Curry & auberginfärs


image179

Inspirerad av Arla skapades denna underbara curryröra här igår. Recept här.
Jag gjorde på mitt vis och tillsatte (naturligtvis) vitlök, grädde och creme fraiche. Gräddsåsen i receptet gick bort.

Ingredienser: köttfärs- aubergin- vitlök-gul lök-purjolök-curry-grädde-creme fraiche-salt-peppar-
hackad persilja


image180

Bryn löksorterna och aubergin för sig. Låt vila. Bryn färsen som till vilken färsröra som helst. Pudra över curryn på slutet och låt bryna med. Blanda och tillsätt grädde och creme fraiche till det hela antar kladdig konsistens.
Låt puttra ett slag.

image181

Servera med hackad persilja och förslagsvis fullkornspasta till kolhydratsfolket.
Vi andra tar lite till.
Njut, det är det verkligen värt.

Kommentarer
Postat av: Maja

Oooh, det ser gott ut, nu kanske jag äntligen törs pröva aubergin i ett recept, har haft svårt för det tidigare! Har bara ätit det stekt (hos vänner)o då har det varit sladdrigt o blött med nästan ingen smak :-(
Men när det blandas med allt detta götta då kan det inte va´ smaklöst, helt klart! Jag lovar att prova :-)

2007-06-01 @ 21:14:17
Postat av: Airam

Maja - i så fall: duktig flicka ;-)
Aubergin är fantastiskt gott, rätt anrättat. Och så fyller den ut bra. Jag lovar att Du inte kommer att märka att den är med förutom att det är dekorativa bitar i röran. Smaken står ju curryn och vitlöken för. Lycka till !

2007-06-01 @ 22:34:41
Postat av: Annika

Vilken fantastiskt bloggsida.
Varför inte satsa på att skriva en kokbok? Jag skulle gladeligen betala en rejäl slant för en kokbok skriven av dig.

2007-06-03 @ 15:12:42
Postat av: Airam

Annika - Tack för vänligheten. Du får ju min receptbok här. Alldeles gratis ;-)

2007-06-03 @ 17:05:57
Postat av: Gunka

Hej, jag har tänkt samma tanke som Annika! var inte så blygsam, ta nu kontakt med ett förlag och ge ut din matblogg i bokform också, och låt dem inte lura på dig en annan fotograf för du gör det bäst själv.Hälsningar från Gunka som har lånat mycket matglädje från dina recept. ps. Se nu till att tjäna lite pengar på dina härliga recept, det finns faktiskt massor av människor som aldrig besöker Internet ds

2007-06-03 @ 21:57:48
Postat av: Anonym

Håller med både Annika o Gunka! Varför inte ta hem en krona eller två på det fantastiska du gör?? Det nya (för många), goda och nyttiga sättet att äta :) Klart att vi andra (internettare?) är tacksamma att du gör det gratis!

2007-06-03 @ 22:59:58
Postat av: Maja

Mitt namn försvann - ovan!

2007-06-03 @ 23:01:19
Postat av: Pia

Lilleman ( nja...han är 16 ) vägrar äta aubergin, vad föreslår du för något annat ? Varför ska det vara så jäkla besvärligt att få tonåringar att pröva något nytt ?

2007-06-04 @ 06:51:54
URL: http://www.zanahoria.blogg.se
Postat av: Airam

Annika, Gunka och Maja - vilka sötnosar Ni är! Jag tror Er, tar åt mig av äran och "kan" förstå att det "kan" finnas en mening med Ert förslag. Men det blir ändå ingen bok. Tre påhejare räcker inte för att jag skulle våga och orka mobilisera kraft till ett sådant projekt.
Jag älskar musik. Så till den milda grad att jag MÅSTE droga mig med diverse toner vareviga kväll. I hörlurar. Vid datorn eftersom jag spelar den mesta musik i min burk. Vad passar då bättre när jag ändå sitter där än att klippa bilder och knåpa lite på bloggen. Mer tid än så finns inte. Själva komponerandet av maten sker mitt emellan allting annat. På väg till jobbet. Under dagdrömmeri. I sömnen och närsom. Jag fotar MASSOR medan jag lagar maten och hoppas att nån enda bild ska bli ok.
Så, även om Ni höjer mig till skyarna förstår jag att det behövs så väldigt mycket mer. Dessutom passar det min integritet att sitta alldeles anonym och göra vad man vill på sin blogg ;-)
Många tacksamma tankar till Er alla!
/ Maria

2007-06-04 @ 13:29:49
Postat av: Airam

Pia - jag skulle kanske låta bli att blanda i auberginen från start och låta lilleman få en egen röra. Å andra sidan: hälsa att kunde "mina" grabbar 10 och 12 år käka MED aubergin, så kan han. Curryn förtar nämligen ev bismak samtidigt som auberginen gör röran otroligt len och trevlig i munnen.

2007-06-04 @ 13:43:59
Postat av: Nora

Testade detta i tisdags (5/6), blev jättegott! Tack för receptet. La i lite cayennepeppar och spiskummin och svamp med för jag kan aldrig riktigt hålla mig till ett recept dock :)

2007-06-08 @ 08:50:41
URL: http://blogg.passagen.se/ell-nora
Postat av: Airam

Nora - Din röra blev säkert jättegod! Man ska göra sin egen variant av inspirationstips. Me like.

2007-06-08 @ 09:15:27
Postat av: Maria

Tack för en underbar matsida. Helt i min smak. Ikväll blir det curryauberginen och jag återkommer garanterat för att få mera inspiration.

2007-06-19 @ 11:16:03
Postat av: Airam

Maria - Välkommen och Tack själv! Kom gärna tillbaka och berätta vad Du/Ni tyckte om Auberginfärsen.

2007-06-19 @ 14:28:16
Postat av: Maria

Det var ju det där med barnen... Gubben och jag åt gladeligen, men tre grabbar satt och pillade bort auberginen. Verkligen gott och enkelt att skruva ihop. Ibland finns det inte så mycket tid för middagen...(Just nu mitt i köksrenovering:)). Så grabbarna får väl vänja sig vid aubergin då bara... När jag får min nya spis skall jag prova på kalkonen.

2007-06-20 @ 21:11:32
Postat av: Susanne

Oj oj oj, jag blir alldeles salig:)
Började med LCHF för ca 2 veckor sen och har haft så svårt att komma på vad jag ska locka mig med för recept, nu när jag helt plötsligt får äta fett igen. Har svårt att få igång förbränningsmotorn men med dessa recept kanske...
Tack snälla du för så inspirerande sidor (som jag hittat till genom AD:s blogg)

2007-07-14 @ 00:37:14
Postat av: Airam

Susanne - välkommen till mig! Jag bloggar lite då och då. Ibland ofta och ibland sällan, men det har blivit litegrann att inspireras av. Hoppas Du skall trivas. Och fråga om Du undrar nåt. Lycka till på Din LCHF-resa! / Airam

2007-07-14 @ 01:00:09
Postat av: Airam

Maria - Det kanske är en del vuxenpoäng på aubergin. Den är ju rätt fadd och menlös, men kanske också skrämmande olik allt annat, för barn. Fast jag tror de vänjer sig, mina boys frågar inte precis efter aubergin, men accepterar det. Kalkon säljer de billigt på Willys ibland. Det är ju verkligen både underbart gott och lättlagat. Lycka till med köket !

2007-07-14 @ 01:03:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0