E-nummerfri Julskinka

Med post kom en kylväska till bredden fylld av härligheter.
Kokt E-nummerfri Julskinka minsann. 



Avsändare är Ridderheims som har ett sortiment av inhemskt producerade svenska delikatesser vilka marknadsförs under samlingsnamnet Lilla Saluhallen. Julskinkan produceras hos Jokkmokks Korv & Rökeri.

E-nummer är något som verkligen får mig att backa. Särskilt smakförstärkare förstås. Med tiden har jag blivit allt känsligare och det händer att jag mår dåligt efter intag av mat som jag inte kunnat kontrollera. Konsekvent skyller jag då på E621 och dess gelikar. 

                            

I vår nya kokbok finns recept på alternativ till ströbrödsgriljering på julskinkan. Den är både trevlig och god. Det ska bli mig ett sant nöje att bjuda till smakprov på event inom kort. Gissa att det kommer att göras reklam för ovanstående skinka. Oxå.

Blåbärsbröd

Som första inköpande återförsäljare kommer jag redan nästa vecka att kunna erbjuda Carbzone´s Blåbärsbröd - Nystart Blåbär.
   
 

 
 

4,2 g
kolhydrater

Low Carb Bröd -
NyStart! Blåbär
(450 g)


NyStart! Blåbär är ett gott
och saftigt blåbärsbröd som
är kolhydratsnålt och bakat
helt utan tillsatt socker.

NyStart!
Blåbär innehåller
blåbär som är rika på
antioxidanter, vitaminer,
mineraler och annat nyttigt.

Att leva en Low Carb Livsstil har nu blivit ännu enklare. NyStart! Blåbär innehåller
7% fiber, 7% fett, och 27% protein, och ger dig en bra start på dagen.

Innehåller: Vatten, vetegluten, vetemjöl, linfrö, kruskakli, vegetabilisk olja av raps,
solrosfrö, betfiber, blåbär, jäst och salt. Förvaring: ej över normal rumstemperatur.
Bakad: I Sverige för CarbZone.
Nu behöver du inte längre sakna bröd till frukosten.


Finns Du i närheten av Örebro och är Du intresserad av någon produkt, så ge mig en vink på mail: 

[email protected]

Lowcarb-produkter i Örebro

Finns Du i Örebrotrakten och är intresserad av bröd, pasta och choklad från Carbzone.se - då finns det alldeles snart att köpa via Airams Recept AB.

Maila mig Ditt intresse  så hör jag av mig. 

[email protected]


Low Carb Bröd
är en sockerfri, fiberrik och kolhydratsnål limpa med endast 2,7 g kolhydrater per skiva. Innehåller: Vatten, gluten, äppelfibrer, vetemjöl, rapsolja, linfrön, solrosfrön, kruskakli, äppelcidervinäger, betfiber, psylliumfrön, jäst och salt. Low Carb är laddat med 20 gram protein och 13 gram fibrer per 100 gram bröd! Nu behöver du inte längre sakna bröd till frukosten. Carbzone.se



NyStart! är ett härligt ljust bröd som är minst lika nyttigt som mörkt bröd. NyStart! är bakad helt utan socker och är laddad med hela 6.4g fiber, och endast 3.4g kolhydrater per skivaInnehåller: Vatten, vetegluten, vetemjöl, ägg, havrefiber, solrosfrö, vegetabilisk olja av raps, vinäger, jäst och salt. Bröden är bakade i Sverige. CarbZone.se


Vad tar det åt mig - tycker jag plötsligt att vi ska äta bröd?
Svaret är både nej och ja. För mig personligen är det ingen återgång till forna dagars brödfrukost. Jag har haft glädje av detta bröd vid valda tillfällen. Som utflyktsmat, rivebröd, varma mackor och parisare.

Den egentliga anledningen att jag vill erbjuda den här servicen är vad jag dels lever med och upptäcker i mitt arbete och som framförallt har fått skjuts i mitt pågående examensarbete där vi intervjuar typ II-diabetikers upplevelser av livsstilsförändring till LCHF. Många människor tycker att det är mycket svårt att leva utan bröd. Och för mig är det av största vikt att livsstilen vare sig känns svår eller tråkig. Dessutom är det idag många normalviktiga människor som lever enligt LCHF och som absolut inte vill käka sitt forna sockerstinna bröd, men ändå behöver tillåta sig en aning mer kolhydrater för att inte tappa vikt.

Ingen av alla tillfrågade matvarubutiker i Örebro har nappat på idén att nischa sig lite med detta urval. Så då träder jag in. Det gäller att hålla bollen rullande.

Som sagt, är Du intresserad av någon produkt, så ge mig en vink på mail:  [email protected]


LCHF-KOKBOK till fest och helg

Nu är den färdig och blir, för den som har beställt - inkl butikerna, levererad kommande vecka.



Hos Adlibris kan man via Hälsoklubben både provläsa recept, få mitt smörrecept, läsa intervjuer med Annika och mig samt köpa den till extrapris.

Tiden går så fort. Tyckte att det var alldeles nyss vi gav ut den förra och första kokboken. När jag lagade julmat mitt i högsommaren på Bångbro Herrgård kändes det både konstigt och rasande långt bort till både säsong och nästa boksläpp och nu är vi plötsligt där.

Hoppas innerligt att boken skall bli uppskattad och framförallt att recepten skall komma till pass.

Idag är det många friska normalviktiga som också väljer LCHF. Ett klokt val tycker jag. Varför peta i sig både överflödig och destruktiv energi och sådant man inte ens vet innebörden med? LCHF är ett sunt sätt att se över sina intag. Och ett säkert sätt att bli mätt och hålla sig välmående på mindre volym. Kom ihåg att det är en viss skillnad att vara överviktig och med ev sjukdom mot frisk och normalviktig. Vi som inte behöver socker, behöver inte heller tillsätta det i våra anrättningar. Friska normalviktiga kan (och bör i somliga fall) vara lite mer tillåtande.

Förlag: Optimal

Foto: Peo Quick


Friterad squash



Kanske inte världens nyttigaste tilltugg, men långt mycket bättre än pommes och chips i alla fall.

Skiva squash/zucchini i tunna skivor. Låt gärna lite chili och vitlök gå samma väg till mötes. Låt squashskivorna torka på hushållspapper. Fritera i omgångar i het olja tills de flyter fritt och har antagit en aning färg. Låt rinna av på hushållspapper. Strax innan servering friteras de igen och nu till frasig finish och tillsammans med chili och vitlök. Strö en aning flingsalt på toppen.


~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~


Vitkålspasta al dente

Jag erkänner. Spaghetti och köttfärssås är min stora passion i livet. Och jag erkänner också att det har varit en aning svårt att avstå ifrån. Min LCHF-resa har dock inneburit något vad jag själv betraktar som en glutenöverkänslighet, så att äventyra är det inte tal om. Då följer bara flera dagars lidande från magen.



Så, numera äter jag bara min egen variant. Al dentekokt vitkål i strimlor. Kokt i rikligt saltat vatten och med härlig kallspressad olivolja på toppen. I bästa fall, som här (men tyvärr trist färg på bilden) med köttfärssås på dijonsenap, grädde och massor av pesto. Mums filibabba!


~ För att läsa alla recept bakåt i tiden, klickar Du på "recept" här under inlägget  ~


RSS 2.0