycklingen och fisken. Som jag likt italienarna droppar rikligt av lime eller citronsaft och olivolja på, innan det får gifta sig i min "hungriga" mun.
 



Det är gott att leva.
Och bättre ska det bli. Som tilägg till det dagliga vattengympapasset på 45 italienintensiva minuter la jag idag till 1000 meter bröstsim. För att slippa det dåliga samvetet...

Tack för hälsningarna.
På återhörande.

Semester

Åker till Sicilien nu. Är åter om två veckor.
Förhoppningsvis med en del inspiration i bagaget.

Må så gott och ät Dig fett välmående.

Basilikafilé med medelhavssting

Snabbmat igen. Lite mer seriöst kanske. Rasande gott i alla fall.




Ingredienser: Fläskfilé, färsk basilika, färsk vitlök, tomat, en skvätt rött vin, creme fraiche & grädde 
å salt & peppar förstås.

Stek filén i smör. Låt färskpressad vitlök smälta på eftervärmen. Slå på vinet och koka nästan torrt. Toppa med grädde och creme fraiche. Krydda. Rör sist ned den strimlade färska basilikan. Njut - detta var rent av underbart!


~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~

Pizzatallrik

En snabbis. Eller Junkfood för LCHF:are kanske.



Lägg en hög stekt bacon i bitar på värmetålig tallrik. Lägg på några tunna skivor tomat. Toppa med ansenlig mängd fet riven ost. Grädda i het ugn till aptilig färg. Dofta över några smulor torkad oregano (syns inte på min bild här). Ät som det är eller med lite vitkålssallad. Gott, fett och enkelt.




~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~

Äggmacka till frukost

Många undrar över frukosttips. Själv har jag inga såna problem. Jag äter helt enkelt inte frukost. Det har aldrig tilltalat mig och nu när jag inte måste äta frukost, så låter jag bli. Men, för tillfället befinner jag mig på en arbetsplats där de käkar färska spännande frukostbullar till tiokaffet. Det lockar mig. Inte att äta de härliga frukostbullarna, men att äta och tugga. Så jag gör mina egna.

Jag steker ägg i rikligt med fett. Helst flott eller ister. Så "glömmer" jag dem en stund i pannan, så att de blir sådär engelskt knapriga. Numera kräver jag så lite salt, så det struntar jag i - annars är det ju gott med salt på ägg. Jag vändsteker dem och låter dem ligga på tallrik i kylen. Nästa dag greppar jag med mig ett par och har egna "mackor" till fikat. Äggmackor som får både Bregott, ost och korv på sig. Och det blir underbart goda äggmackor till frukost!



~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~

Hasselnötsglass á la LCHF



Jag ber om ursäkt.
Här är det semester och aldrig har jag väl haft så mycket uppdrag, arbete och projekt förr.
Alltså inget utrymme att matblogga.

Men tid att komponera, laga och äta finns trots allt.
Mina försök att inspirera tar sig snart. Promise!

Tillsvidare får Du själv prova Dig fram att göra LCHF-glass.
Kanske på rostade hasselnötter, ägg, grädde, turkisk youghurt och vaniljarom.
För den kräsne kan det ev tillsättas någon typ av sockerersättning. 


~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~


RSS 2.0