7,1

Förstår ingenting.
På fem dygn har den här kroppen släppt 2,9kg barlast.
Plötsligt är det "bara" 7,1kg kvar av den planerade viktminskningen innan semestern.

Ena stunden tar det evighet (läs månader) att tappa ett halvkilo.
Den andra är det plättlätt.

8,1

kilo kvar till semestern ska bort. Hej, vad det går...

Och likaså tiden. Nu är det redan torsdag.
Med dagens matordning i backspegeln förstår jag att bokstäverna blivit omkastade. Nej - JAG har kastat om dem och erkänner att det absolut inte varit nåt som bara "hänt" - till HKHF...

Brunch: Två kokta ägg + majonäs+ 1burk tonfisk i tomat.
Mellanmål: En bamsestor kokosboll á la Klings
Middag: Fläskfilé + gräddstuvade kantareller+Ruccola/gurka/avokado.... och Rösti ...!?
Kvällsfika: Kaffe + 4 rutor belgisk mörk choklad

Jag skyller på hormonerna. De månatliga....

Studieresultat

Jag struntar blankt i rapporten som varit listetta i både nyhetssändningar och aviser idag. Spontant undrar jag lika mycket som någon annan; hur det kan komma sig att de just i Uppsalaområdet fick tag i drygt 40´000pers som käkat enligt Atkinsmetoden ?

Resultatet man nu basunerar ut känns för mig som om man skulle hänvisa landets alla katastrofer i trafiken till att det är högertrafikens fel.

Jag har sedan starten med LCHF aldrig mått bättre i hela mitt liv ! Samtidigt som jag aldrig ätit mindre. Och skulle jag nu förkorta mitt liv med ett par år pga för lite kolhydrater är det definitivt värt det med tanke på att mitt långvariga överviktsliv absolut förkortat det likafullt med säker debut av diabetes, hypertoni och hjärtkärlsjukdom först.

Mig ska de inte lura....

Vattenbrist

Är det väl inte, men såklart en anledning att jag redan nu faktiskt bara har 8,7kg kvar av mitt planerade viktras innan semestern.

Måndag:
Två kokta ägg med majonäs
Entrecote med Choronsås
Skaldjurssoppa med ägghalva, kräftstjärtar & klickar av creme fraiche
Fet ost
Fem eller om det var sex mörka chokladpraliner !!??
Ett sockerfritt tuggummi
Under hela dagen massor med kaffe in blanco

Tisdag:
Ett kokt ägg med majonäs + 1 burk tonfisk i tomat
Skaldjursoppa från igår
En mindre kall kotlett
½ fullkornsmacka med räkor & majonäs
Kaffe

Entrecôte med Choronsås

image76
Entrecôte är bland det absolut bästa jag vet. Och likaså Bearnaisesås. Hemslagen alltså.
Och den njutningen delar de flesta vid mitt matbord. Turligt nog.
När "min" affär har Entrecôte eller Rostbiff eller Biffrad som lockbete fyller jag alltid frysen. Idag fick alltså en klump Entrecôte komma till pass. Och plötsligt mindes jag Choronvarianten. Så enkelt och så gott.

Såhär gick det till vid mina pannor idag.


Nya tag

Såja...
Nu är det över för den här gången.
Återfallet.

Min integritet hindrar att jag redogör för exakt kroppskonstitution. I synnerhet vilken vikt jag just nu ligger på. Men, jag har idag fattat beslut att min vikt fram till min sommarsemester ska ha minskat med tio kilo. Basta! Semestern startar vecka 27.

Som den periodare jag tycks vara i det mesta, kan jag inte lova att jag dagligen kommer att använda CalCounter, men jag lovar åtminstone att göra mitt bästa. Likt Chakula (vars blogg jag beundrar mycket) tänker jag - för min egen skull dokumentera vad jag äter och kanske ibland även hur dagsprocenten näringsmässigt ser ut.

Frukost: Tre kokta hackade ägg + 2msk Bregott (fy bubblan vad ointressant!) + två kanter av kryddosten á 50gr + flera muggar kaffe á naturell under hela fm.

Kvar att beta av: 10kg

Uppdaterat kl 23:00
Dagens fördelning är nog inte så pjåkig. image77

Jag är nöjd. Framförallt för att jag är så mätt och stabil i magen på nåt vis. Det sista tuggummit (jag under pågående uppdatering har i mun) kostade på kolhydratsmässigt. Men det var tvunget.
Kvar att beta av: 10kg

Kryddor

Kryddor

Man skulle gärna, med utbudet som grund kunna tro att egyptisk mat är
makalöst spännande vad gäller kryddningen. För min del var det nästan
en besvikelse över tama smaker. Dock kan de stoltsera med vackra
färgkombinationer i sina kryddpyramider.
Då det alls inte ligger för mig att bedriva prutningsaffärer på allt och hos alla
stod jag över kryddinköpen. Men jag provsmakade. Den gröna pepparn som
såg så inbjudande ut smakade peppar rakt av. Typ vit eller svart. Likaså den
röda.
Jag ska, vid tillfälle iaf komponera nåt ovanligt vi bjöds på och njöt av. En slags
hamburgare eller pannbiff med en touch av kanel...

Övervikt...

...i bagaget från det däringa landet var det ingen fara att ha. I alla fall inte för oss som är fanatiskt ointresserade av souvenirer. Men....

Övervikt på kroppen erkännes. Plus två kilo!
Minst...

Inte alls konstigt. Till slut åt jag inte bara "smakprov" på Baklava, alldeles nybakta frukostbröd (med tonvikt på Chiabatta) utan även hel och tvåportioner av ovanstående förutom pommes frites i två dagar till lunch. Förutom de där KitKat:erna som inköptes som tröst på den otroligt vedervärdiga flyplatsen.  Och CocaColan.

Men jag hänger ingen läpp.
Två kilo ska bort lika fort.

Sphinx

Men först ska jag som en Sphinx ligga ner och ta igen mig.
Från ett förfärligt halsvirus.

Attjoo !

Pengasprit

Det gar at en del sprit har.
Handsprit.
Det sags att egyptierna - de som klar sig i klanning - inte har nagra fickor att stoppa planboken i, och att de darfor kanske till o med hamnar mellan skinkorna ! Detta i samtidig vetskap att mynt knappt existerar darfor att man har en tro att befolkningen sa att saga sitter hemma och bankar ut egna piasterkopior - gor att handspriten for min egen del ar mitt viktigaste bagage just nu.

Nar jag atervander om en vecka kommer forhoppningsvis oliver vara mitt viktigaste. Hjalp vilka underbara oliver de har har. Och gurkor. Och korsbarstomater.

Livet har ar sa langt fran LCHF man bara kan komma. Men jag gor mitt bvasta for att slippa ma daligt. Och fyller darfor maggen med gurkor och tomater istallet for brod, pommes, ris och fikabrod.

Fast...... jag HAR smakat.
Pa fel saker.
Oxa.
Men inom rimliga granser.

Det ska dock innan semesterveckan ar slut, ha atergatt till sitt normala. Sockerfritt - det som jag mar sa himla bra av.

Och som min gamla mor precis haller pa att upptacka.
Hon trappar med mitt stod forsiktigt ut sitt gamla sockerbegar for att stalla in sig pa atminstone LC och litelite HF (hon VET att smor och bregott ar livsfarligt minsann!)
Det gar utmarkt for henne. Socker i kaffet gick ju att byta till latsasvarianten. Socker pa filen byttes till Meze med kanel. Och rostbrodet har bytts till grovsta grovt med massor av Bregott, ost och garna skinka.
Damen ar matt. Nojd. Glad. Och framforallt smartar hennes gamla kropp mycket mindre.
Hon inser att hon faktiskt inte behover kaka potatis, valling, grot, brod, sockerkaka och annat krafs. Hon marker alldeles tydligt efter fyra veckors nedtrappning att hon mar kalasbra.

Halelujha for nedtrappning nar tvarstopp inte ar ett alternativ!

Hoppas kunna fanga hotellkocken nar han grillar sina egna kebabspett over oppen eld, nan dag. Ska forsoka mig pa att kopiera receptet och anratta nat som kan kallas egyptiskt nar jag kommer hem igen.

Om jag inte stannar, forstas...

Privatresa

image71
Sticker till Egypten en vecka.                                    Foto: www.apollo.se
Ska bränna lite fett.

I alla fall ytfett.....;-)

Kommer förhoppningsvis hem inspirerad och sugen på lite annorlunda matkompositioner.
På återseende.

Privatrekord

Har haft 217st besökare på bloggen senaste dygnet.
Tvåhundrasjutton !
Men noll kommentarer.

Undrar vilket av dem som ska betraktas som rekord ?

---------------------------------------------------------------------------------------------

Kämpar för att kunna visa upp mig i badkläder om ett par dagar.
Nytt är inköpt då fjolårets är på tok för stora.

Och faktiskt känns jag lättare.
Mer lätt än vad vågen säger.
Har tyvärr slarvat med måttbandet.

Dock inte med inte fettintaget.
I feel good !

Privat fläskfilé

En lång och tråkig dag är till ända.
Själslig kamp är bara förnamnet på denna måndag.
Människor prövas.
Pumpas på energi.
Och utsätts för motstånd det inte verkar vara en enda mening med.

Fy farao!

För sjukdomar.



En sann tröst efter urtråkiga dagar är ändå god, fet och mättande mat som håller hormonerna i balans.
En urbillig förpackning "mittbitar" av fläskfilé blev snabbtinad i micron ikväll. Den bryntes skivad i smör och kryddades försiktigt med salt & vitpeppar. Ett stycke bacon strimlades fint och en vitlök á la Solo hackades riktigt smått. Detta efterstektes i filéfettet. Därpå placerades en Boursinost som fick smälta ner tillsammans med nån dl vispgrädde och puttra ett slag. Såsen slogs över köttet. 
120088-68

Och strax innan servering kom ett par smulade matskedar Rosépeppar tillsammans med torkad Dragon till pass. Själv åt jag anrättningen in blanco medan de övriga åt pommes.... antagligen alldeles stinna av transfetter...
Hur som, var det rasande gott med bacon, vitlök och rosépeppar i äktenskap med varandra. Dessutom var det hela snabblagat som 17.

120088-69
                                                                                                              Foto: Airam

Revbensspjäll

image66

På Willys inköptes stora feta färska tjocka revben häromkvällen. För 24:90/kg.
Förmodlingen har de flesta husmödrar sitt alldeles egna knep och recept för bästa resultat, men inte alla. Vill därför dela med mig mitt eget stalltips för att benen ska bli sådär sagolikt möra och mumsiga.

Knepet är svag värme + gott om tid.

Sätt ugnen på endast 125gr. Har man en massa ärenden under dagen tillagas de med fördel under ännu lägre temperatur.  Lägg spjället med köttsidan upp i långpanna. Slå på vatten så att det täcker botten med nån centimeter. Kanske två. Salta, peppra och pudra över lite mald ingefära. Jag stekte tre kilo i 125gr i 3½ timma.

Blanda en egen glace. Det går bergis att googla fram finfina recept, men jag tycker det är skojigare att höfta till. Låt glacen stå och dra tills det är dags att pensla.

Såhär blev mina.

Livstecken

Under februari månad gick jag ner.
Och upp.
Och ner.
Och efter att ha inlett mars med upp, är min vikt nu på väg ner igen.
Det har varit plus minus tre sen i julas.

Vardagarna den gångna veckan har varit strikta.
Och ensidiga.
Det trivs jag med.
Makrill & majonäs till frukost.
Lagom portion av gårdagens kött med aromsmör till lunch.
Husmanskost utan kolhydratinslag till middag.
Punkt slut.

En förvirrad mamma genererar dock tyvärr ubermånga stresshormoner i den här utslitna bloggerskan och såväl kropp som själ tar stryk. Tacksamt är ändå att jag vid 44bast tillsammans med en massa minuskilon ändå äntligen begriper att kexchoklad inte längre löser mina problem. Eller snickers, ostbågar, kanelbullar och potatisgratäng.

Och särskilt inte samtidigt.

Men, sålänge jag inte går upp är jag nöjd.
Och fortsätter försöka bota moderns förvirring med fett och protein.
Jag själv mår ju själv så kanonbra av LCHF.
Egentligen.

Till slut kanske vi båda kan göra det.
Och gå ner tillsammans.


RSS 2.0